حوزه علمیه

امام محله برای ارائه حرف نو از اسلام ناب به مردم مسئول است

رییس سازمان تبلیغات اسلامی :

رییس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امام محله علاوه بر دیگر وظایفش در به میدان حل مسئله مردم منطقه، مسئول ارائه‌ حرف نوی اسلام ناب به مردم محله‌اش نیز است.

به گزارش ندای قم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی عصر در آئین افتتاحیه رزمایش «به قله نزدیک می‌شویم» که در نمایشگاه مسجد جامعه پرداز در مسجد مقدس جمکران برگزار شد، اظهار کرد: یکی از لازمه‌های مهم امامان محلات و مساجد، شناخت عمیق و به‌روز از مردم آن منطقه است و یکی از جلوه‌های این شناخت، دانستن زبان گفتگو با اهالی محله است. طبیعتاً با هر قشری می‌بایست با زبان خودش صحبت کرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این مراسم گفت: نظریه‌ی پیشرفت بسیار مهم است و مبنای برنامه‌ریزی و ارزیابی‌های ما خواهد بود. در نظریه‌ی رهبر معظم انقلاب، یکی از عرصه‌های پیشرفت- در کنار اندیشه، دانش، زندگی و ابعاد سخت‌افزاری- معنویت و ایمان نقش اساسی دارد. ما باید سنجه‌هایی برآمده از دل منابع اصیل دینی برای بررسی وضعیتِ ایمان جامعه داشته باشیم تا متوجه شویم ایمان مردم رو به تقویت است یا خیر. کاری که البته به سادگی به دست نمی‌آید و پیچیدگی‌های زیادی دارد. در کنار آن هم – بنا به تعبیر امام راحل- فقیه باید نبض جامعه را در دست داشته باشیم. پس ما باید سنجه‌های پیشرفت جامعه و در این بحث احوال معنویت و ایمان جامعه را بررسی کنیم و با تفکر توحیدی و قرآنی و نگاه تمدنی و مهدوی، نقاط ضعف و قوت‌مان را در حرکت رو به جلو بشناسیم و ارزیابی کنیم که چه راهی طی شده و برای رسیدن به قله به کدام سمت باید حرکت کنیم و چقدر تا قله فاصله داریم.

وی با اشاره به اهمیت شناخت دقیق از عوامل رشد و سقوط جامعه با اشاره به خطبه ۱۹۲ حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه گفت: حضرت وقتی به دلایل رشد و سپس افول و سقوط و شکست بنی اسرائیل اشاره می‌کنند، غیر از دل‌بستگی به دنیا و … به رخت بستن مهربانی و الفت از میان ایشان و ایجاد تفرقه در بین آنان اشاره می‌کنند، در ادامه می‌فرمایند: شما هم باید احوال آنان را مطالعه کنید و مراقبت کنید که خودتان هم به این احوال دچار نشوید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان داشت: اگر میزان‌ها و معیارهای پیشرفت مشخص شد، تازه پای ارزیابی فنّی به میان می‌آید و در این صورت می‌توان فهمید که پیش رفته‌ایم یا خیر و چه بسا نقاط قوت و ضعف را خود را نشان می‌دهند.

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به نقش امام محله در اثرگذاری بر جامعه و محله گفت: امام مسجد می‌بایست حرف‌های مهم دین را متناسب با مسأله‌ی امروز مردم آن محله و با زبان خود اهالی آن محل بیان کند که این کاری پیچیده است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/zm5k

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا