حوزه علمیه

موضوع فناوری خلاق در کنار دانش بنیان‌ها در کشور مورد توجه قرار گیرد

مدیرعامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم :

مدیرعامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: موضوع فناوری خلاق یا نرم باید در کنار پرداختن به شرکت‌های دانش بنیان در کشور مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش ندای قم به نقل  از ایرنا ،حجت الاسلام محمد قطبی روز دوشنبه در نشست خبری در مرکز همایش های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود:‌ امروز وارد نسل چهارم فناوری شده‌ایم که در آن دانش بنیان‌ها معنا پیدا می‌کنند و دانش بنیان‌ها در بستر تاریخی پیشرفت علم معنا پیدا کرده‌اند.
وی با اشاره به این که نسل چهارم فناوری، فناوری‌های پیچیده در اختیار بشر قرار می‌دهد ابراز داشت: در فرآیند نسل چهارم فناوری باید  درک بهتری نسبت به این نسل پیدا کنیم، این درحالیست که در نسل سوم فناوری، اینترنت ابزار کمکی برای بشر بود و در انقلاب دیجیتال ابزاری برای همه اضلاع زندگی به شمار می‌رفت اما در نسل چهارم اینترنت قدرت مدیریت بشر را بر عهده می‌گیرد.
مدیرعامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: در نسل چهارم فناوری، دانش‌بنیان‌ها معنا پیدا می‌کنند و در این نسل از فناوری دانشی که به دست می‌آوریم در میدان‌های دانشگاهی باید به سیستم‌ تبدیل شود.

وی ادامه داد: در این بین، صرفا دانش علوم کفایت نمی‌کند بلکه دانش باید به الگوها، سیستم‌ها و نظام واره‌ها تبدیل تا به قدرت عاقله برای مدیریت جامعه تبدیل شود.

توازن بین صنایع خلاق و شرکت های دانش بنیان باید برقرار شود

مدیرعامل مرکز اشراق دفتر تبلیغات اسلامی گفت: شرکت ها و صنایع خلاق، فناوری نرم نسل چهارم هستند اما در کشور نیازمند آن هستیم که توازن بین تعداد صنایع خلاق و دانش بنیان ها ایجاد شود.

قطبی افزود: از ابتدای دهه ۸۰ رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند که امور کشور باید دانش بنیان شود از این رو دانش بنیان شدن نیاز و اقتضای روز است و اگر چنین کاری را انجام ندهیم از رشد و توسعه دنیا عقب می‌افتیم.
وی تصریح کرد: بی‌توجهی به دانش بنیان‌ها بدان معناست که خود را به هلاکت انداخته و از قطار توسعه بشری بیرون می‌رویم از این رو رهبر معظم انقلاب اسلامی با درایت خود سال ۱۴۰۱ را بر مزین به دانش بنیان کردند و دستورات و سخنرانی‌های معظم له تاکید بر این دارد که کار آفرینی و مسائل مختلف باید به سمت دانش بنیان شدن پیش برود.

مدیرعامل مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: عنوان جدیدی در کشور با عنوان «قانون زیست بوم شرکت های خلاق» شکل گرفته‌است که برای آشنایی با آن باید با نسبت بین صنایع خلاق و صنایع دانش بنیان آشنا شویم.

وی افزود: تعریف دانش بنیان در عرف امروز آن چیزی است که به سمت فنی، مهندسی و تولید و تکنولوژی‌های سخت در پزشکی، ارتباطات، کشاورزی و صنعت پیش می رود و ادبیات رایج جامعه فعلا در این زمینه است.
وی ادامه داد: اگر دانش بنیان را در حوزه استفاده از علم در حوزه فناوری‌های سخت بپذیریم صنایع خلاق در حوزه فناوری‌های نرم فرهنگی، هنر، رسانه،  ادبیات، اقتصاد و اجتماعی در حوزه علوم انسانی و جامعه شناسی تعریف می‌شود.
قطبی ادامه داد: زمانی که محصول فناوری سخت تولید شد نیاز به فناوری نرم برای تبلیغ، بازاریابی و فروش دارد و در واقع فناوری نرم پیشران اصلی فناوری سخت است.
وی تاکید کرد که قم طرفیت این که میدان‌دار فناوری‌های نرم باشد را دارد و گفت: قم دارای حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های مرتبط با علوم اسلامی و انسانی و بزرگترین شبکه دانشگاهی بین المللی در قم با امثال جامعه المصطفی است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/deyf

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا