یادداشت

گمنام در زادگاه وکشورمشهوردرجهان

یادی از دکتر ابوالفضل سلیمی؛دانشمند محیط زیست؛

ندای قم /محمدشاکری-خبرنگاربازنشسته صدا و سیما؛دکتر ابوالفضل سلیمی از جمله دانشمندان و نخبگان گمنام استان قم بود که فعالیت های چشمگیری در زمینه حفظ محیط زیست داشت و اختراعات بسیاری را دراین زمینه به ثبت رسانده بود.

وی همانند بسیاری از نخبگان در ایران و زادگاهش قم گمنام اما در اروپا و آمریکا به جهت اختراعاتش در زمینه حفظ محیط زیست شناخته شده و مشهور بود.

دکتر ابوالفضل سلیمی همانند بسیاری از هموطنان ما چندی پیش بر اثر بیماری کرونا جان باخت و همانند دوران حیاطش در گمنامی در کرج به خاک سپرده شد.

وی متولد 1327 در محله رهبر در اطراف میدان شهید سعیدی قم بود و دارای دکترای شیمی از دانشگاههای معتبر آمریکا بود که بخشی از فعالیتهای سالانه اش را در قم،شهرک شکوهیه و بخشی از فعالیت هایش را در اروپا و آمریکا متمرکز کرده بود.

من دکتر سلیمی را بواسطه شغل خودم که خبرنگار حوزه اقتصاد در قم بودم می شناختم آشنایی من با وی به دهه هشتاد(80)باز می گردد زمانیکه او با نهایت احترام و متانت مثال زدنی خویش مرا در کارخانه خود در شهرک شکوهیه پذیرفت.

من بدنبال تهیه گزارشی از استانداردهای کارخانه ای،اجباری و تشویقی بودم که دست تقدیر مرا به کارخانه وی کشاند.

در ابتدا آنچه مرا شیفته این مرد بزرگ کرد،اخلاق حسنه،تواضع،شایستگی،فروتنی و بزرگ منشی او بود که واقعا مثال زدنی بود اما در ادامه فعالیت های زیست محیطی این دانشمند برجسته بود که ارادت من و همکارانم را صد چندان کرد.

از جمله اختراعات این دانشمند بزرگ قم،ساخت بنزین از آب بود که در همان زمان گزارش آن بارها از خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد.

او که دکترای شیمی داشت  موفق شده بود،از آب بنزینی درست کند که هیچ گونه آلودگی زیست محیطی نداشت و باعث میشد خودروها بسیار روان تر و با سرعت بهتر حرکت کنند.

دکتر سلیمی تلاش بسیاری کرد که این بنزین را در ایران به تولید انبوه برساند و کشور را از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی،هزاران گام به پیش ببرد که متاسفانه وزارت نفت،با او همکاری نکرد و نهایتا آنرا در کانادا و اسپانیا به ثبت رساند.

از جمله اختراعات مهم و دیگر او،ساخت ضدیخ زیست محیطی بود.این ضدیخ که برای استفاده در جاده ها بهنگام یخ زدگی ساخته شده بود،باعث میشد،نه تنها از یخ زدگی جاده ها جلوگیری شود بلکه در صورت نشت به درختان کنار جاده و خیابان باعث رشد گیاهان و درختان شود،نه از بین رفتن آنها!

از جمله اختراعات دیگر این مرد بزرگ،ساخت حشره کش سازگار با محیط زیست است.این حشره کش هم کارکردی دوگانه دارد،بدین صورت که هم آفات و حشره های مزاحم رشد گیاهان را از بین می برد و هم زمان،باعث رشد و نمو گیاهان ودرختان هم میشود.

از دیگر فعالیت های مهم دکتر سلیمی،تعریف استانداردهای تشویقی برای محصولات کارخانه خود بود.همانطور که میدانید بخشی از استانداردها،اجباری است وهم تولید کنندگان موظف به رعایت آن هستند و بخشی را هم تولیدکنندگان می توانند خودشان را ملزم به رعایت آن کنند تا کیفیت بهتری به محصولات خود بدهند.دکتر سلیمی از جمله کسانی بود که خود را ملزم میدانست استانداردهای بیشتری را رعایت کند.

اختراعات مرحوم دکتر سلیمی(ره)البته به این چند مورد محدود نمی شد و دهها مورد دیگر را نیز در اروپا و امریکا به ثبت رسانده بود.

واگر عمر گرانبهایش ادامه می یافت،قطعا موارد دیگری را به کارنامه پرداختی اش می افزود.

اینجانب که او را از نزدیک و به مدت حدود 15 سال می شناختم بر خود وظیفه میدانم دست ارادت برسینه نهاده و به شخصیت گرانقدرش،ادای احترام نمایم وشادی روح پرفتوحش را از خداوند بزرگ مسئلت نمایم. یادش گرامی

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/5te8

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا