ویژهیادداشت

علت اقبال مردم به پزشکیان ؟

رفتار شناسی انتخاباتی مردم ایران ؛

ندای قم / محمد شایگانی / تحلیلگرمسائل ساسیت داخلی، با پایان رقابت‌های انتخاباتی ، مردم در مرحله دوم چهارهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حاضر شدند و دکتر مسعود پزشکیان را که در مرحله اول انتخابات حدود ۱۰ و نیم میلیون رای به دست آورده بود ، با بیش از ۱۶ میلیون رای به عنوان رئیس جمهور منتخب انتخاب کردند . اما چرا ؟
۱ — تعهد او به اجرای همه برنامه های بالادستی و مصوب کشور .
آقای پزشکیان از ابتدا اعلام کرد که مجری تمام و کمال قانون برنامه هفتم توسعه کشور است و مو به مو آن را اجرا می‌کند مگر آنکه در زمان اجرا اشکالاتی وجود داشته باشد .
۲– اعتقاد عمیق او به کارشناسی و دوری از تکروی.
مردم در همه مناظرات مشاهده کردند که آقای پزشکیان می‌گوید من همه چیز را بلد نیستم و برای هر کاری کارشناس مخصوص خود را به کار می‌گیرم.
به اعتقاد ایشان همه مشکلات کشور ناشی از مدیران بی تجربه و ناپخته است به همین جهت می‌گوید من در تمام امور از وجود کارشناسان خبره استفاده خواهم کرد.
۳– صداقت در گفتار و ندادن وعده های اقتصادی غیر عملی.
آقای پزشکیان هیچ وعده اقتصادی بزرگ و ناشدنی مانند سایر کاندیداها به مردم نداد . به عنوان مثال آقای قالیباف وعده دادن زمین ۲۰۰ متری به زوج‌های جوان می‌داد یا آقای زاکانی وعده دادن اعتبار طلا در هر سال به مردم می‌داد اما آقای پزشکیان از ابتدا هیچ وعده اقتصادی نداد. اگرچه ندادن وعده به عنوان یکی از نقاط ضعف اودر بین کارشناسان مطرح می‌شد اما صداقت او باعث جلب آرای مردم شد چرا که مردم می‌دانستند سنگ بزرگ علامت نزدن است . هرچند ایشان با انتخاب وزرا قطعا برنامه هایی برای حل مشکلات اقتصادی ارائه خواهد کرد .
۴ — اذعان و اعتراف صریح و شفاف به برخی اشتباهات مدیران در زمینه های فرهنگی.
آقای پزشکیان در عین بیان اعتقادات مذهبی خود مانند لزوم رعایت قانون حجاب و امر به معروف و نهی از منکر و غیره ، منتقد برخی رفتارهای غیر فرهنگی است و می گوید نباید احساسات مردم را با رفتارهای غلط جریحه دار و آزادی‌های قانونی آنها را سلب کرد .
۵ — توجه جدی او به مسائل بین المللی تاثیر گذار بر ایران.
مسئله مهم دیگر که به تحولات بین‌المللی برمی‌گردد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان ماه و احتمال روی کار آمدن دونالد ترامپ برای بار دوم است که با توجه به مشی سیاسی او برای ایران زیان بار است .
آقای پزشکیان از بین ۶ کاندیدای ریاست جمهوری تنها کسی است که می‌گوید برای حل مشکلات کشور و از جمله تحریم ، قائل به مذاکره و گفتگو در چارچوب منافع کشور است تا مشکلات را از دوش مردم بردارد ؛ امری که مقام معظم رهبری هم به شرط رعایت همین شروط هیچگاه آن را طرد و منع نکرده است.
ناگفته نماند که رفتار سیاسی مردم هم در این انتخابات بی تاثیر نبوده است . مردم در انتخابات امسال مانند انتخابات سال ۱۳۷۶ عمل کردند . در آن انتخابات هم برخی جریان‌های سیاسی حمایت خود را از یک کاندیدای خاص اعلام کردند در حالیکه مردم به شخص دیگری رای دادند .
بر اساس آیه ای از قرآن که می‌فرماید : ” الانسان حریص الا ما منع ” ( انسان نسبت به هر چه منع شود حریص تر میشود ) مردم در این انتخابات بر خلاف بسیاری از جریان ها و اشخاص اصولگرا که تعیین مصداق کردند ، صلاح دانستند به آقای پزشکیان ( که البته خود را اصولگرای تحول خواه می‌داند ) رای دهند و چه خوب بود که این اشخاص و جریان ها هم ( مانند مقام معظم رهبری ) از تعیین هرگونه مصداق مانند برخی انتخابات های قبلی مجلس و ریاست جمهوری خودداری می‌کردند تا پس از این انتخابات ، همچنان مرجع مردم قرار گیرند .

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/36uw

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا