ویژهیادداشت

فرصت ها زودگذرند!

نامه سرگشاده ،صریح و بی پرده سید جواد دهناد به استاندار قم؛

جناب آقای اقامیری استاندارمحترم قم! باسلام ،ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات ‌و توفیق برای جنابعالی وهمکارانتان نکاتی صریح وبی پرده را به اختصار به عرض می رسانم ، پیشاپیش از صراحت گفتار پوزش می طلبم:
۱- از روزی که جنابعالی سکان هدایت استان قم را به دست گرفتید نزدیک 8 ماه می گذرد اگرمیانگین عمر مدیریتی استاندارن قم را از خرداد ۷۵ تاکنون در نظر بگیریم ، سرانه حضور هر استاندار فقط ۲۰ماه می باشد !
با این حساب بیش از یک سوم عمر مدیریتی شما گذاشته است فرصت باقیمانده نیز مانند برق سپری خواهد شد.
۲- از روزی که جنابعالی سکان دار استانداری قم شدید چند مصاحبه از جنابعالی با موضوع تنظیم بازار و غالبا با محتوای دستوری ، برای اصناف و بازاریان قم وعده های گوناگون ارزان کردن کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی مردم منتشر شد که هم مردم و هم خودتان و هم اصناف و کسبه می دانند که این گونه رویکردها در علم اقتصاد جایی ندارد ! و اگر قرار بود با این شیوه ها تورم زدایی شود بشر از علم اقتصاد بی نیاز بود !
استفاده از عباراتی همچون برخورد با متخلف ،سرعت عمل در بر خورد با متخلف ،ناامن امثالهم …اگرمی توانست تاثیر گذار باشد قطعا می بایست بعد از حضور نزدیک به 8ماهه جنابعالی ، هم اینک قم ارزان ترین شهر دنیا می بود! اما واقعیت های عینی کف بازار با دیدگاه جنابعالی هم سو نیست :
از قضا سرکنگبین صفرا فزود!
روغن بادام خشکی می‌نمود!
۳-پخش بخشی ازسخنان جنابعالی در اولین جلسه کارگروه تنظیم بازار درسال جدید از شبکه قم گویای واقعیت های تلخی بود!
چهره مدیرانی که با نوعی تعجب همراه بود و شاید آنها نیز دارای پاسخ های منطقی بودند ، بسیار دیدنی بود! اما باتوجه به سنگینی فضای جلسه ؛گفتمان کارشناسی و استدلال اقتصادی در آن فضا چندان محلی از اعراب نداشت!
۴- از سوی دیگر معلوم نشد که معاون محترم هماهنگی امور اقتصادی استانداری در آستانه سال نو دقیقا به چه کاری مشغول بوده اند که اینگونه از اندک بودن غرفه های توزیع سیب و پرتقال انتقاد می کنید عجیب تر آنکه ، کوچکترین مسئولیتی را متوجه مجموعه ستادی و معاون اقتصادی خود نمی دانید؟
5- به زعم معاون محترم اقتصادی جنابعالی، برای رسیدن به قله‌های پیشرفت در سطح استانی به موازات سطح ملی، باید برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تدوین و روند اجرایی آنها با قدرت دنبال شود! اما سوال مشخص آن است که این فرایند چگونه ؟ کی ؟ با کدام برنامه؟ کدام بودجه وبه کدام قله در سطح استان پیموده می شود.
چه خوب است که ایشان بفرمایند برای تامین کالاهای اساسی مردم در نوروز و ماه رمضان چه تدبیری داشته اند!؟
مضافا اینکه تجربه کافی شرط اساسی برای پذیرش هر مسئولیت و از جمله مسئولیت های اقتصادی است:
خرما نتواندخورد از این خار که کشتیم
دیبا نتوان بافت از این پشم که رشتیم !
6- جناب آقای اقامیری !
بیانات جنابعالی و به کارگیری تعابیری خاص نسبت به اصناف متدین و انقلابی قم که کارنامه درخشانی در حمایت از نهضت امام خمینی (ره)از سال ۱۳۴۲ تا کنون داشته اند، با ویژگی های اصناف قم هیچ سنخیتی ندارد این حقیر با قاطعیت عرض می کنم که اصناف و کسبه قم نیز از گرانی ها گله مند هستند ، از نوسانات اقتصادی و افزایش مستمر قیمت ها ناراحتند، این شرایط بیش از همه اصناف را آزار می دهد ،دود بی ثباتی اقتصادی قبل از آنکه به چشم مردم برود فضای کسب و کار را تیره کرده است!
چه نیکو بلکه ضروری است جلوی افزایش بی رویه قیمت ارزو کالاهای اساسی و نیز جلوی افزایش مستمر تعرفه های دولتی و شهرداری ها را درقم بگیرید !
به نظر میرسد که مسبب گرانی های کشور،تیم اقتصادی دولت و بانک مرکزی است !شما جلوی غول گرانی را بگیرید ! مردم قم از پس گرانفروشان بر می آیند !
اگر بتوانید فقط به مدت دو ماه جلوی نوسانات ارزی را بگیرید؛ در آن صورت اقتضاء می کند که با اصناف و کسبه نیزعتاب آلود سخن بگویید!
۶- جناب آقای استاندار! بیانات دستوری و تحکم آمیز جنابعالی تاکنون دارای کدام اثر عملی بوده است! به نظر ضروری میرسد اطلاعات بیشتری از کارهای اساسی استان و بایسته های آنها داشته باشید!
حسب وعده های روزهای نخست قبول مسئولیت جنابعالی ، قرار بود که بزودی پرواز های نجف از فرودگاه قم آغاز شود؟
یادتان هست فرمودید :
«این قول را به مردم عزیز و شریف قم می‌دهیم ظرف ۱۵ ماه آینده اولین پرواز حرم تا حرم یعنی از حرم حضرت معصومه(س) به نجف اشرف را در فرودگاه قم داشته باشیم»؟!
آیا می دانید که ۷ماه از آن ۱۵ ماه گذشته است ؟!
ظاهرا فقط چند جلسه آن هم بعضا بدون حضور جنابعالی و با محوریت مدیرعامل منطقه اقتصادی سلفچگان که چندان با مقوله فرودگاه و باند پروازو برج مراقبت و …آشنا نیست ، برگزار شده است ؟
به نظر میرسد باتوجه به اقدامات صورت گرفته تاکنون ، مردم قم هیچ پروازی را امید نخواهند داشت!
۷. قرار شد حداکثر تا آذر ماه سال گذشته مونوریل تعیین تکلیف شود ! فرمودید بخشی از اعتبارات ادامه مونوریل قم تامین شده و این طرح می‌تواند در سه سال آینده افتتاح شود! ۷ماه از آن سه سال گذشت اگر تاکنون اقدامی اساسی برای مونوریل صورت گرفته است اطلاع رسانی شود !
جناب آقای استاندار !
آنچه دغدغه بسیاری از دلسوزان است ،به موارد مذکور خلاصه نمی شود پس چه نیکوست که معاون محترم امورعمرانی استانداری به این نکته اشاره کند که در زمینه تعهدات نهضت ملی مسکن چه برنامه واقعی دردست اجرا دارند؟
لطفا شفاف بفرمایید چرا شهرک صنعتی دو هزار هکتاری الغدیر که می تواند جهش اساسی در تولید کشور داشته باشد،هنوز بدون برق مانده است؟
به اینها اضافه کنید موضوعات اقتصادی دیگری که ظاهرا مشمول اولویت بندی قرار نگرفته و البته مولفه های اجتماعی و فرهنگی مغفول استان هم که جای خود دارد.
جناب آقای استاندار! قصد تکدر خاطر جنابعالی رانداشتم ؛‌اما به عنوان یک فعال صنفی قم که تجربه همکاری با ده استاندار قم را در طول خدمتگزاری در اصناف قم داشته ام ؛مطالبی را صادقانه عرض کردم و بر این امیدم که تا فرصت باقی است با به کارگیری کارشناسانی برجسته تر نسبت به اصلاح امور، به ویژه معضلات اقتصادی گام های اساسی تری برداشته شود که به فرمایش مولای متقیان علی علیه السلام:
«الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر».
برایتان آرزوی توفیق دارم .
با احترام :سید جواد دهناد
رییس سابق مجمع تولیدی اصناف قم
و نماینده سابق اصناف شریف قم در شورای مرکزی اصناف کشور
فرودین ماه 1403

 

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/2avi

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا