حوزه علمیهویژه

گرانی‌ها زندگی را برای مردم سخت کرده است

در دیداروزیر صمت با مراجع تقلید در قم مطرح شد؛

ندای قم / محسن عبداللهی :سید رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت روز جمعه در سفر به قم با مراجع معظم تقلید، برخی نمایندگان مجلس خبرگان رهبری دیدار و گفت‌وگو کرد.به گزارش خبرنگار ما،دراین دیدار مراجع تقلید با انتقاد ازاینکه گرانی زندگی مردم را سخت کرده است خواستار برخورد با دلال ها و انتخاب مدیران پاکدست شدند .

آیت‌الله سبحانی:
برای جلوگیری از تخلفات، مدیران پاکدست را منصوب کنید
آیت‌الله سبحانی خطاب به وزیر صمت گفت: اگر بخواهیم شاهد چنین تخلفاتی همچون فولاد مبارکه نباشیم باید مدیران به مسئولان پاکدست متدین و معتقد به آخرت را شناسایی کنیم و در مسئولیت‌های مهم منصوب کنیم.
این مرجع تقلید این وزارتخانه را با سایر وزارتخانه‌ها بسیار متمایز دانستند و افزوند: این وزارتخانه مسئولیت تأمین نیازهای اساسی و نیازهای کلان کشور را بر عهده دارد لذا باید تلاش بیش از پیش داشته باشد.
وی به کارگیری نیروهای متعهد مؤمن و پاکدست را در پست های این وزارتخانه بسیار ضروری عنوان کرد و گفت: باید مراقب بود که افرادی که شایستگی ندارند در پست‌های حساس این وزارتخانه که وظیفه تولید و صنعت کشور را بر عهده دارد به کارگیری نشوند.
این مرجع تقلید ادامه داد: تخلفاتی که در فولاد مبارکه صورت گرفته اگر صحیح باشد خیلی برای ما نگران کننده است که شاید در شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر نیز چنین تخلفاتی داشته باشند.
آیت‌الله سبحانی یادآورشد: اگر بخواهیم شاهد چنین تخلفاتی نباشیم باید مدیران به مسئولان پاکدست متدین و معتقد به آخرت را شناسایی کنیم و در مسئولیت‌های مهم منصوب کنیم.
وی افزود: اگر مدیر و کارمندی تخلفش محرز شده نباید به جای برخورد، او را در سایر مناسب و مدیریت‌ها منصوب کنیم بلکه او را باید عزل کنیم تا سایر مدیران بدانند که در نظام اسلامی کسی که تخلف کند باید کنار گذاشته شود.

آیت‌الله مکارم شیرازی ؛
وزارت صمت باید دست دلال‌ ها را از بازار کوتاه کند
آیت‌الله مکارم شیرازی نیز در دیدار وزیر صمت، با اشاره به اهمیت ماموریت این وزارت خانه، بر جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت‌ها و کوتاه کردن دست دلال ها از بازار تاکید کردند.
این مرجع تقلید با اشاره به اقدامات موثر وزارت صمت در کاهش قیمت و افزایش تولید بر جلوگیری از رانت خواری، قاچاق کالا، واسطه‌گری دلال‌ها و افزایش لحظه‌به‌لحظه قیمت‌ها تاکید کردند.
وی ، وجود دلال‌ها و واسطه‌های را از مهمترین عوامل افزایش قیمت‌ها دانست و گفتند: وزارت صمت باید با ایجاد زیرساخت‌ها ضمن مهار گرانی و تورم دست واسطه‌ها را در بازار قطع و برای از بین بردن فساد و رانت تلاش کند.
این مرجع تقلید: افزود وزارت صمت باید اقدامات امید بخش در حوزه تولید و بازار را به مردم بازگو کند تا ضمن دعوت از مردم برای همکاری در جلوگیری از مفاسد اقتصادی، روح امید به آینده در کشور زنده شود.
آیت الله مکارم شیرازی اتصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در حوزه تولید وجود دارد همکاری نکردن بانک‌ها در ارائه تسهیلات است و متاسفانه بانک‌ها توجهی به درخواست‌های تولیدکنندگان ندارند.

آیت الله نوری همدانی:
هیچ گونه تغییری در کاهش قیمت‌ها مشاهده نمی‌شود
آیت الله نوری همدانی نیز در دیدار وزیر صمت کاهش تورم و مبارزه با گرانی‌های پی در پی را خواستار شد و گفت: افزایش قیمت‌ها موجب شده زندگی برای مردم سخت بشود.
آیت الله حسین نوری همدانی ،تلاش برای کاهش تورم و مبارزه با گران‌فروشی و گرانی‌های پی در پی و لحظه به لحظه را خواستار شد و افزود: متاسفانه هیچ گونه تغییری در کاهش قیمت‌ها هم مشاهده نمی‌شود و این زندگی را بر مردم بسیار تنگ و سخت کرده است.
وی فشار‌های اقتصادی و تحریم‌های دشمن را غیر قابل انکار دانست و یادآور شد: اما این نمی‌تواند بهانه‌ای باشد که با افزایش قیمت‌ها و تورم مبارزه نکنیم.
آیت الله نوری همدانی یادآور شد: اگر بخواهیم از توطئه‌های دشمنان و فشار‌های اقتصادی در امان باشیم باید تلاش کنیم که کشور را در تولید همه نیاز‌های مردم به خودکفایی برسانیم.
این مرجع معظم تقلید افزود: اگر بتوانیم خودمان نیاز‌های کشور را تولید کنیم، تحریم‌ها و فشار‌های هیچ گونه اثری نخواهد داشت.
وی افزود: رکن اصلی این نظام مردم هستند و هر وقت دیدید که مردم از شما راضی هستند بدانید که کارتان را درست انجام داده اید.
وزیر صمت:
همه مسائل اعلام شده در موضوع فولاد مبارکه تخلف نبوده است
وزیر صمت نیز دراین دیدارها، با اشاره به اینکه همه مسائل مطرح شده در خصوص فولاد مبارکه تخلف نبوده است، گفت: به دنبال برخورد قاطع با تخلفات و افراد خاطی هستیم.

آسید رضا فاطمی امین، با اشاره به رسانه‌ای شدن تخلفات فولاد مبارکه، گفت: کارشناسان ما در حال بررسی این موضوع هستند، اما همه این مسائل که اعلام شده تخلف نبوده و البته به دنبال راهکاری هستیم که در زمینه برخورد قاطع با افراد خاطی تمهیداتی بیندیشیم که دیگر شاهد چنین تخلفاتی نباشیم.
وی با اشاره به رشد چشمگیر تولید در ۴ ماهه نخست امسال، گفت: امروز کشورمان در زمینه‌های تولید فولاد، مصالح ساختمانی و لوازم خانگی رشد تولید را پس از سال‌ها تجربه می‌کند.
وزیر صمت افزود: همچنین در خصوص صادرات هم سال گذشته نسبت به سال ۹۹، ۴۰ درصد رشد داشته است و در چهار ماه اول هم نسبت به پارسال ۲۰ درصد رشد را تجربه کرده‌ایم.
فاطمی امین یادآور شد: در زمینه زیرساخت‌ها برای تولید و صادرات اصلاحات اساسی و زیربنایی صورت گرفته که تا پایان امسال به پایان می‌رسد و پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده در حوزه صنعت تحولات زیادی داشته باشیم.
آغاز سیر نزولی کاهش قیمت‌ها در کشور
وی از آغاز سیر نزولی کاهش قیمت‌ها در کشور خبر داد و یادآور شد: با راه اندازی سایت قیمت کالاها هم اکنون ۵۴ هزار قلم محصول در سایت وزارت صمت بارگذاری شده که از گرانفروشی و ارائه قیمت‌های مختلف جلوگیری خواهد شد.
وزیر صمت افزود: در زمینه پیشگیری از احتکار نیز سامانه جامع تجارت برای اشراف و رصد موجودی انبارها راه اندازی شده که این سامانه نیز از احتکار کالا جلوگیری کرده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از مشکلات تولیدکنندگان سرمایه در گردش است و در جایی هم برخی تسهیلات در جای خود صرف نمی‌شود خاطرنشان کرد: برای حل این مشکل نیز از این پس تسهیلات به جای واریز به حساب تولید کننده به حساب فروشنده کالا واریز خواهد شد تا از تخلفات احتمالی جلوگیری شود.
فاطمی امین همچنین پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم سخنرانی د کرد.دیدار با برخی اعضای مجلس خبرگان رهبری و گروهی از طلاب دیگر برنامه سفر یک روزه وزیر صمت به قم بود.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/7hnc

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا