سیاسیویژه

قم به چه استانداری نیاز دارد؟

قابل توجه تصمیم گیران و تصمیم سازان ؛

ندای قم / عباس جعفری //کارشناس رسانه و حکمرانی؛ انتخاب استاندار قم طی هفته‌های اخیربه یکی از موضوعات حساس و مورد توجه در فضای سیاسی و رسانه ای استان تبدیل شده است.
نمایندگان استان قم علی رغم اینکه مدعی هستند که مستقیماً فردی را جهت استانداری قم به وزیر کشور معرفی نکرده‌اند اما تاکید دارند که این استان به دلیل موقعیت ویژه ای که دارد، نیازمند فردی است که هم از لحاظ اجرایی توانمند باشد و هم از لحاظ مذهبی و اخلاقی با فضای فرهنگی قم هماهنگ باشد و توانایی ایجاد وفاقی که رییس‌جمهور مدعی آن است را بین دولت و فضای مذهبی استان را داشته باشد.
اما در مقابل آنها کارشناسان و فعالان اقتصادی صاحب نفوذی هشدار داده‌اند که انتخاب یک استاندار صرفاً با توجه به ویژگی‌های انقلابی و مذهبی، ممکن است توسعه اقتصادی و اجتماعی استان را با مشکلاتی مواجه کند. به همین دلیل، باید در انتخاب فرد موردنظر، به مسائل کلان مدیریتی، توسعه‌ای و نیازهای روز جامعه قم نیز توجه ویژه شود.
گروه‌های سیاسی و احزاب وابسته به دولت نیز درهفته‌های اخیر به شدت فعال شده و گزینه‌های مدنظر خود را معرفی می‌کنند که بعضاً با تنش‌هایی نیز همراه بوده است. آنها هم در دو گروه هستند که یکی ستاد اصلی دکتر پزشکیان دراستان قم هستند ودیگری ستادمردمی هستند که اختلافات ریشه ای باهم دارند که هر کدام از این دو گروه هم دنبال انتخاب گزینه خودهستند این رقابت وناهماهنگی درانتخاب یک گزینه می تواند منجر به انتخاب گزینه ای شود که مطلوب حامیان دولت در استان نباشد.به نظر می رود این دو گروه قبل از دیگر گروههای سیاسی در قم باید به سمت وفاق و همدلی پیش بروند.
اتمام و به سامان رساندن پروژه های نیمه تمام قم از جمله مترو ،مونوریل و فرودگاه وغیره نیازمند استانداری است که ازتوان بالای مدیریتی واقتدارسیاسی برخوردار باشد و بتواند ارتباط موثری با بدنه دولت برای جذب اعتبارات ملی و سرمایه گذاران بخش خصوصی برخوردار باشدو در کنار آن توان تعامل با ارکان قدرت در قم و مهار تندرو ها را داشته باشدتا در یک مدت زمان معین بتواند طلسم این پروژه ها شکسته و رضایت مردم قم حاصل نماید
مسلما استانداری قم به دلیل جایگاه مذهبی و موقعیت جغرافیایی ویژه این استان از اهمیت خاصی برخوردار است. این استان به عنوان دومین شهر زیارتی و با قرارگیری در مرکز ایران و در میان مراکز مهم صنعتی و بازرگانی، نقشی راهبردی در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور دارد. بنابراین، انتخاب استانداری که بتواند بین نیازهای توسعه‌ای و روز جامعه مردم و شرایط خاص مذهبی این استان توازن برقرار کند، اهمیت بسیاری دارد. با توجه به این شرایط، موضوع انتخاب استاندار قم چالشی چند وجهی است و انتظار می‌رود تصمیم‌گیری نهایی براساس توازنی میان نیازهای استان و سیاست‌های کلان دولت انجام شودو رضایت مردم قم حاصل شودنه اینکه در به همان پاشنه قبل بچرخد و شاهد تحول اساسی در استان نباشیم.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/myfd

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا