ویژهیادداشت

مدیران متعهد یا مدیران متخصص؟

یادداشتی از مهدی پاک فعال سیاسی و اجتماعی؛

ازشهید گرانقدر دکتر چمران پرسیدند تعهد بهتر است یا تخصص؟ایشان در جواب می گویند تقوا از تخصص لازم تر است آن را می پذیرم، اما می گویم آن کسی که تخصص ندارد ومسئولیتی را می پذیرد بی تقواست.
از منظرشخصی اینگونه میتوان گفت که انسان متعهد هیچگاه به خودش اجازه نمی دهدمسئولیتی را قبول کند که خود بهتر از هر شخص دیگری نیک می داند که از علم وتوانش خارج است.
این مطلب در حدیثی از امام صادق(ع) نیز روایت شده که برای قبول مسئولیت سه شرط مطرح نموده اند که در کنار امین بودن وخوش برخورد بودن مسئول، تخصص و باهوشی در فن وحرفه مورد نظر را به عنوان یک اصل مورد تاکید قرارداده اندهمچنین بیهقی از ابن عباس نقل نموده است که رسول خدا (ص) فرمود کسی که کارگزار ومدیری را به کار گمارد در حالیکه می داند در میان مسلمانان فردی وجود دارد که برای آن مسئولیت شایسته ترو به قرآن وسنت آگاهتر است ، در این صورت قطعا به خدا ورسول خدا وهمه مومنان خیانت کرده است.
حال سوال اینجاست که در عزل و نصب هایمان چه مقدار به تعالیم اسلام وسخنان بزرگان دین عمل نموده ایم ؟ آیا زمانی که قراراست فردی را برای مسئولیتی در نظر بگیریم این موارد را سرلوحه تصمیم خود قرار داده ایم؟ آیا در هنگام تقسیم مناصب بین دوستان وآشنایان ،چهره شهید چمران،شهید حاج قاسم سلیمانی و.دیگر شهدا را در نظر آورده ایم و ازخود پرسیده ایم که آنها با چه هدف وبرای حفظ چه اصولی جانشان را در طبق اخلاص گذاشتند و تکلیف ما در این هنگامه چیست؟
آیا در روز قیامت و در محضر انبیاء و اولیای الهی و در نزد شهدا از عملکردمان دفاع می کنیم؟ آیا دردیار کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س) و درمدفن علمای بزرگ تشییع و شهدای والامقامی چون زین الدین ها،صادقی ها و دل آذر ها و…مناصب بر اساس شایستگی تقسیم شده است ؟ پاسخ تمام سوالات بر عهده مقامات عالی که احکام مسئولین را صادر ، و مدیرانی که قبول مسئولیت نموده اند می باشد.و من ا… التوفیق

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/szgi

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا