سیاسیویژه

“ما نمی‌توانیم”

پیام تلویحی سفر معاون اجرایی رئیس جمهور به قم ؛

ندای قم / م/ شایگانی ؛شنبه این هفته استان قم میزبان آقای منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور بود تا مصوبات مهم سفر اول رئیس جمهور به قم بررسی شود . ‌
مهمترین مصوبات سفر اول آقای رئیسی به قم، در دی ماه سال ۱۴۰۰ (که از وعده‌های رئیس جمهور در دوران انتخابات هم به شمار می‌رود) راه‌اندازی فرودگاه و مونوریل قم بود؛ دو طرحی که می‌توان آنها را محک کارآمدی دولت سیزدهم دراستان قم دانست.
این دو طرح مهم تقریباً همزمان و در سالهای پایانی دهه ۸۰ آغاز شدند، اما پس از گذشت حدود ۱۴ سال همچنان بلاتکلیف و ناتمام باقی مانده‌اند که صد البته تبعات آن بیش از بلاتکلیفی آن است .
البته معاون اجرایی رئیس جمهور در سخنان خود تنها تبعات اجتماعی توقف این طرح‌ها را یادآور شد و گفت انجام این دو پروژه به مطالبه عمومی تبدیل شده و تعطیلی آنها به ویژه مونوریل گلایه‌مندی مردم را در پی داشته است.
مسئله‌ای که حجت الاسلام والمسلمین صالحی منش اولین استاندار دولت یازدهم وجه دیگر آن را نیز مورد توجه قرار داد و در جلسه‌ای به صراحت اعلام کرد که اگر طرحی مانند فرودگاه (که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی ساخته می‌شود) شکست بخورد، مطمئن باشید که هیچ نوع سرمایه‌گذاری بزرگ دیگری در قم به سرانجام نخواهد رسید چرا که بقیه سرمایه‌گذاران هم می‌دانند که به چنین سرنوشتی دچار خواهند شد .!
اما صحبت‌های آقای منصوری حاوی نکات مهمی هم بود که نشان می‌داد ظاهراً دولت توپ را به زمین استان و مسئولان استان انداخته است ؛ گفته‌هایی همچون: مدیران استان اول باید خود به توافق برسند ، نیازمند تصمیم قاطع هستیم ، مدیریت شهری نباید خود را در پروژه مونوریل کنار بکشد، شیوه تامین مالی فرودگاه با استان است و مطالبی از این قبیل!
وقتی این مطالب را همانند پازلی در کنار هم قرار میدهیم به این نتیجه می‌رسیم که مسئولان قبلی و فعلی استان از حدود ۱۰ سال قبل تاکنون متاسفانه نتوانسته اند در مورد این دو ” ابر پروژه “مهم به تصمیم قاطعی برسند و به آن پایبند بمانند و متاسفانه این دو را خواسته یا ناخواسته به نماد ناکارآمدی تبدیل کرده اند.!
نمونه بارز این مطلب را می‌توان در گفته‌های معاون عمرانی استانداری جناب معتمدی دریافت ایشان با کمال تعجب در همین جلسه با معاون اجرایی رئیس جمهور می‌گوید دولت سیزدهم شش ماه پس از شروع بکار به این نتیجه رسید که سرمایه‌گذار فرودگاه صلاحیت ندارد و او را خلع ید کرده است.!
جالب توجه این است که سرمایه‌گذار فرودگاه قم یک بار پیش از این در دوران استانداری جناب صادقی خلع ید شده بود که استاندار بعدی( آقای سرمست) حکم خلع ید نام برده را با حکم دستگاه قضایی کان لم یکن اعلام کرد.حال با گذشت دو سال از آن حکم ،بار دیگر نامبرده خلع ید شده و سرمایه‌گذار جدید هم که منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان است بدون داشتن سرمایه لازم قرار است مجری ساخت فرودگاه قم شود .
نداشتن سرمایه لازم از طرف سرمایه‌گذار جدید، از آنجا مشخص می‌شود که معاون اجرایی رئیس جمهور می‌گوید منطقه ویژه می‌تواند از طریق فروش زمین‌های خود یا هر راه دیگری ساخت فرودگاه را انجام دهد، این در حالی است که نیک می‌دانیم اجرای چنین ابرپروژهایی نمی‌تواند منتطر فروش زمین و سهام و غیره بماند.
نکته جالب توجه دیگر در این جلسه، تناقض گویی برخی مسئولان است. به عنوان مثال حدود دوماه قبل استاندار وقت قم آقای شاهچراغی گفت این فرودگاه از روز اول مجوز نداشته و ما توانستیم مجوز آن را بگیریم! در حالی که در این جلسه معاون عمرانی استانداری قم (آقای معتمدی) می‌گوید موافقت اصولی صادر شده نه مجوز!
دولت توپ تعیین تکلیف فرودگاه ومونوریل را به زمین استان انداخت!
البته معاون برنامه‌ریزی استانداری قم در زمان آغاز ساخت فرودگاه( آقای سید رضا دهناد )اخیراً در پاسخ به گفته‌های آقای شاهچراغی اعلام کرد مگر می‌شود ساخت یک فرودگاه بدون مجوز آغاز شود؟
ما از همان ابتدا در چهارم بهمن سال ۸۹ مجوز ساخت فرودگاه را گرفتیم و عملیات اجرایی را آغاز کردیم. وی می‌افزاید چرا یک مجوز را چند بار به حساب مردم قم فاکتور می‌کنید.؟
آقای دهناد در پاسخ خود به استاندار سابق، تضادهای سیاسی و ناکارآمدی را علل شکست پروژه‌هایی مانند فرودگاه می‌داند، مطلبی که تلویحاً توسط آقای منصوری هم دربرخی از گفته های ایشان که پیش از این ذکر شد، به اثبات رسید .
آقای منصوری درباره پروژه مونوریل هم که توسط دولت نهم و دهم آغاز شد تلویحاً کمبود بودجه را علت عدم اتمام آن می‌داند و معتقد است مدیریت شهری نباید خود را کنار بکشد بلکه باید ۵۰ درصد هزینه آن را نیز متقبل شود مطلبی که شهردار قم به فوریت از توجیه نداشتن اجرای آن سخن گفت و در واقع تخصیص هر نوع بودجه ای را برای آن منتفی دانست.
در مجموع، همه مباحث فوق الذکر نشان می‌دهد که پیام سفر آقای منصوری به قم متاسفانه ( ما نمی‌توانیم) بود ( چرا که هر دو پروژه نیاز به بودجه‌های فراوانی دارد که از عهده دولت خارج است )مگر آنکه خلاف آن به اثبات برسد و البته خلاف آن زمانی به اثبات می‌رسد که به گفته استاندار قم آقای آقامیری عملیات اجرایی فرودگاه دو ماه دیگر آغاز شود و پروژه مونوریل هم تعیین تکلیف شود و تا آن زمان یعنی اول دی ماه که موعد این وعده‌هاست باید مانند ۱۴ سال گذشته منتظر بمانیم.!!!

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/d2p2

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا