ویژهیادداشت

ضرورت مقابله با تاریخ سوزی در قم!

ندای قم / یادداشت / محمد شایگانی ؛

شهر قم مانند هر شهر دیگری در جهان و ایران ، فرصت های بسیاری برای تاریخ سازی دارد اما متاسفانه این فرصت ها یک به یک از بین می‌رود.
چند مثال میتواند برای روشن شدن موضوع به فهم بیشتر کمک کند .در مرکز شهر رشت یک ساختمان قدیمی مربوط به اداره پست وجود دارد که هم اکنون هم از آن استفاده می‌شود و مورد بازدید همگان است .
در شهر کرمان هم یخچال های قدیمی که از خشت و گل ساخته شده در برخی نقاط شهر وجود دارد که آن ها به موزه تبدیل شده است .اما آیا ما در قم این فرصت های تاریخ ساز را نگهداری کرده ایم ؟
ممکن است بگویید مگر در قم هم چنین فرصت هایی داریم ؟ و وظیفه خبرنگاران در این میان چیست ؟
جواب مثبت است . قم فرصت های بسیاری دارد که مسئولان به آن بی توجهی می کنند و این خبرنگاران هستند که باید به مسئولان گوشزد و در حقیقت از آنها مطالبه کنند . به چند نمونه توجه کنید
یکسال قبل ریل راه آهن دورشهر با مصوبه دولت سیزدهم جمع آوری شد .
آیا نمی شد بخش کوچکی از آنرا بویژه در زیر پل بلوار امین ، به موزه راه آهن قم تبدیل کرد ؟ مانند بسیاری از شهرهای جهان و حتی ایران مثل تهران که ماشین دودی دوره قاجار ( قطارهای اولیه ) بهمراه قطعه ای از ریل نگهداری می‌شود و مشتاقان زیادی برای بازدید دارد
ساختمان فرمانداری قم که در سال ۱۳۷۴ در خیابان ارم تخریب شد و به جای آن پاساژ الغدیر ساخته شد مثال دیگری از تاریخ سوزیهای قم است . ( همانند این ساختمان در رشت وجود دارد که همان ساختمان پست قدیم است )
بسیاری از آب انبارهای قم در مناطق مختلف تخریب شده ( مانند آب انبار صفائیه که به بانک ملی تبدیل شده است ) در حالیکه در بسیاری از شهرها مورد بازدید گردشگران است یا به موزه تبدیل شده است . برخی از آب انبارهای موجود هم ، به زباله دانی تبدیل شده است !!!
مدرسه تاریخی ۱۹ دی یا داریوش سابق واقع در چهار راه شهدا یکی دیگر از فرصت های مهمی بود که به راحتی از دست رفت در حالیکه مانند بسیاری از شهرها از جمله بوشهر می‌توانست به یک موزه و امثال آن تبدیل شود در حالیکه هم اکنون یک موسسه فرهنگی چند طبقه در آن در حال ساخت است .
همه اینها در حالی است که خود مردم قم علاقه بسیاری به راه اندازی چنین مواردی دارند .
راه اندازی یک موزه کوچک از وسایل آزمایشگاهی قدیمی در آزمایشگاه بوعلی قم ، ایجاد یک‌موزه خانگی کوچک با جمع آوری وسایل قدیمی در روستای ورجان ، و ایجاد یک موزه کوچک پول و وسایل و تجهیزات قدیمی بانکی در بانک ملی میدان امام نمونه ای از این علاقه مندی است که توسط خود مردم یا کارکنان ایجاد شده است و مسئولان هیچ نقشی در آن نداشته اند !!!
با این توصیفات بسیار بسیار ضروری است که گروهی از این تاریخ سوزی ها در قم جلوگیری کنند و چه کسانی بهتر از خبرنگاران که یکی از رسالت های مهم شان یادآوری نقاط ضعف مدیران و مسئولان و مطالبه گری مداوم از آنان است .

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/2xd9

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا