ویژهیادداشت

به مناسبت روز معلم ؛

ضرورت توجه به رفع مشکلات معلمان

ندای قم / یادداشت / روح الله کرمانی؛ ایام شهادت استاد مطهری یادآور مقام معلم و رسالت این قشر تاثیرگذار است. چند نکته در این زمینه قابل ذکر است:
اول اینکه خداوند در آیه دوم سوره الرحمن خود را معلم قرآن عنوان کرده و در دو آیه بعد می‌فرماید که به انسان بیان را یاد داد همچنین در سوره علق می فرماید که به انسان نوشتن با قلم را آموخت و نیز به انسان آنچه را نمی‌دانست یاد داد.
از تلفیق این آیات به این نتیجه کلی می‌رسیم که خداوند معلمی است که قرآن را به انسان یاد داده بیان را به او آموخته و به انسان یاد داده است که چگونه با قلم بنویسد.
حال وقتی که رسالت معلمان را بررسی می‌کنیم رسالت آنان در همین مسیر قابل ارزیابی است. معلم به دانش‌آموز یاد می‌دهد که چگونه بیاموزد چگونه بنویسد و چگونه بیان کند و لذا از این رهگذر رابطه تنگاتنگ بین معلمان و پروردگار به خوبی مشخص می‌شوند و به راستی کدام رابطه از این بهتر؟!بر همین مبناست که امام خمینی معلمی را رسالت انبیا می‌داند و بی‌تردید انبیا همان را انجام می‌دهند که خداوند می‌خواهد.
نکته دوم اینکه معلمان با توجه به این رسالت بزرگ باید وظیفه خود را رسالتی در مسیر عملکرد الهی ببینند نه در مسیرهای دیگر و هنگام ارزیابی کارهای خود به این نکته بپردازند که کار آنها همسو با عملکرد پروردگار است و در این مقایسه بیشتر جنبه معنوی کار را لحاظ کنند.
نکته سوم اینکه این ارزیابی و رسالت معنوی معلمان چیزی از وظیفه مسئولان کم نمی‌کند وظیفه مسئولان کشور آن است که به این قشر تاثیرگذار به صورت ویژه بنگرند و جنبه های مادی زندگی این قشر مغفول نماند که البته منصفانه نیست از اقدامات خوب یکی دو سال اخیر در زمینه رفع برخی کاستی های مادی قشر معلم بی تفاوت رد شویم و امیدواریم این اقدامات مناسب روزافزون شود.
سخن آخر اینکه تاثیر نقش معلم بر دانش آموز امری قهری و اجتناب ناپذیر است. وهر چقدر دغدغه های مادی معلم کاهش یابد این قشر فرهیخته با فراغت ذهنی بیشتر نسبت به تعلیم و تربیت دانش آموزان که آینده سازان ایران اسلامی هستند تلاش خواهند کرد.
امیدوارم که با تلاش مسئولان هر روز شاهد کاهش مشکلات این قشر تاثیر گذار باشیم که خروجی آن تربیت نسلی با دانش برای آینده
ایران عزیز خواهد بود.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/x0xm

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا