سیاسیویژه

آنچه استاندارآینده قم باید بداند

تحلیل «ندای قم » از آخرین وضعیت استان قم ؛

ندای قم / محمد شایگانی / کارشناس مسائل سیاسی ؛بر اساس شنیده ها استاندار جدید قم به زودی انتخاب می‌شود .از آنجا که آقای پزشکیان نام دولت خود را ” وفاق ملی ” گذاشته است، مهم‌ترین وظیفه استانداران در دولت جدید ایجاد وفاق در استان است تا شاهد پیشرفت بهتر و بیشتر امور باشیم .
اما بجز این وظیفه ملی هراستانداروظایف استانی دیگری هم در دارد که به گفته وزیر کشور اتمام پروژه‌های نیمه تمام آن استان است .از این‌رو هر استانداری که می‌خواهد در قم بر صندلی استانداری تکیه زند باید سه مورد مهم را از ساعت اولیه شروع بکار خود در دستور کار قرار دهد .

پروژه‌های بسیار بزرگ و نیمه تمام

همگان می‌دانند که از دو دهه قبل پروژه‌های بسیار بزرگ فرودگاه ، مترو و مونوریل. نیمه تمام باقیمانده و با آنکه ۶ استاندار در ۱۳ سال گذشته تغییر کرده است ،اما هیچ کدام نتوانستند این پروژه‌ها را تکمیل و یا حداقل تعیین تکلیف کنند.
بهر حال استاندار جدید باید بداند ازسه پروژه مذکورراه اندازی فازیک مترو دراولویت جدی است ،چرا که حدود ۹۶ پیشرفت فیزیکی دارد و اگر دو رام قطار آن تامین شود حداقل یکی از این پروژه‌ها را می‌توان تا حدی تمام شده دانست.اولویت دوم در این پروژه‌ها با فرودگاه بین المللی قم است که می‌تواند نقش مهمی در ورود زائران و گردشگران به قم و گردش چرخ اقتصادی استان داشته باشد.
این ابرپروژه که از سال ۹۴ با تعطیل کردن آن توسط برخی ! انجام شد و تاکنون چهار استاندار هم تغییر کرده است ، اما هیچ کدام از آنها علی رغم ادعاهایشان مبنی بر اینکه مشکلات آن را حل کرده‌اند ، نتوانستند این فرودگاه را افتتاح کنند .پس در این زمینه باید اقدام جدی صورت گیرد.و اولویت سوم در این پروژه‌ها با مونوریل است که به گفته مسئولان به قیمت امروز حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان هزینه آن شده و تاکنون حتی تعیین تکلیف هم نشده است.

چالش کمبود برق و خاموشی های خسارت بار

انتظار دیگر ازاستاندار جدید تامین برق استان است که با مشکلات متعددی روبروست.استاندار جدید باید بداند قم شهرک‌ها و نواحی صنعتی متعددی دارد و موج مهاجرت به این استان سال به سال بر مصرف برق می‌افزاید . درتابستان گذشته مصرف برق قم ۱۰۰۰ مگاوات بوده است که استان قم به دلیل ناتوانی در تامین آن همانند سایر مناطق کشور مجبور به خاموشی‌های گسترده کارخانجات و واحدهای صنعتی گردید که خسارات زیادی به آنها و اقتصاد استان وارد کرد .از این جهت توسعه انرژی‌های نو مانند بیوگاز ، انرژی خورشیدی و بادی برای تامین برق باید در دستور کار قرار گیرد .

تسهیل و تسریع در روند سرمایه‌گذاری

یکی دیگر از انتظارات از استاندار جدید تسهیل و تسریع در روند سرمایه‌گذاری در استان به ویژه سرمایه‌گذاری خارجی است که به شدت با محدودیت روبروست .اگرچه مدیران اقتصادی استان وضعیت سرمایه‌گذاری خارجی را در قم را خوب می‌دانند اما آمارها نشان می‌دهد که اعداد بیان شده از طرف آنها چنگی به دل نمی‌زند مثلاً کل سرمایه‌گذاری خارجی استان در سال گذشته ۲۸ میلیون دلار بوده است که عدد بسیار ناچیزی بشمار میرود . بنابراین استاندار جدید باید برای ریشه‌یابی و حل مشکلات مربوط به این مهم مانند بروکراسی های اداری و تنگ نطریهای افراطی در قم جدا” اقدام کند.

تامین آب مورد نیازاستان

تامین آب استان هم یک انتظار دیگراز استاندار جدید است .می‌دانیم استان قم سالانه مهاجران زیادی را به می‌پذیرد ، که موجب افزایش مصرف آب در استان شده است. به گفته مسئولان استان ۹۰ درصد آب استان در بخش کشاورزی مصرف می‌شود؛ بنابراین تغییر الگوی کشت در استان از زراعت به باغبانی و جداسازی کامل آب شبکه فضای سبز شهرداری از آب شرب شهری و استفاده جدی از پساب در واحدهای صنعتی و بخش کشاورزی و غیره از کارهایی است که می‌تواند این مشکل را حل کند .

تامین زیر ساخت ها برای توسعه گردشگری

توسعه گردشگری در استان هم انتظار دیگر ازاستاندار جدید است.با آنکه به گفته مسئولان، سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر و‌گردشگر به قم می آیند و ظرفیت های زیارتی و گردشگری بگونه ای است که با سه روز کامل هم نمی‌توان از آنها بازدید کرد اما بسیاری از گردشگران اقامت خود را به ۷ ساعت رسانده اند.
توسعه گردشگری تاریخی و تفریحی علاوه بر گردشگری زیارت ، توسعه مراکز اقامتی لوکس مانند هتل های ۵ ستاره و مراکز بوم‌گردی و تجهیز مراکز تاریخی به امکانات رفاهی و امثال آن از جمله راهکارهای افزایش اقامت گردشگر و توسعه گردشگری است.
البته چنین کارهای بزرگی، نیازمند انسانهای بزرگ است که امیدواریم با انتخاب یک استاندار توانمند و دارای این ویژگی منحصربفرد ، چنین امور مهمی تحقق یابد .

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/3jr4

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا