ویژهیادداشت

ماه مهر و محیط زیست

به مناسبت آغاز سال تحصیلی ؛

ندای قم / عباس جعفری/ کارشناس رسانه و فعال محیط زیست؛ فرا رسیدن ماه مهر و بازگشایی مدارس، زمان مناسبی است تا به بحران‌های زیست‌محیطی قم و نقش آموزش محیط زیست در تربیت نسل آینده پرداخته شود. قم، با تاریخی هفت هزار ساله و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی خود، در حال حاضر با چالش‌های جدی مانند آلودگی هوا، کمبود آب، تخریب منابع طبیعی و فرونشست زمین مواجه است.
آموزش محیط زیست در مدارس قم نه تنها یک ضرورت، بلکه یک مسئولیت اجتماعی است. نسل آینده باید به درک عمیقی از تعاملات بین اجزای طبیعت و تأثیرات فعالیت‌های انسانی بر آن برسد. با توجه به آیات قرآنی و احادیث غنی دینی که به پدیده‌های زمین و حفظ منابع طبیعی اشاره دارند، می‌توان از این متون به عنوان منبع الهام در پرورش تفکر صیانت از محیط زیست استفاده کرد.
در همین ابتدای سال تحصیلی، معلمان و مدیران مدارس ضروری است که برنامه‌های آموزشی را طراحی کنند که دانش‌آموزان را به تفکر در مورد محیط زیست و مسئولیت‌های انسانی در قبال آن تشویق کند، چراکه با ترویج آگاهی در مورد اهمیت حفاظت از منابع طبیعی و توسعه پایدار، نسلی آگاه و متعهد به حفظ محیط زیست پرورش می یابد.
قم با وجود چالش‌های زیست‌محیطی متعدد، می‌تواند به یک الگوی موفق در آموزش و فرهنگ‌سازی هدفمند تبدیل شود. دستیابی به این هدف، مستلزم همکاری آموزش و پرورش و همفکری بین سمن های محیط زیستی و مدیران استانی است. با اجرای برنامه‌های آموزشی مؤثر و فعالیت‌های مشارکتی، آگاهی اجتماعی نسبت به مسائل زیست‌محیطی افزایش می یابد و جدا از اینکه نسل آینده مسئولیت پذیر در مقابل حفاظت از محیط زیست پرورش خواهد یافت، زندگی مسئولانه بین خانواده ها با محوریت فرزندان ارتقا خواهد یافت.
با این نگاه، ماه مهر می‌تواند فرصتی برای شروعی نو در آموزش محیط زیست باشد. باید به فرزندان خود بیاموزیم که احترام به طبیعت و حفظ منابع طبیعی نه تنها یک وظیفه، بلکه یک نیاز است و در راستای دستیابی به آینده‌ای سبز برای نسل‌های بعد، هر فردی در هر جایگاه و مسئولیتی تمام توان و تلاش خود را انجام دهد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/pk7m

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا