ویژهیادداشت

درکمبود برق مردم مقصرند یامسئولان؟!

ندای قم / یادداشتی از محمد شایگانی؛

هرساله با فرارسیدن فصل تابستان و حتی قبل از آن مدیران استان و کشور از مردم میخواهند که در مصرف برق صرفه جویی کنند ؛ یعنی پیشاپیش از کمبود برق خبر میدهند ؛ کمبودی که امسال از ۱۰ تا ۲۰ هزار مگاوات برآورد شده است .اما این سوال همواره وجود دارد که آیا راه حل این مشکل تنها صرفه جویی از طرف مردم است و کار دیگری نمی‌توان کرد و واقعا فقط مردم مقصر کمبود برق در کشور هستند ؟
با بررسی چند نکته مهم می‌توان به پاسخ این سوال رسید تا بتوان قضاوت درستی کرد .
نخستین مسئله ان است که مسئولان می‌دانند هرسال مشترکان خانگی و صنعتی و کشاورزی و … در حال افزایش است پس باید هرساله نیروگاه‌های تولید برق را افزایش دهند . بعنوان مثال از سال ۸۴ تا امروز مشترکان خانگی برق قم از ۲۴۸ هزار به ۵۰۰ هزار رسیده است . اما آیا نیروگاه‌ها به همین مقدار افزایش یافته است ؟
مسئله دوم بی توجهی مسئولان به مصوبه دولت یازدهم در سال ۹۵ است که همه وزارتخانه ها و سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی را موظف کرد ظرف مدت دو سال حداقل ۲۰ درصد برق خود را از انرژی خورشیدی تامین کنند ؟ آیا چنین امری در قم روی داده است ؟
آنچه اطلاع داریم برخی ادارات مانند راه آهن و آبفا و شرکت گاز و برخی دیگر، تنها چند پنل خورشیدی بر روی بام های خود کار گذاشته اند که مقدار بسیار بسیار کمی از برق شان را تامین می‌کند و لاغیر !!!
از آن سال تا امروز هشت سال می‌گذرد و از قرار معلوم در قم و سایر استان‌ها چنین کاری صورت نگرفته است و دلیل آن که واقعا کاری در این زمینه صورت نگرفته است تعطیلی ادارات در قم و ۱۰ استان دیگر در روز پنج شنبه هفته گذشته بود( و البته فردا که مجددا تعطیل شد) چرا که اگر این مهم ، محقق شده و ادامه یافته بود نباید برق ادارات قطع می‌شد.
سومین مسئله ایجاد نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی در قم است .
استان قم از جمله استان‌هایی است که سالانه حدود ۲۷۰ روز آفتابی دارد و موقعیت بسیار مناسبی برای تولید برق خورشیدی دارد اما متاسفانه تاکنون هیچگونه فعالیت قابل توجهی برای ایجاد و گسترش نیروگاه‌های بزرگ برق خورشیدی در استان قم انجام نشده است.
البته تاکنون چند قرارداد بزرگ برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی با شرکت های ایرانی و‌چینی منعقد شده اما هیچکدام به نتیجه نرسیده است .آخرین آن قراردادی است که ۱۷ بهمن پارسال برای احداث یک نیروگاه خورشیدی در مساحتی حدود ۳۳۷ هکتار است که استاندار وعده داد تا قبل از تابستان ، بخشی از برق آن (حدود ۲۲۰ مگاوات ) وارد مدار شود اما تا امروز هیچ خبری از آن منتشر نشده است !
جالب تر آنکه مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق قم گفته است بزرگترین نیروگاه برق خورشیدی قم ۱۰ مگاوات است !!
و چهارمین مسئله در این خصوص آن است که در اواسط دهه ۸۰ سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر پذیر ایران یک کانال باد بسیار مهم در کیلومتر ۵۰ اتوبان قم تهران شناسایی کرد ( همانند منجیل در گیلان و بینالود در مشهد و …) و مقرر شد با انجام مطالعات تکمیلی یک نیروگاه تولید برق بزرگ بادی ، در آنجا احداث شود . اما تاکنون و پس از حدود دو دهه هیچ خبری از آن نیست !!
حال قضاوت با شماست که آیا مقصر کمبود برق مسئولانند یا مردم و آیا کم کاری مسئولان را باید به پای مردم نوشت ؟ هرچند ممکن است مسئولان مشکلات اعتباری یا تحریم و امثال آنرا علت این مسائل بدانند .
با این تفاسیر باید مطمئن باشیم درصورتی که این بی‌توجهی ها و کم کاری ها ادامه یابد و مسئولان همچنان بدنبال “دیپلماسی التماسی ” برای حل مشکل کمبود برق باشند ، درسال‌های بعد، بیش از الان کمبود برق ایجاد می‌شود که قطعا تبعات اقتصادی و اجتماعی فراوانی برای کشور و استان در بر خواهد داشت .

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/j2je

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا