یادداشت

رسالت صاحبان قلم

یادداشتی ازمحمد رضا قاسمی نیا به مناسبت چهاردهم تیرماه روزقلم؛

آن قدری که بشراز قلم های صحیح نفع برده است ازچیزی دیگر نبرده است وآن قدر که ضررکشیده است از چیزهای دیگر ضررنبرده است .قلم ها وبیان ها با مغزهای مردم رابطه دارند.

اگرقلم ها وبیان ها وعلم ها وتعلیم ها وآموزش هابرای خداباشد،مغزهاراالهی تربیت می کنند.ماامیدواریم بشر به رشدی برسد که مسلسل ها رابه قلم تبدیل کند،آن قدری که قلم وبیان به خدمت بشربوده است مسلسل ها نبوده است.

بخش های ازبیانات حضرت امام خمینی رحمت الله علیه درجمع مسئولان نهضت سوادآموزی سراسرکشور درتاریخ ششم دی ماه سال ۱۳۵۹ بودچهاردهم تیر ماه روزقلم نام گذاری شده است .ازقلم به عنوان اولین موجودی که خداوندمتعال آفریده  نام برده اند.

دوابزار  قلم وبیان  ، نقش راهبردی و ساختاري درتاريخ زندگي انسان ها و نسل ها دارند ، اما قلم ها با عمر بسيار درازي كه دارند درايجاد ارتباط گذشتگان با آيندگان و انتقال تجارب ، تمدن ها و فرهنگ ها ، دانستني ها و آموخته ها خدمات بسياري انجام داده اند.

قلم ها در به تصوير كشيدن پيروزي ها و شكست ها ، شيريني ها و تلخي ها ، ماندگاري تاريخ ، ساختن بشر ، خلق حماسه ها و ميراث مكتوب نقشي موثر و زيربنايي دارند.

دراهميت قلم ، همين بس كه خداوند متعال در قرآن كريم به آن قسم ياد كرده است: ‘ن والقلم و ما يسطرون’ دوات ؛قلم و هرآن چه نوشته شود؛ اين سه با هم درسوره مباركه تصريح گرديده است.آنچه را انسان نمي دانسته با قلم به او آموزش داده است : ‘الذي علم بالقلم علم الانسان ما لم يعلم‘ .

بي جهت نيست كه قرآن مجيد سوگند به؛ قلم و آن چه با قلم مي نويسند ياد كرده يعني هم به ابزار و هم به محصول آن ابزار .در نخستين آيات وحي تكيه بر مسئله علم و قلم است كه بلافاصله بعداز نعمت بزرگ خلقت و آفرينش دراين آيات ذكر شده است.

درحقيقت اين آيات نخست از تكامل جسم انسان ، از يك موجود بي ارزش مانند علقه خبر مي دهد و از سوي ديگر از تكامل روح به وسيله تعليم و تعلم مخصوصا از طريق قلم سخن مي گويد.

آن روز كه اين آيات نازل مي شد نه تنها در محيط حجاز كه محيط جهل بود كسي ارزشي براي قلم قائل نبود در دنياي متمدن آن زمان نيز قلم از اهميت كمي برخوردار بود. در آن عصر در اهميت و نقش خواندن و نوشتن همين بس كه

پيامبر خدا حضرت محمد صلي الله عليه و آله شرط آزادي اسيران را آموزش خواندن و نوشتن به محرومان تعيين مي كنند و جايگاه ياددهي و يادگيري روشن مي شود. و محور آن ها قلم مي باشد.

از آغازين روزهاي طفوليت و كودكي برداشتن قلم و كاغذ همراهان عزيز و دوستان بچه ها ودرخاطرات آن هاومونسشان هستند. .

 امروز مي دانيم كه تمام تمدن ها و علوم و دانش ها وپيشرفت هايي كه درهر زمينه نصيب بشر شده بر محور قلم بوده است.

قلم ها،زبان ها ،نوشته ها ،فكرهاواندیشه ها، ذهن ها، هدف ها  در ساختن جوامع بشري دوستان يكديگرند و البته اگر آزادي انسان ها و صلح و بيداري وسعادت ورفاه آن هارا خواسته باشند پيروزند و اگر بيمار و مسموم وغیرصالح  باشند فساد ،قتل و بي بندو باري وبی اخلاقی را رقم مي زنند‌.

رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای عزیزوحکیم  دروصف اهل قلم می فرمایند:

آن کسی که قلم به دست می گیرد باید تقوا ،صداقت،عفاف،وانصاف نسبت به دیگران جزو طبیعت ثانوی اش شود.

دراین مجال لازم است به رسالت وماموریت خطیر اهالی قلم ونویسندگان درمیدان جهاد تبیین توجه کنیم که در  شبهه زدایی و شناسایی به موقع وخاموش کردن  فتنه هاتوجه کنیم . وباقلم ها وبیان ها درتحکیم وتعمیق وتقویت روحیه انقلابی ،ایمان وامید  درمردم وجوانان ونسل های آینده  و راه کارها ی پیاده سازی  محورهای هفت گانه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی  حرکت وتلاش  شودوخودرابه آن هامتعهدوامانت دار بدانیم.

چهاردهم تيرماه روز قلم ؛ برتمام قلم هاي بيداروبینا؛ فرهيختگان و فرهنگیان وحوزویان  ومحققان وپژوهشگران  گرامي باد.درپایان پیشنهادی برای مسئولین فرهنگی وآموزشی و حافظان میراث گرانقدرقلم درکشورواستان دارم:

در راستاي مانايي ميراث بزرگ فرهنگي وتمدن ساز نقش  قلم؛ راه اندازي موزه قلم كه درآن سير تكامل قلم و موضوعات مرتبط را در ايران و جهان از ابتدا تا امروز نشان داده شود ضروری به نظر مي رسد تا به معرفي انواع قلم ؛خوشنويسان و كاتبان اسلامي وملی ؛ مولفين و نويسندگان؛ نوشته هاي موثر تاريخی وعلمی ؛ پژوهش ها وتحقیقات ، مكتوبات گران بهاي اسلامي و ديني؛ سنگ نوشته ها و…بپردازد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/601o

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا