حوزه علمیهویژه

برخی زیرساخت‌های طبیعی کشور دچار آسیب‌های جدی شده است

آیت الله حسینی بوشهری در دیدار با رئیس سازمان محیط زیست:

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: عدم نظارت، هدایت و راهنمایی درست و صحیح در حوزه زیست محیطی موجب خواهد شد تا زیرساخت‌های طبیعی کشور دچار آسیب شوند.

به گزارش ندای قم ، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر سه شنبه در دیدار با معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور اظهار داشت: همگان در برابر محیط مسئولیت دارند و تخریب محیط زیست باعث خواهد شد تا محیط پیرامونی زندگی انسان قابل سکونت نباشد که در این راستا همه جامعه از مسئولین گرفته تا مردم می‌بایست در حوزه مسائل زیست محیطی به وظایف خود عمل کنند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: عدم نظارت، هدایت و راهنمایی درست و صحیح در حوزه زیست محیطی موجب خواهد شد تا زیرساخت‌های طبیعی کشور دچار آسیب شوند.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: استفاده بی رویه و نامناسب از سفره‌های آبی موجب شده تا شاهد پدیده فرونشست زمین در برخی شهرهای اطراف تهران باشید.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: باید به گونه‌ای از مواهب الهی و منابع طبیعی استفاده کنیم که نسل‌های آینده نیز از آن بهره‌مند شوند.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تاکید کرد: جهان هستی بر پایه نظم حکیمانه ای در حرکت است و انسان‌ها می‌بایست با تدبیر از آنچه که خداوند در اختیار آنان قرار داده است استفاده کنند.

شرایط اقلیمی هر منطقه در ایجاد صنایع مدنظر قرار گیرد

وی افزود: حفاظت از محیط زیست تکلیف الهی است و خداوند نیز جهان هستی را برای انسان آفریده است و همه چیز را مسخر وی قرار داده تا بتواند به تکالیفی که بر عهده او قرار داده شده عمل کند.

حسینی بوشهری عنوان داشت: قوانین و استانداردهای محیط زیستی در جانمایی درست صنایع مختلف باید مد نظر قرار گیرد و شرایط اقلیمی هر منطقه باید برای ایجاد صنایع ملاک عمل قرار گرفته و نظارت جدی در این زمینه باید وجود داشته باشد.

امام جمعه قم ادامه داد: مسائل مختلف محیط زیستی باید به گونه‌ای در جامعه تبیین شود که مردم آن را از خود بدانند و اگر مردم محیط زیست را از آن خود دانسته و نه در مقابل خود، در این صورت حامیان محیط زیست خواهند بود.

کشور در مباحث زیست محیطی شرایط خوبی ندارد

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز دراین دیدار گفت: کشور در مباحث زیست محیطی شرایط خوبی ندارد و ما در این عرصه خجالت زده مردم هستیم، با این وجود رویکرد تمام ارکان دولت برای حل مشکلات پای کار آمده است.

وی‌با بیان اینکه در مبحث توسعه دقت نظر لازم در کشور نشده است، خاطرنشان کرد: این بی دقتی ها سبب شده تا بخش مهمی از منابع آب در صنایع پر آب بر مصرف شود و بهره‌وری آن بشدت کاهش یابد.

سلاجقه اظهار داشت: با وجود اینکه احداث سد یکی از معیارهای مهم توسعه یافتگی است‌ اما بخاطر مکان یابی نامناسب بخشی از رودخانه های کشور از بین رفته و بضاعت طبیعی اقلیم فروکش کرده که نشان از برخی اشتباهات در احداث سدها بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: در بودجه سال آینده نیز دولت توجه خاصی به بهبود وضعیت زیست محیطی کشور کرده‌ است؛ ۹۰ میلیارد دلار طرح در حوزه زیرساخت در بخش صنایع کشور در حال انجام است که در بخش مهمی از آن شاهد بهبود مباحث زیرساختی مرتبط با آلاینده ها هستیم.

سلاجقه در پایان با اشاره به برخی جلوه های تمدنی ایران در مدیریت منابع آب و سازگاری با اقلیم طبیعی گفت: شهر یزد یکی از شهرهای شاخص در مهندسی آب است برغم‌ اقلیم گرم و خشک طی تاریخ با مهندسی آب و احداث بادگیرها و آب انبارها خود را با شرایط وفق داده و پیشرفته ویژه‌ای در طول تاریخ داشته است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/hm3l

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا