حوزه علمیهسیاسی

برای استمرار انقلاب اسلامی باید امام(ره) را بشناسیم

آیت الله فاضل لنکرانی:

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: برای استمرار انقلاب اسلامی هر طلبه‌ای باید فکر کند که چه کنیم این انقلاب استمرار پیدا کند؟یکی از مسائل مهم این است که امام(ره) را بشناسیم، متأسفانه امام نه در حوزه‌ها و نه در میدان سیاست آنطور که باید و شاید شناخته نشده است.

به گزارش ندای قم ، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی در سخنانی  اظهارداشت: چند سال قبل یک آقای سخنران آمد به قم و فقها را به باد انتقاد گرفت که چرا از نهج البلاغه دور هستند؟ چرا در مباحث فقهی به نهج البلاغه استدلال نمی‌کنند؟ پاسخ این سخن همین است، بسیاری از تعبیرات امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغه بار فقهی ندارد، لذا نمی‌شود در مسیر استنباط و اجتهاد از آن استفاده کرد. البته موارد قابل استفاده فقهی هم دارد ولی کم است . حال چه کسی می‌تواند بفهمد کدام تعبیر بار فقهی دارد و کدام بار فقهی ندارد؟ چه کسی می‌تواند حدیث فقهی را از حدیث اخلاقی، و سیاسی و اجتماعی جدا کند؟ آن کسی که دارای ملکه اجتهاد است.

وی افزود: اما وقتی ملکه اجتهاد نباشد نمی‌تواند و منحرف و گمراه می‌شود، بقیه را هم به گمراهی می‌کشاند، لذا باید تلاش کنید به اجتهاد که هدف اعلای این مراکز است برسید. وقتی طلبه ای به اجتهاد رسید.خداوند این نور الانوار و این مفتاح العلوم را به او می‌دهد، و به راحتی می‌تواند در علوم دینی غور کند آنگاه است که می‌تواند یک مفسر قوی یا یک فقیه یا محدّث قوی شود .

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در توصیه به طلاب بیان کرد: امروز جامعه ما به مجتهد جامع الشرایط بیش از هر زمان دیگری نیاز دارد .توجه به حرف برخی افراد نکنید که گاهی می‌گویند مگر جامعه چقدر نیاز به مجتهد دارد؟ اینقدر فقه در حال گسترش است که در آینده‌ای نه چندان دور مجتهدانی خواهیم داشت متخصص در فقه پزشکی یا فقه سیاسی یا فقه زنان یا فقه اجتماعی و…… هر چه علم توسعه پیدا ‌کند نیاز به فقه هم گسترش پیدا می‌کند. ما هر روز با سوالات بسیار جدید در مباحث اقتصادی، سیاسی و غیره مواجه هستیم، لذا نقش و تاثیر کاربردی یک مجتهد در اجتماع خیلی زیاد است.

وی خاطرنشان کرد: امروز یکی از آسیب هایی که روحانیت را تهدید کرده وچه بسا موجب تنزل جایگاه او در انظار گردد آن است که جوان‌ها با یک مجتهد مُلّا سر و کار ندارند! یک مجتهد مُلّا می‌تواند بفهمد که جواب سؤال آن جوان چیست؟ ولی متأسفانه افرادی که به عنوان یک مجتهد با نسل جوان ما در ارتباط باشند و مسائل آنها را حل کنند کم هستند .و الا جوان امروز ما جدای از احساسات دنبال استدلال و منطق است، وقتی ‌ببیند یک عالم دینی با منطق با او صحبت می‌کند کلامش را می‌پذیرد.

آیت الله فاضل گفت: ما طلبه‌ها و حوزه‌های علمیه و علما و بزرگان هستیم که باید هر چه بیشتر دین را با استدلال و منطق در اختیار نسل امروز قرار دهیم. نسل جوان غالباّ نسبت به منطق خاضع و تسلیم هستند. اگر ما دین را از اعتقادیات گرفته تا احکام و اخلاق و … خیلی مستدل با حکمت‌هایی که گاه و بی گاه در متون دینی ذکر شده برای آنها بیان کنیم، دین می‌تواند حضور خیلی پر رنگ در میان نسل جوان داشته باشد و این به عهده ماست.

طلاب باید نیاز نسل جوان را بفهمند

وی افزود: امروز طلاب باید نیاز نسل جوان را بفهمند و بدانند با آنچه که در اختیار دارد چطور می‌تواند نیازهای فکری و روحی آنها را برطرف سازد. اینکه در گذشته یک سؤالی مطرح بوده و همان زمان هم جوابی به آن ‌داده اند امروز نمی توان همان جواب را با همان بیان داد بلکه باید به بیان و طریق دیگری پاسخ داده شود. نیازهای جوانان و مطالبات مردم را دنبال کنید. البته یک سری مشکلات معیشتی و اقتصادی عمومی در جامعه وجود دارد ولی ما باید پیگیر نیازها و مطالبات فکری جامعه باشیم و براساس آن نیازها و مطالبات درس بخوانیم، درس بگوئیم، آنرا تحلیل کرده و جواب های جدیدی را عرضه کنیم آنگاه کارایی و نقش مؤثر خود را در اجتماع خواهیم دید.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه اظهار داشت: گاهی تعبیر به طلبه طراز انقلاب می شود این به چه معناست؟ آیا معنایش این است که درس را کنار بگذارد و فقط کارهای جهادی انجام بدهد؟ یا معنای طلبه طراز انقلاب این است که در رأس امورش باید ببیند نیاز فکری جامعه چیست و از این منابعی که در اختیار دارد چگونه و از چه راههایی می‌تواند به این نیاز فکری پاسخ بدهد؟با صحبت با دوستان ،با مشاوره با اساتید، با گذاشتن جلسات یادیگر راهکارها. این یکی از خلأهایی است که امروز وجود دارد. ما مسائل را کارشناسی نمی کنیم، دشمن برای اینکه کتاب بحار را از ما بگیرد صد سال کار می‌کند، می‌گوید چکار کنیم که یک روزی کتاب بحار الانوار در اختیار طلبه‌ها نباشد؟ چکار کنیم یک روزی مفاتیح در اختیار مردم نباشد؟ مگرهدف از تاسیس و ترویج این عرفان‌های کاذب در این چند دهه اخیر غیر از این بود که به مردم بگویند همین مقدار که در درون خود توجه به خدا دارید بس است!. دشمن در حال کار کردن است و ما در مقابل آنها کاری نمی‌کنیم! یا اگر می‌کنیم خیلی کم است.

متأسفانه امام آنطور که باید و شاید شناخته نشده است

وی در ادامه با اشاره به چهاردهم و پانزدهم خرداد و سالگرد ارتحال امام عظیم الشأن گفت: برای استمرار انقلاب اسلامی هر طلبه‌ای باید فکر کند که چه کنیم این انقلاب استمرار پیدا کند؟یکی از مسائل مهم این است که امام را بشناسیم، متأسفانه امام نه در حوزه‌ها و نه در میدان سیاست آنطور که باید و شاید شناخته نشده است . امام که بود؟ امام رشحه‌ای از رشحات الهی بود که معلوم نیست تا قرن‌ها مثل او را نصیب ملتی کند، و این مبالغه نیست. امام عنایت خاصی بود که خدا به حوزه‌های علمیه کرد. او را در همین حوزه پرورش داد و به ملت ایران و ملت‌های دنیا ارزانی داشت چرا ما نباید نسبت به این شخصیت الهی آگاهی داشته باشیم؟ چرا باید حوزه از مبانی فقهی، اصولی، تفسیری عرفانی، فلسفی و اخلاقی امام دور باشد؟

استاد حوزه علمیه قم افزود: اگر بخواهیم انقلاب بماند و استمرار پیدا کند باید امام و افکار او را بشناسیم. ما طلبه‌ها باید با مبانی علمی ‌امام زیاد آشنا شویم، که خود بحث مفصلی دارد. من اگر جای مسئولین حوزه بودم از اول خرداد هر شب یک عنوان از مبانی امام را مطرح می‌کردم تا در حوزه رواج پیدا کند ولی هیچ اینطور نیست.

وی با تاکید بر این که باید یاد امام و شهدا را گرامی بداریم گفت: خدا را شاکریم بعد از امام(ره) شخصیتی جای امام نشست که من ایشان را آشناترین فرد به امام و مبانی سیاسی امام می‌دانم و این خیلی مهم است. شما ببینید هر سال در چهاردهم خرداد رهبری معظم انقلاب ریشه‌های فکری امام را در انقلاب مثل یک استاد در کلاس درس مطرح می‌کنند، ولی متأسفانه به همین مطالب ایشان هم در حوزه توجه نمی شود، نمی‌آیند این سخنان را در مدارس برای طلاب تبیین کنند. خود ایشان از زمانی که رهبری انقلاب را به عهده گرفتند جهاد تبیین می‌کنند و یکی از ابعاد مهم این جهاد ،تبیین افکار و اندیشه ها و عملکرد امام است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/vubi

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا