ویژهیادداشت

تکلیف منطقه گردشگری طرلاب چه می شود؟

یادداشتی از / م / شایگانی / فعال اقتصادی ؛

فرودگاه نیمه کاره قم ۱۳ سالگی خود را پشت سر گذاشت. دهه فجر سال ۱۳۸۹ بود که ساخت فرودگاه قم آغاز شد و پس از ۵ سال کار مداوم مدت ۸ سال است که به کما رفته است !
حالا با گذشت ۱۳ سال ، دو هفته پیش معاون سابق هماهنگی امور عمرانی استانداری قم از ساخت فرودگاه قم توسط چینی‌ها خبر داد؛ کاری که قرار بود سرمایه‌گذاران گوانگ جوی چین در سال ۹۳ انجام دهند .
ابراهیم معتمدی گفته است فرودگاه قم به مساحت ۲۶۵۰ هکتار از منطقه نمونه گردشگری طرلاب جدا شده و مدیریت آن از سوی دولت به منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان سپرده شده است.
البته پیش از این خبرهایی از تهاتر نفت با چین برای ساخت فرودگاه قم منتشر شده بود و حالا هم ، امضای قرارداد ساخت فاز ۲ شهر فرودگاهی امام خمینی در تهران با سرمایه‌گذاری دو و نیم میلیارد یورویی چینی‌ها نشان می‌دهد که فرودگاه قم هم احتمالاً با همین مدل احداث می‌شود، مدلی اقتصادی که استاندار قم چندی پیش از آن سخن گفته بود و حالا مشخص می‌شود که همین مدل برای ساخت فرودگاه قم مد نظر است.
اما حالا که سایه روشن‌های این طرح ۱۳ ساله به تدریج در حال آشکار شدن است یک سوال اساسی مطرح می‌شود ؟
آنطور که می‌دانیم از همان ابتدا مساحت اولیه فرودگاه قم ۲۹۵۰ هکتار بوده که ۳۰۰ هکتار به منطقه نمونه گردشگری طرلاب و ۲۶۵۰ هکتار به بخش فرودگاه اختصاص داده شده بود.
گفته‌های جدید معاون سابق استاندار حاکیست که تکلیف بخش فرودگاهی به مساحت ۲۶۵۰ هکتار مشخص شده و قرار است توسط چینی‌ها احداث شود اما سوال اساسی آن است که تکلیف سرمایه‌گذاران بخش ۳۰۰ هکتاری طرلاب چه می‌شود ؟
بر اساس گفته های مسئولان در سال‌های گذشته ، حدود یکهزار نفر از مردم قم و حتی شهرهای دیگر در این طرح سرمایه گذاری کرده اند؛ زمانی که قیمت دلار که مبنای محاسبه همه چیز در ایران و حتی بودجه سالیانه دولت است ( البته از امسال مبنای محاسبه. دولت یورو شده است ) حدود ۱۰۰۰ تومان بوده و امروز ۵۷۰۰۰ تومان است !!!
بعنوان مثال اگر یک سرمایه گذار فرودگاه قم در همان سال ۹۰ یا ۹۱ بجای یک مغازه ۱۰۰ میلیون تومانی فرودگاه ، ۱۰۰ هزار دلار به قیمت ۱۰۰۰ تومان خریده بود امروز با قیمت دلار ۵۷۰۰۰ تومانی، صاحب ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان سرمایه بود !!!
با این توضیحات انتظار می‌رود حالا که ظاهرا مسئولان مشکل بخش فرودگاهی را تا حدودی حل کرده اند ! ( و می‌خواهند به یکی از وعده های رئیس جمهور محترم جامه عمل بپوشانند و از همه مهمتر راه را برای سفر دوم ایشان هموار کنند) بفکر سرمایه گذاران و بخش گردشگری هم باشند و در این زمینه هم هرچه سریعتر به افکار عمومی پاسخ دهند که آیا حاج محمد شفیعی سرمایه گذار اولیه فرودگاه قرار است آن را تکمیل کند یا این بخش هم به دیگری سپرده شده است و از همه مهمتر آنکه سرمایه گذاران باید چگونه به حقوق قانونی خود که همان واگذاری مغازه ها و دفاتر تجاری و رستوران و ورزشگاه‌های احداث شده است ، برسند ؟
تنها در این صورت است که می‌توان امیدوار بود شاید حالا که فرودگاه ۱۳ سالگی خود را گذرانده است ، نحسی آن گریبان سرمایه گذاران را رها کند !!!

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/fra8

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا