ویژهیادداشت

قم آماده میزبانی از مسافران نوروزی

بسیج کلیه امکانات شهری و استانی؛

ایمان / گزارش / محسن عبداللهی ؛با توجه به اینکه استان و شهر مقدس قم در شاهراه مواصلاتی  17کشور واقع شده است هر سال در ایام پایانی سال و نوروز میزبان خیل مسافران  و گردشگران است .در سه سال گذشته بعلت شیوع کرونا شاهد کاهش مسافرت ها بودیم ولی امسال با فروکش کردن این بیماری شاهد افزایش چمشگیر مسافران و زائران نوروزی خواهیم بود. در استان قم از دوماه قبل با تشکیل  ستاد تسهیلات سفر در استانداری و شهرداری  سعی شده است تا با برنامه ریزی ، تمهیدات لازم جهت ارائه خدمات مطلوب و مناسب به مسافران اندیشیده شود تا مسافران با خاطره ای خوش از شهر قم دیدن  به شهرهای خود مراجعت نمایند.

فراهم کردن امکانات رفاهی و خدماتی مناسب  یکی از مهمترین راه‌های جلب رضایت این مسافران و افزایش زمان توقف آنان برای بهره مندی از جاذبه‌های مذهبی و گردشگری استان است.مسئولان  شهری و استانی قم در گفت وگوهای از بسیج امکانات و آمادگی شهرو استان  قم برای میزبانی از مسافران و زائران نوروزی خبرداده اند درادامه صحبت های مسئولان  استانی و شهری را پیرامون  اقدامات انجام شده و دردست اجرا را می خوانید.

پیش بینی تمهیدات لازم برای میزبانی از مسافران نوروزی

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم در گفت و گویی  از پیش بینی تمهیدات لازم برای میزبانی از مسافران نوروزی در این استان خبر داد و گفت: تمامی مدارس، مساجد و سالن های ورزشی قم برای خدمت رسانی به مسافران آماده هستند.

ابوالقاسم مقیمی اظهار داشت: امسال با نزدیک بودن زمان جشن نیمه شعبان و آغاز فرآیند سفرهای نوروزی، اقدامات در شکل‌گیری خدمات و فعالیت‌های ستاد تسهیلات زائرین نوروز از بهمن‌ماه آغازشده است.

وی با اعلام آمادگی کمیته‌های ستاد تسهیلات زائرین در میزبانی از مسافران نوروزی، راهنمایی مسافرین را پیش از ورود به استان از نکات مهم برشمرد و گفت: با تلاش اداره کل روابط عمومی استانداری، سامانه «qomzaer.ir» در ورودی‌های استان، راهنمای جامعی برای مسافران نوروزی خواهد بود.

ضرورت ایجاد اسکان ارزان‌قیمت برای زائران

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم از راه‌اندازی المان‌های جدید شهری در ایام نوروز خبر داد و گفت: امسال فعالیت‌های چشمگیری از سوی مدیریت شهری برای پیراستگی شهری و نظم و انضباط در شهر صورت گرفته که ازجمله آن‌ها می‌توان به راه‌اندازی المان‌های جدید شهری متناسب با نوروز، ایجاد المان‌های نوری و آمادگی خیابان‌های شهر قم برای زائرین بارگاه کریمه اهل‌بیت(ع) اشاره کرد.

وی ضمن تأکید بر ضرورت ایجاد اسکان ارزان‌قیمت برای زائران عنوان کرد: با توجه به تجربه خوب نیمه شعبان در حوزه اسکان، انسجام و آمادگی خوبی در کمیته اسکان استان با مدیریت اداره کل میراث فرهنگی و آموزش و پرورش آغاز شد که طی آن تمامی مدارس، مساجد، حسینیه‌ها و سالن‌های ورزشی برای اسکان زائرین در شهر قم آماده خدمت‌رسانی هستند.

مقیمی عنوان کرد: ۳ ستاد اسکان در حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران و فرمانداری استان به‌عنوان محور فعالیت‌ها به خدمات‌رسانی خواهند پرداخت.

فعالیت مجموعه‌های نظارتی در ایام نوروز

وی با بیان اینکه فعالیت مجموعه‌های نظارتی در ایام نوروز نیز ادامه‌دار است گفت: مجموعه نظارتی خوبی شامل دانشگاه علوم پزشکی برای نظارت بر فعالیت‌های بهداشتی فروشگاه‌های بین‌راهی، تیم بازرسی اصناف، تعزیرات، اداره کل صمت و جهاد کشاورزی برای نظارت بر قیمت‌ها و تنظیم بازار و همچنین نظارت بر فروشندگان در ایام نوروز فعالیت خواهند کرد و با متخلفان و گران‌فروشان برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

معاون اجتماعی، فرهنگی و زیارت استانداری قم اضافه کرد: همچنین پشتیبانی و خدمات امدادی و پزشکی شامل هلال‌احمر، دانشگاه علوم پزشکی، اورژانس و مرکز بهداشت به‌صورت کامل برنامه‌ریزی‌شده و با مدیریت ستاد بحران استانداری قم، تقسیم‌کار بسیار مطلوبی برای پذیرایی و استقبال از زائرین شکل‌گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه اطلاع‌رسانی به زائران از طریق تابلوهای شهری، بنرهای راهنمای مسیر، ستادهای اطلاع‌رسانی مشترک شهرداری و اداره کل میراث و همچنین سامانه برخط قم زائر(qomzaer.ir) شکل‌گرفته است.

مقیمی از برگزاری جشن‌های ویژه مردمی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در بوستان‌های استان خبر داد و عنوان کرد: امسال، بوستان‌های قم پس از افطار میزبان خانواده‌ها خواهند بود که ازجمله برنامه‌ها برپایی جشن‌های مردمی، آیین های مذهبی در بوستان‌هاست.

وی ابراز امیدواری کرد: مردم با توجه به تلاقی بهار طبیعت با ماه مبارک رمضان، تمهیدات لازم را برای حضور متناسب با آداب تشرف به شهر مقدس قم، و حفظ حرمت ماه مبارک رمضان داشته باشند و رعایت حجاب و عفاف متناسب با شأن و جایگاه بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه(س) را رعایت کنند.

آمادگی اسکان گروهی رایگان مسافرین نوروزی

دبیر ستاد تسهیلات و خدمات سفر استان قم نیز در  در گفت وگویی، ضمن اعلام آمادگی کمیته اسکان این ستاد جهت اسکان گروهی رایگان مسافرین نوروزی گفت: جهت رفاه حال زائرین و مجاورین بارگاه کریمه اهل‌بیت (ع)، کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و راهنمای زائر در سطح استان نصب‌شده و آماده خدمات‌رسانی هستند.

حمیدرضا جعفری اظهار داشت: باتوجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده از حضور جمعیت زیاد مسافرین در شهر مقدس قم، سه مکان ازجمله حرم مطهر حضرت معصومه، مسجد جمکران و فرمانداری قم به‌عنوان راهنمای زائرین و هماهنگی جهت اسکان مسافرین در اماکن گردشگری، مدارس، حسینیه‌ها و مساجد فراهم‌شده است.

وی با بیان اینکه مسافرینی که تمایل به اسکان گروهی و یا اسکان رایگان داشته باشند، کمیته اسکان آماده پذیرایی از زائرین بارگاه کریمه اهل‌بیت(ع) در حسینیه‌ها، مساجد و بقاع متبرک است، افزود: همچنین هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها و خانه مسافرها آماده پذیرایی از مسافرین با تمام ظرفیت خود هستند.

وی تصریح کرد: ستادهای نواحی آموزش و پرورش استان قم از روز پنج‌شنبه هفته گذشته اقدام های پذیرش را آغاز کرده و پذیرایی از فرهنگیان و مسافرین را در مدارس انجام می‌دهند و آماده خدمت‌رسانی تا پایان تعطیلات نوروزی هستند.

مدیرکل امور رفاهی زائرین استانداری قم در پایان عنوان کرد: علاوه بر سه ستاد حرم، جمکران و فرمانداری، کیوسک‌های اطلاع‌رسانی و راهنمای زائر نیز توسط شهرداری قم در بلوار شهید سلیمانی، ورودی عوارضی‌های قم، میدان آستانه و مسجد مقدس جمکران نصب‌شده است.

اجرای طرح بهاری علمداران خدمت در مدیریت شهری

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم نیز در گفت و گوی بیان داشت: همزمان با عید نوروز و ماه مبارک رمضان، طرح بهاری علمداران خدمت در مدیریت شهری قم اجرایی می‌شود.

مهدی اصفهانیان مقدم با اشاره به اقدامات نوروزی شهرداری قم اظهار داشت: همزمان با فرارسیدن عید نوروز و بهار طبیعت و تقارن آن با ماه مبارک رمضان و بهار قرآن؛ شهرداری قم در قالب اجرای طرح بهاری علمداران خدمت، تمهیدات همه‌جانبه‌ای را در راستای خدمات‌رسانی مطلوب به زائرین، شهروندان و مسافرین در این ایام در دستور کار قرار داده است.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم ابراز کرد: کمیته خدمات شهری و رفاه عمومی ستاد تسهیلات زائرین و خدمات سفر شهرداری قم با محوریت حوزه معاونت خدمات شهری، سازمان‌های تابعه، شهرداری‌های مناطق هشتگانه و معاون حمل‌ونقل ترافیک و سایر سازمان‌ها اقدامات بسیار خوبی را برای ایام نوروز در دستور کار قرار داده‌اند.

وی در مورد زیباسازی شهر قم در این ایام عنوان کرد: در راستای بهبود سیما و منظر شهری، مباحث مربوط به گل‌آرایی و اجرای باکس‌های گل در سطح مناطق و تونل‌های گل در سطح معابر، مناطق، میادین و بوستان‌ها با محوریت سازمان پارک‌ها و فضای سبز و مناطق هشتگانه در مرحله اجرا و نهایی شدن است.

اصفهانیان مقدم با بیان اینکه در راستای حذف زوائد بصری و نازیبایی‌ها، اقدامات خوبی در دستور کار مناطق هشتگانه و معاونین خدمات شهری قرار گرفته است، تصریح کرد: در زمینه آذین‌بندی و اجرای رنگ‌آمیزی جداول، نیوجرسی‌ها، مبلمان شهری، ادوات ترافیکی و تابلوهای راهنمای مسیر در سطح مناطق عملیاتی شده است.

آماده‌سازی شهرقم برای مسافران و زائرین و شهروندان

وی خاطرنشان کرد: در این راستا ستادهای هشتگانه اطلاع‌رسانی و خدمات‌رسانی و کمیته‌های 11 گانه از اوایل اسفند برنامه‌هایشان را آغاز کردند و مباحث مربوط به خدمات‌رسانی به زائرین و مسافرین تا پایان ایام نوروزی و تا زمانی که زائرین در شهر حضور داشته و تا 15 فروردین ادامه دارد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: شهرداری قم نسبت به آماده‌سازی شهر برای مسافران و زائرین و شهروندان اقدام کرده است و بدون تردید، نگهداری و حفظ وضعیت ایجادشده با مشارکت شهروندان اتفاق می‌افتد که امید است با مشارکت همشهریان و مردم خدمات مناسبی را در این ایام داشته باشیم.

وی در مورد ظرفیت‌های تفریحی و تفرج‌گاهی در قم اذعان کرد: با توجه به تقارن ایام نوروز و ماه رمضان، تفریح و تفرج شهروندان در ایام ماه مبارک رمضان پس از افطار تا قبل از ایام سحر است و شهرداری نسبت به آماده‌سازی بوستان‌ها در مناطق هشتگانه به‌خصوص بوستان‌هایی که به‌عنوان کمپینگ و استراحت گاه برای زائرین در نظر گرفته‌شده تسهیلاتی را به زائرین ارائه می‌دهد که این خدمات شامل سرویس بهداشتی، نمازخانه، مبلمان شهری، سیستم‌های ایمنی و روشنایی، آب‌نما و گل‌آرایی در دستور کار قرار گرفته است.

بوستان‌های استراحتگاهی شهر قم

اصفهانیان مقدم، بوستان‌های استراحتگاهی شهر قم را مورد توجه قرار داد و گفت: این بوستان‌ها شامل بوستان مهدی و هاشمی در منطقه یک، بوستان امام رضا(ع) در منطقه 2، نیاز و نیایش در منطقه 5 و غدیر در منطقه 8 است که مراکز استراحت گاه اقامتی برای زائرین به شمار می‌رود.

به گفته وی، در مورد حمل‌ونقل عمومی و سرویس‌ها با محوریت سازمان‌های اتوبوس‌رانی و تاکسی‌رانی در زمان تحویل سال و ایام ماه رمضان از افطار تا سحر امیدواریم بتوانیم حمل‌ونقل همگانی و تسهیل عبور و مرور را برای زائرین و شهروندان مهیا کنیم و در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک قرار دارد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم عنوان کرد: تدابیر بسیار خوبی با محوریت سازمان‌ها و به‌خصوص در رابطه با سازمان مدیریت پسماند با اجرای سیستم یکپارچه مدیریت پسماند اتخاذشده و درارتباط با جمع‌آوری و انتقال پسماندهای شهری با توجه به افزایش حجم میزان زباله در این ایام سال تدابیر لازم پیش‌بینی‌شده و امیدواریم در کنار خدمات به زائرین و مسافرین، شاهد شهری ایمن و نظیف و شاداب باشیم.

حضوربیش از3 هزار نفر در طرح نوروزی شهرداری قم

وی خاطرنشان کرد: حضور بیش از3 هزار نفر پرسنل شهرداری اعم از ستادی، اجرایی، پاکبان‌ها، باغبانان و نیروی عملیاتی آتش‌نشانی و سازمان حمل‌ونقل ترافیک به همراه 290 دستگاه ماشین‌آلات مکانیزه خدمات شهری در ایام تعطیلات نوروزی برنامه‌ریزی‌شده که به‌صورت شبانه‌روزی فعال هستند تا بتوانیم خدمات قابل‌قبول و میزبانی شایسته‌ای از زائرین و شهروندان داشته باشیم.اصفهانیان مقدم با بیان اینکه برای افزایش ضریب ایمنی شهر با محوریت سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی نیز تدابیر پیشگیرانه لازم انجام‌شده است، یادآور شد: برای خدمات‌رسانی پیرامون حرم مطهر، هسته مرکزی شهر و مسجد مقدس جمکران ضمن حضور زائرین و مسافرین بتوانیم تمهیدات ایمنی لازم را با استقرار اکیپ‌های خودرویی و ماشینی و دستگاه‌های انفرادی آتش‌نشانی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: امیدواریم با همکاری زائرین و مسافرین، شهری ایمن و بدون حادثه‌ای داشته باشیم؛ همچنین تلاش می‌شود اطلاع‌رسانی جامع و کاملی با مسافرین و از مبادی شهر انجام شود تا در پارکینگ‌ها، مراکز اقامتی و استراحتگاه از برپایی چادرهای مسافرتی خودداری کنند تا در این قسمت‌ها شاهد شرایط و اعمال ناایمنی نباشیم و حادثه‌ای اتفاق نیفتد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: با توجه به تمهیدات همه‌جانبه و بسیج تمامی امکانات و حضور همه‌جانبه عوامل ستادی و اجرایی شهرداری، به استقبال ماه مبارک رمضان و عید نوروز می‌رویم و با اجرای طرح بهاری علمداران خدمت بتوانیم میزبان شایسته‌ای برای زائرین و شهروندان و همشهریان محترم در این ایام باشیم.

 

آماده‌سازی اطراف مسجد مقدس جمکران

مدیر منطقه پنج شهرداری قم نیز در گفت‌وگویی از اجرای طرح استقبال از زائران در این منطقه شهری خبر داد و گفت: اطراف مسجد مقدس جمکران برای خدمات‌رسانی به مسافران نوروزی آماده شده است.

زین‌العابدین قرا‌چورلوی اظهار داشت: در خصوص برگزاری عید نوروز طبق سنوات گذشته برنامه‌ استقبال از بهار در دستور کار قرار دارد.
مدیر منطقه پنج شهرداری قم خاطرنشان کرد:در این زمینه اقداماتی همچون رنگ‌کاری جداول، اصلاح برخی از معابر و دوربرگردان‌ها و تقاطع‌ها، آذین‌بندی و آماده‌سازی فضای سبز و کاشت گل و گیاه در حال انجام است.
وی ویژگی‌های این منطقه شهری را موردتوجه قرار داد و افزود: منطقه 5 به‌واسطه وجود مسجد مقدس جمکران، دارای شرایط خاصی است و به‌نوعی تنها محل اسکان زائران در نزدیکی این مکان مقدس است که امکانات خوبی را اعم از سرویس بهداشتی، محل نصب چادر و بحث‌های خدماتی و ظرف‌شویی دارد و محل امنی برای زائران و مسافران در زمینه اسکان به شمار می‌رود.
قرا‌چورلوی عنوان کرد: در طرح استقبال از زائران، امکانات اسکان در 2 بوستان نیایش و نیاز در مجاورت مسجد مقدس جمکران برای ایام نوروز فراهم است و برخی اصلاحات نیز در این بوستان صورت گرفت تا امکان اسکان برای زائرین بهتر شود.
وی در مورد این اقدامات در بوستان‌ها نیز تصریح کرد: احداث سکوها و سایه‌بان‌های جدید، تعمیرات سرویس‌های بهداشتی و تجهیز روشویی‌ها، تعمیر شوارع منتهی به بوستان‌ها، لکه‌گیری و آسفالت برخی از نقاط و نصب نیمکت و سطل زباله، نظافت بوستان‌ها و بازپیرایی درختان و گل‌ها و بازکاشت بخشی از این اقدامات به شمار می‌رود.
مدیر منطقه پنج شهرداری قم خاطرنشان کرد: با توجه به قرارگیری در مسیر تردد زائران به مسجد مقدس جمکران، ستاد خدمات رسای همواره دایر است و در ایام نوروز نیز اقدامات ویژه‌ای را در پیش گرفته است که در این خصوص طرح استقبال از زائران به‌طورجدی از ابتدای اسفند آغازشده است.
وی یادآور شد: همکاران در این ستادها آماده ارائه خدمات هستند و برای خدمات‌دهی به زائران و شهروندان سعی شده بیشترین فضا را برای پایان سال و استقبال از سال جدید آماده کنیم.

ارائه خدمات به زائران نوروزی در حرم حضرت معصومه(س)

مدیر حرم حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها نیز در گفت‌وگویی گفت: خادمان برای رفاه حال زائران حرم در ایام نوروز 1402 در بخش‌های مختلف امانتداری، کفشداری، سالمندان، اسکان، ایستگاه‌های صلواتی و چایخانه حضرتی از زائران نوروزی میزبانی می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین صفر فلاحی اشاره به اینکه مدیریت حرم مطهر بانوی کرامت با ارائه خدمات مختلف به استقبال زائران نوروزی می‌رود، اظهار کرد: این مدیریت در بخش اسکان زائران اقدام به پذیرش زائران در زائرسرای کوثر با ظرفیت شبانه حدود ۴۰۰ نفر می‌کند و همچنین برای رفاه حال زائران شبستان نجمه خاتون(س) و بالکن غربی شبستان امام خمینی(ره) در مجموع با ظرفیت هزار و ۲۰۰ نفر در اختیار زائران بانوی کرامت قرار خواهد گرفت.

وی گفت: همچنین دفتر ستاد اسکان زائران و مسافران استان قم برای پذیرش و اسکان زائران در فضاهای خارج از حرم مطهر در مقبره ۳۵ صحن امام رضا علیه السلام مستقر می شود و زائران را به مراکز آموزش و پرورش و میراث فرهنگی و گردشگری معرفی می کند.

مدیر حرم مطهر بانوی کرامت افزود: واحد رفاه زائر در دفتر رفاه زائر و دفتر ابناء السبیل به زائران خدمات متناسب با نیازشان را ارائه می کند.

وی ادامه داد: در ایام نوروز ۱۴۰۲ چایخانه های حرم حضرت معصومه سلام الله علیها واقع در صحن جواد الائمه علیه السلام و صحن پیامبر اعظم صلوات الله علیه و اله دائر خواهد بود و تا قبل از ماه مبارک رمضان از دو ساعت قبل از اذان ظهر و مغرب تا دو ساعت بعد از اذان ظهر و مغرب و با شروع ماه مبارک رمضان در وعده افطاری به زائران چای صلواتی ارائه خواهند کرد.

فلاحی گفت: در بخش امانتداری نیز ۷ واحد امانتداری به صورت شبانه روزی در ایام نوروز به زائران خدمت رسانی خواهند داشت و وسایل حجیم، چمدان های بزرگ و اشیاء گران قیمت زائران توسط امانت داری ها تحویل گرفته می شود و علاوه بر آن خدماتی مانند شارژ موبایل زائران در دو شعبه و دفتر اشیاء و اشخاص گم شده در دو شعبه به صورت شبانه روزی به زائران ارائه خدمت می کنند.

وی اضافه کرد: در بخش خدمات سالمندان نیز ۱۵ خودروی برقی از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب زائران را در مسیرهای اطراف و داخل حرم جابه جا می کنند و در ۵ شعبه اطراف حرم نیز ویلچر به صورت امانی به زائران معلول و سالمند ارائه می شود و همچنین خادمان ویلچر ران برای جابه جایی سالمندان و معلولان در اطراف حرم به صورت شبانه روی خدمت رسانی کردند.

مدیر حرم مطهر بانوی کرامت افزود: در بخش خدمات کفشداری نیز ۲۱ پیشخوان کفشداری برای آقایان، بانوان و مشترک به صورت شبانه روزی در خدمت زائران حرم بانوی کرامت خواهند بود.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش مراجعه زائران در ایام نوروز علاوه بر نیروهای ثابت،خادم افتخاری به صورت فوق العاده در بخش‌های مختلف خدمت به به زائران بکارگیری می‌شوند.

آمادگی مسجد مقدس جمکران برای استقبال از زائران نوروزی

معاون خدمات زائران مسجد مقدس جمکران نیزدر گفت‌وگویی از پیش بینی تمهیدات لازم برای پذیرایی از زائران در مسجد مقدس جمکران همزمان با ایام نوروز خبر داد و گفت: شبستان های مسجد مقدس جمکران برای استراحت زائران آماده شده است.

ابراهیم صدوقی با اشاره حضور گسترده زائران و منتظران در ایام نوروز در مسجد مقدس جمکران گفت: امیدواریم نوروز بتوانیم با برنامه ریزی های لازم و همکاری دستگاه های استانی میزبانی شایسته ای از زائران به عمل آوریم.

وی با بیان اینکه فضای شبستان امام حسن عسکری(ع) به وسعت 7 هزار مترمربع به استراحت خواهران اختصاص یافته است، اظهار کرد: دیگر شبستان های مسجد مقدس جمکران نیز برای استراحت برادران آماده شده است.

معاون خدمات زائران مسجد مقدس جمکران با اشاره به اینکه مواکب مسجد مقدس جمکران به صورت شبانه روزی در باب الرضا، باب الشهادت و باب المعصومه مستقر خواهند بود، گفت: برای اسکان خانواده ها در چادر پارکینگ شماره 4 مسجد مقدس جمکران مشخص شده و از استقرار چادر در دیگر پارکینگ ها جلوگیری به عمل خواهد آمد.

وی با توجه به همزمانی ایام ماه مبارک رمضان با نوروز گفت: قطعا مسافران و زائران شئون این مکان مقدس را رعایت خواهند کرد.

صدوقی با اشاره به اینکه در ایام نوروز برنامه های متنوع فرهنگی با رویکرد مهدویت و انتظار در مسجدمقدس جمکران به اجرا در خواهد آمد، بیان کرد: انتظار داریم دستگاه های اجرایی و کمیته امداد و درمان استان در ایام نوروز همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم خدمات مناسبی را به زائران ارائه کنیم.

وی در خصوص برگزاری مراسم تحویل سال نیز اظهار کرد: مراسم تحویل سال در صحن جامع امام مهدی(عج) برگزار خواهد شد و البته شرایط آب و هوایی نیز در این خصوص مد نظر قرار خواهد گرفت.

رصد فعالیت تاسیسات گردشگری

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم  نیزدر گفت‌وگویی از رصد فعالیت تاسیسات گردشگری استان برای ارائه خدمات مطلوب به زائران شهر کریمه اهل بیت (س) خبر داد.

علیرضا ارجمندی اظهار کرد: در جلسه کمیته نظارت ستاد خدمات سفر استان قم ویژه نوروز ۱۴۰۲ که با حضور نمایندگانی از سازمان صمت، سازمان تعزیرات حکومتی و مرکز بهداشت استان برگزار شد، در خصوص شاخص‌های نظارت بر تأسیسات گردشگری با استفاده از تجربیات سنوات گذشته بحث و بررسی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم ادامه داد: در این جلسه مقرر شد گشت‌های مشترک دستگاه‌های نظارتی با شروع سفرهای نوروزی بر نحوه خدمات‌رسانی تأسیسات گردشگری نظارت کنند.

ارجمندی با بیان اهمیت رصد فعالیت تاسیسات گردشگری برای ارائه خدمات مطلوب به زائران شهر کریمه اهل بیت (س) گفت: در بازدیدها بر مواردی چون نرخ‌نامه‌ها، بهداشت محیط کار، بهداشت نمازخانه‌ها، کیفیت خدمات، نظافت واحدها، ایمنی و امنیت نظارت می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم افزود: طرح تشدید نظارت‌های بهداشتی و خدماتی که به صورت مستمر از یکم اسفندماه آغاز شده است تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت.

او گفت: زائران در صورت مشاهده هرگونه تخلف، با شماره تلفن ۳۷۶۰۳۴۱۹معاونت گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان تماس بگیرند.

رییس اداره تعاون و امور رفاهی آموزش‌وپرورش استان قم:

۳۰۰ مدرسه آماده اسکان مسافران نوروزی است

رییس اداره تعاون و امور رفاهی آموزش‌وپرورش استان قم نیز در گفت وگوی اظهارداشت :۳۰۰ واحد آموزشی با ظرفیت سه هزار کلاس درس در این استان تجهیز شده و آماده اسکان مسافران نوروزی فرهنگی و غیرفرهنگی است.

حمیدرضا قذاقی افزود: طرح اسکان نوروزی در مدارس استان قم از ۲۴ اسفندماه جاری آغاز شده و تا ۱۲ فروردین‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: کلاس‌های مدارس در سه گروه تقسیم‌بندی شده که کلاس‌های گروه «الف» دارای فرش،‌ یخچال و تلویزیون، کلاس‌های گروه «ب»علاوه بر فرش در هر کلاس، دارای یخچال مشترک و کلاس‌های گروه «ج» نیز دارای فرش است.

به گفته وی، هزینه اسکان فرهنگیان در کلاس‌های «الف» روزانه ۱۰۰ هزار تومان، کلاس‌های «ب» ۸۰ هزار تومان و کلاس‌های «ج» نیز کمی پایین‌تر است.

قذاقی با بیان این‌که روزانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر ظرفیت اسکان در مدارس قم وجود دارد، خاطرنشان کرد: در تعطیلات نوروز سال ۱۴۰۰، ۱۲۰ هزار نفر روز و تعطیلات تابستان امسال نیز ۵۲ هزار نفر روز اسکان داده شدند که بیشتر از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی بودند.

وی با بیان این‌که در اجرای طرح اسکان نوروزی مدارس، ۴۴۰ نفر خدمت‌رسانی می‌کنند، افزود: ثبت‌نام در چهار ستاد داخل شهر و ۲ ستاد در شهرستان جعفرآباد و بخش دستجرد انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ثبت‌نام ناحیه یک در مدرسه شاهد جوادالائمه واقع در خیابان جوادالائمه، بین کوچه ۲۳ و ۲۵، ناحیه ۲ در مدرسه حضرت رقیه(س) واقع در خیابان ایستگاه راه‌آهن، ناحیه سه در مدرسه امام حسن مجتبی(ع) واقع در میدان آزادگان، بلوار عابدی، روبروی دادگستری و ناحیه چهار در دبیرستان شاهد معرفت واقع در میدان ارتش، خیابان ساحلی صورت می‌گیرد.

اجرای پویش همراهان سفر ایمن در دو مجتمع بین راهی

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان قم نیزدر گفت‌وگویی از اجرای پویش همراهان سفر ایمن در دو مجتمع بین راهی خبر داد.

حسین زنجیرانی فراهانی گفت: پویش همراهان سفر ایمن در دو مجتمع زیتون واقع در کیلومتر ۱۷ اتوبان قم – تهران و مجتمع دنیز در کیلومتر ۱۹ محور قم – اراک با اجرای برنامه‌های فرهنگی و آموزشی، رانندگان را به رعایت قوانین رانندگی توصیه می‌کنند.

زنجیرانی فراهانی با اشاره به اینکه امسال بیش از ۲۵۰ میلیون تردد در محور‌های استان داشتیم افزود: بهسازی بیشتر نقاط حادثه خیز جاده‌ای انجام شده است.

وی از احداث ده پارکینگ در آزاد راه قم- تهران و محور قم- اراک خبر داد و افزود: این پارکینگ‌های اضطراری برای استراحتگاه کوتاه مدت و توقف رانندگان احداث شده است.

زنجیرانی فراهانی با اشاره به اینکه همکاران راهداری به صورت شبانه روزی در پایانه ۷۲ تن و پایانه خرمشهر حضور دارند گفت: بیش از ۷۰ دستگاه ماشین آلات برای تصادفات و بحران‌های احتمالی در محور‌ها مستقر هستند.

اجرای رزمایش انتظامی ترافیکی ویژه نوروز

فرمانده انتظامی استان  قم گفت: رزمایش انتظامی ترافیکی ویژه نوروز 1402 ، از 24 اسفندماه آغاز و تا 14 فروردین سال 1402 ادامه خواهد داشت.

سردار  سید محمود میرفیضی اظهار داشت: با توجه به اینکه همیشه در پایال سال با تردد افزایش سفرها مواجه خواهیم بود ، قاعدتاً بر اساس برنامه ای که در قالب کشوری و استانی تهیه شده، نیروی انتظامی نیز در کنار سایر دستگاه های خدمات رسان مثل اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی و راهداری همراه و همگام خواهد بود.

وی افزود:  استان قم با توجه به شرایط خاص خود تقریباً نسبت به میانگین کشوری ، سفرهای بیشتری در آن صورت می گیرد، امسال نیز با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته از 24 اسفند طرح نوروزی آغاز و تا 14 فروردین سال 1402 ادامه خواهد داشت.

فرمانده انتظامی استان قم ادامه داد: امیدواریم در این طرح بتوانیم در حوزه تسهیل سفرها، روان سازی ترافیکی و پیشگیری از وقوع تصادفات، خاصه تصادفات فوتی اقدامات موثری را انجام بدهیم.

سردار میرفیضی اضافه کرد: در استان بیش از 413 گشت خودرویی و موتوری و در کنار آنها امدادی وجود دارند و 117 پایگاه نیز از طریق دستگاه های خدماتی و پلیس استقرار دارند که در طول این مدت به مردم خدمات رسانی خواهند کرد.

فرمانده انتظامی استان قم به رانندگان وسایل نقلیه توصیه کرد: از رانندگان و کسانی که قصد تردد وسفر را در ایام تعطیلات نوروزی دارند درخواست داریم با پلیس همکاری داشته و مواردی که پلیس به آنها تاکید می کند را مدنظر قرار داده و سعی کنند قوانین  و مقررات راهنمایی و رانندگی را نیز رعایت تا خدایی ناکرده دچار حادثه ای نشوند.

ارائه خدمات امدادی هلال احمر با استقرار ۲۹ پست در طرح نوروزی

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان قم نیز در گفت و گویی از استقرار ۲۹ پست ثابت و سیار این جمعیت در قالب طرح ملی خدمات نوروزی در قم خبر داد.

محمدرضا بهرامی اظهار داشت: طرح امداد و نجات نوروزی هلال احمر استان قم از ۲۴ اسفند ماه آغاز و تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده به مدت ۲۱ روز ادامه دارد.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم گفت: در طرح ملی خدمات نوروزی با شعار «تا بی نهایت همراهتان هستیم»، ۱۲ پست ثابت و سیار در حوزه امداد و نجات و ۱۷ پست ثابت و سیار در حوزه جوانان به مسافرین نوروزی خدمات امدادی ارائه می‌دهند.

بهرامی ادامه داد: این پست‌های ثابت و موقت در مناطقی از جمله عوارضی قم-تهران، عوارضی قم- کاشان، شهرهای کهک، جعفرآباد و دستجرد، حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران راه اندازی می‌شود.

وی گفت: در این طرح به صورت روزانه ۸۸ نفر از امدادگران، نجاتگران و کارکنان معاونت امداد و نجات هلال احمر قم با ۲۴ دستگاه خودروی عملیاتی، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس، ۵ دستگاه آمبولانس، ۶ دستگاه خودروی کمک دار و یک دستگاه خودروی فرماندهی آماده خدمات رسانی به مسافران و زائران هستند.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان قم افزود: برای برنامه‌های تحویل سال در حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران ۴۰ نفر از امدادگران پوشش امدادی خواهند داد.

آغاز طرح سلامت نوروزی مرکز بهداشت

معاون فنی مرکز بهداشت قم  نیزدر گفت‌وگویی اظهارداشت طرح سلامت نوروزی مرکز بهداشت از امروز ۲۵ اسفندماه جاری در این استان آغاز شد و تا ۱۵ فروردین‌ماه سال آینده ادامه دارد.

محمدجواد باقریان افزود: کارشناسان سلامت و بهداشت محیط مرکز بهداشت در قالب این طرح نسبت به بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی و نظارت بر اماکن عمومی حتی روزهای تعطیل اقدام می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این طرح کنترل و نظارت به‌ویژه بر اصناف مستقر در اطراف حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) و و مسجد جمکران بیشتر خواهد بود.

به گفته وی، این کارشناسان در قالب هفت اکیپ با سازمان‌هایی از جمله صمت، اتاق اصناف و دامپزشکی گشت مشترک نیز دارند.

باقریان تاکید کرد: بازرسان بهداشتی ضمن بازدید از اماکن و مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی، اماکن و مراکز بین‌راهی، محل اسکان نوروزی فرهنگیان و مکان‌های اقامتی و زائرپذیر و ارایه آموزش‌ها و تذاکرات لازم به متصدیان و مسوولان اماکن مذکور، در خصوص نواقص بحرانی و غیربحرانی، رعایت بهداشت محیط، بهداشت فردی و ابزار کار اقدام می‌کنند.

وی با تاکید بر اهمیت رعایت اصول بهداشتی و نیز رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، از همشهریان درخواست کرد: در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را سامانه ۱۹۰ در میان بگذارند.

دکتر محبی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در گفت وگویی با اشاره به وضعیت کرونا در قم گفت: رنگ کرونایی قم زرد است و میزان مثبت شدن تست ها نیز در مراکز درمانی 24 درصد و در مراکز بهداشتی 21 درصد است.

وی گفت: از همشهریان می خواهیم افرادی که علائم بیماری دارند، در عیددیدنی ها شرکت نکرده تا دیگران دچار مشکل نشوند.

دکتر محبی استفاده از ماسک را مورد توجه قرار داد و بر استفاده از آن تاکید کرد.

داروخانه‌های منتخب قم در تعطیلات نوروز فعال است

سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی قم  نیز در گفت‌وگویی اظهارداشت: تمام داروخانه‌های شبانه‌روزی و برخی داروخانه‌های روزانه در تعطیلات نوروز به همشهریان خدمات می‌دهند.

عباس تهذیبی در این زمینه افزود: داروخانه‌های وامق،کاویانی، رضوانی، اکسیر، حسینی، یزدیان، سعیدی، همت، زمرد کیا، اکرمی، جلیلی، فتحی، مریدی، شیخی، سید حسینی و درمانگاه بقیه‌الله الاعظم(عج) همه‌روزه در تعطیلات نوروز به‌صورت شبانه‌روزی به فعالیت خواهند پرداخت.

وی اضافه کرد: همچنین داروخانه‌های امیرابراهیمی، امام رضا(ع)، کبیری، بیمارستان آیت‌الله گلپایگانی، براتی، حضرت ابوالفضل(ع)، شیخ‌الرئیس، ۱۹ دی، صبوحی، فراهانی، دارالشفا حضرت مهدی(عج) مسجد جمکران، طلوعی، رشیدی، بیمارستان علی بن ابیطالب(ع)، مفید، شریفی، سعدی و جواهری نیز در این ایام خدمات خود را همه‌روزه به‌صورت شبانه‌روزی به همشهریان ارائه خواهند کرد.

وی بیان کرد: داروخانه‌های احمدی، زینالی، زکریا و شیخ، عطاران، بهمنی، محمدجواد موسوی، روحانی و ده پرور در تعطیلات نوروز به‌صورت روزانه و ۲ داروخانه مهدی اصل و مداوا به‌صورت نیمه‌وقت در نوبت عصر در این ایام خدمات ارائه می‌کنند.

تهذیبی خاطرنشان کرد: داروخانه نیکان خدمات خود را به‌صورت روزانه در روزهای ۲۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۱ و ۱۲ فروردین‌ماه سال جدید و داروخانه الهادی همه‌روزه به‌جز روزهای ۲۹ اسفند ۱۴۰۱، چهارم و ۱۱ فروردین‌ماه سال آینده آماده ارائه خدمات به همشهریان است.

آغاز اجرای طرح کنترل و نظارت بر عرضه فرآورده‌های نفتی

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه قم  نیز در گفت و گویی از تمهیدات لازم در خصوص نظارت‌های کمی و کیفی دقیق روزانه در جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی در آستانه سال جدید و تعطیلات پیش رو خبر داد.

محمدرضا حصیری گفت: با تمهیدات اندیشیده شده در روزهای اخیر و تلاش های شبانه روزی همکاران در بخش های مختلف شرکت، مسافرین، زائرین و مجاورین شهر کریمه اهل بیت (س) در خصوص تأمین سوخت خود هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر با توجه به برنامه ریزی های صورت‌ گرفته و هماهنگی های لازم طی جلسات مختلف تسهیلات نوروزی با مسئولین شرکت و همچنین مدیران جایگاه‌های عرضه سوخت، به حول قوه الهی در این ایام هیچ مشکلی از نظر سوخترسانی نخواهیم داشت.

حصیری افزود: نظر به اینکه استان قم محور مواصلاتی 18 استان کشور بوده و از لحاظ حضور زائرین حرم مطهر کریمه اهل بیت (س) و مسجد مقدس جمکران، بالاخص در ایام تعطلات نوروزی حائز اهمیت خاص نیز می باشد لذا با افزایش نیروهای نظارتی بصورت روزانه، موارد کمی و کیفی تمام جایگاه های سطح استان بصورت دقیق مورد بررسی کارشناسان مربوطه قرار می گیرد.

وی در ادامه بیان کرد: از مالکان خودروها خواهشمند است برای جلوگیری از غیرفعال شدن کارت‌های سوخت شخصی، حداقل یک‌بار تا پایان سال ۱۴۰۱ از کارت سوخت شخصی خود استفاده و از صحت عملکرد آن اطمینان حاصل نموده و در صورت نداشتن کارت سوخت شخصی نسبت به ثبت درخواست المثنی در دفاتر پلیس + ۱۰ اقدام کنند.

مدیرکل استاندارداستان قم  خبرداد:

پایش مراکز خدماتی در طرح عیدانه توسط بازرسان استاندارد

مدیرکل استاندارداستان قم نیزدر گفت‌وگویی اظهارداشت مراکز خدماتی این استان با اجرای طرح عیدانه که از ۱۵ اسفندماه جاری آغاز شده و تا ۱۵ فروردین‌ماه سال‌آینده ادامه می‌یابد، مورد پایش بازرسان این اداره کل قرار دارد.

محمد هادی اظهارکرد: در راستای صیانت از ایمنی، سلامت و احقاق حقوق عامه مردم و بر اساس ماده ۱۷ قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد به عنوان دستگاه نظارتی و حاکمیتی در راستای فراهم نمودن بسترهای لازم برای آرامش خاطر و اطمینان ذینفعان و استفاده کنندگان از کالاها و خدمات در ایام نوروز طرح عیدانه در استان قم همزمان با سایر استان‌های کشور اجرا می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هدف از اجرای طرح، صیانت از ایمنی، سلامت و حقوق عامه مردم و در نهایت اقناع و رضایت ملی و عمومی است، ادامه داد: فراهم نمودن بسترهای لازم برای آرامش خاطر و اطمینان ذینفعان و استفاده کنندگان از کیفیت خدمات در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان در اجرای این طرح مورد توجه قرار دارد.

سماواتی گفت: محورهای ارزیابی در طرح عیدانه ۱۴۰۲ شامل هتل‌های یک تا پنج ستاره، هتل آپارتمان‌ها، زائرسراها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، مراکز پذیرایی و رستوران‌ها، مراکز اقامتی بین‌راهی، میادین میوه و تره‌بار،‌ خدمات قالیشویی، مراکز فروش شیرینی و آجیل، پایانه‌های اتوبوسرانی برون شهری و ایستگاه‌های قطار بین‌ شهری است.

وی با تاکید بر اینکه اداره کل استاندارد قم در جریان اجرای طرح عیدانه در برخورد با تخلف‌های احتمالی جدی است و بر اساس قانون عمل خواهد کرد،‌ افزود: تلاش خواهیم کرد با نظارت دقیق بر عملکرد بخش‌های یاد شده در این طرح، رضایت مردم را جلب کنیم و در این راه از همه ظرفیت‌های موجود استفاده خواهیم کرد.

امید می رود با تهمیدات اندیشیده در سطح شهر و استان قم  و رفع کاستی ها و مشکلات سالهای قبل  شاهد رضایتمندی  زائران و مسافران نوروزی و افزایش ماندگاری آنها باشیم چرا  که هرچقدر مدت  اقامت زائران و مسافران افزایش یابد موجب رونق بیشتر اقتصادی شهر و استان قم خواهیم بود.

 

 

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/bveu

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا