سیاسیویژه

ضرورت نوآوری در حکمرانی قم

بازنگری در سیاست‌گذاری‌ها برای عبور از چالش‌ها

ندای قم / عباس جعفری/ کارشناس حوزه مدیریت و حکمرانی؛ حکمرانی مطلوب در استان قم علی‌رغم تلاش‌های متعدد دولت‌ها، همچنان با چالش‌های جدی در حل مسائل مواجه است. سالهاست سردرگمی در توسعه اقتصادی به‌ویژه در الویت قرار دادن بخش صنعت و یا گردشگری مذهبی، تنش شدید آبی و تداوم برداشت ها از منابع آبی زیرزمینی، مهاجرت غیرقابل کنترل و ساخت پروژه‌های متعدد مسکن بدون زیرساخت‌های کافی، همگی نمایان‌گر ناکارآمدی سیاست‌گذاری‌های کنونی است.
مسائل محیط زیستی، به‌ویژه گرد و خاک ناشی از کانون های بحرانی دشت‌های اطراف قم، نیز بر این چالش‌ها در توسعه زیرساخت‌ها و حفظ وضع موجود افزوده است. این پدیده نه‌تنها کیفیت زندگی ساکنان استان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه به بهداشت عمومی نیز آسیب می‌زند.
با آغاز به کار دولت چهاردهم و انتخاب مدیران جدید، فرصت مناسبی برای بازنگری در سیاست‌ها و رویکردها فراهم شده است. مدیران جدید باید به‌خوبی از مسائل استان قم آگاه باشند و در عین حال، تجربیات گذشته را مدنظر قرار دهند. آن‌ها باید خلاق و کارآمد باشند تا بتوانند به‌طور مؤثر به حل مشکلات موجود بپردازند و راه‌حل‌های نوینی را ارائه دهند. انتخاب مدیرانی که یکی دو سال زمان نیاز دارند تا به مسائل استان احاطه یابند محکوم به شکست و منجر به از دست دادن زمان طلایی حل مسائل استان می‌شود.
نظام حکمرانی قم مدتهاست در سطوح مختلف، از تدویـن تا اجرا، با کاستی‌های قابل‌توجهی روبه‌روست. این مشکلات از جدایی عمیق فضای آکادمیک و پژوهش و ضعف اجرایی دولت‌ها و نظام سیاست‌گذاری های آنها ناشی می‌شود و به تکرار راه‌حل‌های ناکارآمد و غیرقابل ارزیابی منجر می‌گردد. در این راستا، سیاست‌گذاران باید با مشارکت تمام ذینفعان، به شناسایی مسائل پرداخته و راه‌حل‌های مقتضی پیدا شود.
در این شرایط که استان قم در حوزه‌های مختلف اقتصادی اجتماعی و منابع طبیعی با چالش‌هایی متعددی روبرو شده است که نیاز به اهتمام جدی در رویکرد حل مسائل دارد، قم نیازمند رویکردی جدید است که تمام ابعاد پیشرفت پایدار منطقه‌ای را در بر گیرد و به جای تکیه بر سیاست‌های تکراری، باید به نوآوری و خلاقیت کارشناسانه و مدبرانه در این حوزه پرداخته شود تا بتوان به رفع مشکلات ریشه‌ای استان نزدیک شد. یقینا از این طریق افق‌های جدیدی برای آینده استان قم ترسیم می شود و امید داشت که تهدیدهای موجود به فرصت‌های نوین تبدیل شود. سیاست‌گذاران باید بر روی توان سرزمینی و ایجاد زیرساخت‌های محلی بیش از گذشته تأکید کرده و بر ویژگی‌های خاص مسائل هر نظام حکمرانی تمرکز کنند.
از این رو، ضرورت دارد تا برنامه‌ هایی که قرار است توسط مدیران جدید ارائه گردد مناسب حکمرانی مطلوب استان قم باشند. مدیران جدیدی که قرار است برای استان انتخاب شوند باید به غیر از داشتن رزومه قوی و توان مدیریتی اثبات شده، ضمن شناخت کافی از حوزه کاری خود، دارای خلاقیت و برنامه باشند و این موضوع باید در کارگروه هایی که در زمینه انتخاب مدیران دولت چهاردهم فعال هستند به دور از علایق سیاسی لحاظ شود تا با دوری از الگوهای ناکارآمد گذشته، به یک رویکرد جامع و مسئله‌محور روی آورند و با مشارکت فعال ذینفعان، به چاره‌جویی برای مشکلات پایدار قم بپردازند. آینده این استان نیازمند تدابیر و اندیشه‌ های نوینی است که به واقعیت‌های منطقه‌ای و نیازهای ساکنین آن توجه کنند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/16n8

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا