ویژهیادداشت

قم در سالی که گذشت

از تغییر استاندار تا انتخاب منان؛

روح الله کرمانی/ مدیر مسئول پایگاه خبری ندای قم ؛ در آخرین ساعات سال ۱۴۰۲ قرار گرفته ایم، سالی که به لحاظ اقتصادی و معیشتی بر مردم بسیار سخت گذشت و علیرغم وعده های مسئولان گشایشی در این بخش شاهد نبودیم و گرانی های افسار گسیخته خاطرات ناخوشایندی در ذهن مردم به ثبت رساند. چه بسیار پدرانی که به دلیل این شرایط نتوانستند خواسته های همسر و فرزندان خود را برآورده سازند و شرمنده آنها شدند. گواه این امر بیانات رهبر معظم انقلاب، مراجع و علماء در دیدار با مسئولان است که در طول امسال بارها و بارها بر بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی و گره گشایی از مشکلات مردم تاکید شد.

درسال ۱۴۰۲ اتفاقات مختلفی در کشور به وقوع پیوست که مهمترین آن انتخابات با مشارکت ۴۱ درصدی مردم بود.میزان مشارکت و ورود چهره های جدید به مجلس حاوی پیام های زیادی است که در این مجال نگارنده قصد ورود به موضوعات ملی را ندارد.
در ادامه به برخی از اتفاقات و رویداد های که در سطح استان قم در سال ۱۴۰۲به وقوع پیوسته اشاره گذرا خواهم کرد؛ یکی از رخداد های مهم در استان قم تغییر استاندار با انتصاب سید محمد آقامیری به جای سید محمد تقی شاهچراغی بود. باوجود تلاش هائی که دکتر آقامیری برای ساماندهی وضعیت استان انجام داده که جای تقدیر دارد ولی کمافی السابق همچنان پروژه های مهم و نیمه تمام قم از جمله مونوریل، فرودگاه و تامین واگن مترو که جز وظایف دولت است همچنان در بلاتکلیفی قرار دارد و انتظار می رود با درایت استاندار محترم در سال جدید شاهد تعیین تکلیف نهایی این پروژه ها باشیم و ادامه این وضعیت زیبنده نظام مقدس جمهوری اسلامی و استان قم نیست.
همچنین انتظار می رود استاندار قم مدیران ناکارآمد را که مشکلاتی را در مسیر خدمت به مردم ایجاد نموده اند کنار بگذارد و مدیران لایق وکارآمد را با اولویت نیروهای بومی جایگزین نماید تا افزایش رضایتمندی مردم حاصل شود.مشکلات اقتصادی و معیشتی موضوعی است که کل کشور با آن مواجه است و در این خصوص مدیریت استان می بایست با برنامه ریزی و نظارت درجهت ثبات و آرامش در بازار و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها تلاش نمایند.
در حوزه مدیریت شهری علیرغم هجمه ها و انتقادات مغرضانه و غیر کارشناشی که به دکتر سقاییان نژاد شهردار قم وارد شد ولی مجموعه مدیریت شهری با فرماندهی ایشان توانست فعالیت های زیادی درحوزه عمران شهری، توسعه سرانه های فضای سبز و تفریحی و همچنین مباحث فرهنگی انجام دهد که از دید افراد منصف دور نمانده است.
فاز ۵ عماریاسر که یکی از پروژه های مهمی است که پنج دهه مردم انتظار اجرای آن را داشتند و با افتتاح آن شاهد تسریع در رفت و آمد در هسته مرکزی شهر خواهیم بود. پارک ۷۲تن پس از چندین سال تعطیلی با پیگیری مجموعه مدیریت شهری با تجهیز مجدد در شرف بهره برداری است.
آغاز فرایند رسیدگی به وضعیت دو محله جمکران و دروازه ری و تسریع در روند تملکات جهت بازگشایی معابر هر چند دیربود و باید زودتر از این رسیدگی به این دو محله در اولویت قرار می گرفت ولی بازهم آن را به فال نیک می گیریم و امید می رود در سال آینده با توجه بیشتر مدیریت شهری شاهد رفع محرومیت از این دو محله باشیم.
عیان شدن اختلافات بین اعضای شورای شهر و دو گروه شدن آنها در حمایت و عدم حمایت از شهردار قم اتفاقی دیگری بود که حاشیه های زیادی ایجاد کرد که مردم و دلسوزان شهر را نگران کرد. انتظار می رود در سال جدید اعضای شورای شهر قم اختلافات را کنار بگذارند و در جهت توسعه هرچه بیشتر با مجموعه مدیریت شهری همکاری نمایند چرا که دود اختلافات بیشتر به چشم مردم خواهد رفت و روند توسعه شهر دچار اختلال خواهد شد و این امر زیبنده شهر مقدس قم نیست.
موضوع مهم دیگر استان قم در سالی که گذشت انتخابات بود که با مشارکت 49/65 درصدی مردم قم برگزار شد. در این انتخابات که رقابت اصلی بین کاندیداهای اصولگرا بود شاهد بروز اختلافات بین آنها بودیم و از لیست شورای هماهنگی اصولگرایان که در سال‌های اخیر شاهد راهیابی لیست مورد حمایت آنها به مجلس بودیم دراین دوره فقط یک نفر با اختلاف تعداد کمی با نفر چهارم به مجلس راه یافت و دو نماینده دیگر یعنی حجت الاسلام ذوالنوری و سید محمدمنان رئیسی بودند که در لیست آنها نبودند. انتخاب حجت الاسلام ذوالنوری و روانبخش متحمل به نظر می رسید ولی کمتر کسی فکر می کرد منان رئیسی بتواند در این رقابت کرسی نمایندگی قم را به دست آورد و به نوعی وی پدیده انتخابات مجلس در قم بود. برخی تحلیلگران سیاسی نتایج انتخابات در قم را نشانگر پایان دوران پدر خوانده های اصولگرا می دانند.
به‌هرحال انتظار می رود نمایندگان منتخب مردم قم با اولویت قرار دادن مشکلات ومعضلات استان درجهت رفع آنها کمک رسان باشند ومباحث زمان تبلیغات انتخابات را کنار بگذارند. امیدوارم در سال جدید با درایت مسئولان شاهد کاهش مشکلات اقتصادی ومعیشتی مردم باشیم تا شاهد رفاه وآسایش ورضایتمندی بیشتر آنها باشیم.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/uczm

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا