ویژهیادداشت

سالی که سخت گذشت

آیا می توان به حل مشکلات در سال آینده امیدوار بود؟

ندای قم / یادداشت/ روح اله کرمانی ؛ درواپسین ساعات سال ۱۴۰۱ قرارداریم سالی که با سختی فراوان به لحاظ اقتصادی و معیشتی برمردم ایران اسلامی گذشت.دراین یادداشت نگارنده در دوبخش ملی و استانی به بررسی عملکردها می پردازد.
دربخش ملی با وجود تاکید دولتمردان بربی تاثیری تحریم ها برمشکلات داخلی با حذف ارز ۴۲۰۰هزارتومانی برای کالا های اساسی شاهد افزایش چندین برابری قیمت کالاهای اساسی بودیم وافزایش یارانه به ازای هر نفر ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزارتومان نیز کمکی به این حل مشکل نکرد .
این شرایط زندگی را برای مردم بویژه اقشار کم درآمد ،کارگران و کارمندان سخت کرد چرا حقوق و درآمد ها کفاف هزینه زندگی آنها را نمی داد وآنها شرمنده خانواده خود شدند. ناهماهنگی وعملکرد ناموفق تیم اقتصادی دولت به گواه کارشناسان خبره دروجود آمدن شرایط اقتصادی نامناسب موثر بود، همین امر موجب شد شاهد تغییرصالح آبادی رئیس بانک مرکزی و انتخاب فرزین بعنوان رئیس جدید بانک مرکزی بودیم .امید می رفت با این تغییر شاهد کنترل قیمت ارز وبازارهای پیرامون آن باشیم که این امر محقق نشدودربهمن ماه نرخ دلار به بالاترین میزان دریکسال گذشته به قیمت ۶۰ هزارتومان هم رسید وبه طبع آن شاهد افزایش قیمت طلا و سکه نیز بودیم.
در بعد مسائل سیاسی اجتماعی بعد فوت مهسا امینی اعتراضاتی در کشور صورت گرفت که بعدا با سواستفاده برخی مخالفان داخلی و خارجی نظام به اغتشاش تبدیل شد و با درایت رهبرمعظم انقلاب و دیگر مسئولان بعد از چند ماه این اغتشاشات فروکش و کنترل شد و امروز شاهد فضای آرامی در کشور به لحاظ امنیتی هستیم که امید می رود خواسته های بحق و قانونی مردم در کمترین زمان پی گیری ورفع شود وشاهد افزایش رضایتمندی مردم باشیم.
دربخش سیاست خارجی علیرغم تلاش های تیم مذاکره کننده توافقی حاصل نشد هرچند بنابه گفته محمد مرندی مشاور تیم مذاکره کننده ایران درشهریور ماه به توافق نزدیک بودیم ولی این امر محقق نشد.
دولت سیزدهم که درسیاست خارجی اولویت خود را ارتباط با کشورهای همسايه ومنطقه ای قرارداده بود تا قبل ازتوافق ایران ووعربستان با میانجیگری چین چندان عملکرد موفقی نداشت،ولی این توافق می تواند گام مهمی درعادی سازی روابط کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران باشد که می‌تواند موجب بهبود روابط سیاسی و اقتصادی شود که منافع مشترکی برای ایران و این کشورها خواهد داشت توافق ایران و عربستان تاثیر خود را دربازار ارز،سکه وطلا گذشت وبعدازاین توافق شاهد ریزش قیمت ها دراین بازارها بودیم که همچنان ادامه دارد.
این امر نشان می دهد که هرچه به سمت رفع تنش ها با کشورهای همسایه ومنطقه برویم شاهد بهبود وضعیت داخلی به لحاظ اقتصادی خواهیم بود.امید می رود با درایت مسئولان عالی‌رتبه کشور ونهاد های فراقوه ای شاهد گشایش در پرونده هسته ای هم باشیم و با تحقق این توافق شاهد آرامش و رونق بیشتر اقتصادی کشور و به طبع آنها کاهش قیمت کالاها و افزایش رضایت مندی مردم باشیم.
دربخش استانی ؛دراستان قم با استقرار کامل مدیران هم سو با دولت دریکسال گذشته علیرغم اقدامات صورت گرفته درخصوص رفع مشکلات تولید وبرخی موانع پیش روی آن و پی گیری مصوبات سفر رییس جمهور به قم که مقدمات آن مصوبات نیز توسط مدیران منصوب دولت قبل رقم خورد اقدام قابل ملاحظه ای را در استان شاهد نبودیم.
با وجود اعلام گره گشایی از پروژه های نیمه تمام قم ازجمله فرودگاه ،منوریل ،مترو وغیره ازسوی استاندارمحترم درعمل اقدام ملموس وقابل مشاهده ای روئیت نشدوباتوجه به آماده بهره برداری بودن فاز یک متروقم هنوز واگن های آن که قرار بود از سوی دولت تامین شود هنوزمحقق نشده است.
امید می‌رود درسال پیش رو با پیگیری های جدی تر شاهد گره گشایی و آغاز عملیات تکمیلی پروژه های نیمه تمام استان باشیم تا مردم قم طعم وحلاوت اجرای این پروژه ها رابچشند.
درحوزه مدیریت شهری همانند چند سال گذشته با درایت دکترسقاییان نژاد و همکاران وی درشهرداری قم شاهد اجرای پروژه های متعددی به لحاظ زیرساختی درحوزه حمل ونقل و امکان تفریحی ورفاهی بودیم که به گفته شهردارمحترم پروژه های مهم دیگری نیز دردست اجرا دارند که در سال آینده و دوسال آینده خواهیم بودکه سرانه های شهری به سطح قابل قبولی خواهد رساند.
به امید سالی پر خیر برکت و گشایش درزندگی مردم ایران اسلامی

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/32qg

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا