ویژهیادداشت

ارکان سه گانه برگزاری انتخاباتی موفق

ضرورت ورود نمایندگان اصلح به مجلس؛

ندای قم /عباس جعفری /کارشناس حوزه مدیریت و حکمرانی؛ نخبگان سیاسی و اصحاب رسانه نباید بگذارند اهمیت انتخابات در اذهان عمومی تقلیل و کم اهمیت شود، بخصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی که در فرایند مدیریتی کشور تاثیر بسزایی دارد. در صفحه ۵۲۵ جلد ۱۰ صحیفه امام خمینی(ره) در معرفی نماینده تراز جمهوری اسلامی آمده است “اشخاصى که معروف است پیششان به امانت، به دیانت، به خدمت به مردم، آنها را تعیین(انتخاب) کنند.”
اگر فقط در حوزه محیط زیست تحقیقی بر روی علل تخریب منابع سرزمینی، پروژه های عمرانی و صنعتی ناهمگون با توان بوم شناختی و متضاد با مطالعات آمایش سرزمینی، سهم خواهی ها و فسادهای متعاقب و… در چند دهه اخیر صورت گیرد، یقینا ردپای اصلی در لابی های ناسالم برخی نمایندگان مجلس رویت خواهد شد. مجلس به عنوان مهمترین مرجع نظارت و تفحص بر عملکرد دولت می تواند از بسیاری ترک فعل ها و تباهی بیت المال جلوگیری کند.
اینکه آیا عملکرد کلی ادوار گذشته مجلس رضایت بخش بوده است یا نه، نباید دلیلی بر تحریم انتخابات و بی تفاوتی حتی عده قلیلی از افراد جامعه شود. ایران با توجه به منابع ارزشمند طبیعی و توان نیروی انسانی جوان و متخصص خود می تواند همه تعلل و غفلت های گذشته را جبران کند به شرطی که در راس سیاستگذاری های کشور، مجلسی سالم، کاردان و متخصص قرار داشته باشد و این منوط به درک صحیح مردم از اوضاع کشور و اهمیت هر رای آنها در قرارگیری کشور در ریل صحیح پیشرفت اقتصادی و اجتماعی است.
بی شک رکن اصلی نماینده مجلس داشتن تدین واقعی و نه ظاهر سازی است. مقام‌معظم رهبری در خطبه های نماز جمعه ۲۴بهمن۱۳۸۲ می فرمایند: «بى دینى و بى تقوایى هرجا باشد، انسان را آسیب پذیر مى کند. اگر در جاى حسّاس باشد، آسیب پذیرى آن بسیار گران تمام خواهد شد».
نظارت بر عملکرد نمایندگان مجلس پس از انتخاب نیز نباید فراموش شود، نمایندگان مجلس پس از حضور در خانه ملت باید نسبت به عملکرد خود پاسخگو باشند و این نظارت می تواند توسط احزاب سیاسی مقتدر که خود درگیر لابی های سیاسی نیستند صورت گیرد، اصلی ترین مرجع مورد اعتماد مردم جهت انتخاب نماینده، احزاب است زیرا پس از انتخاب نیز مردم می توانند آنها را مورد بازخواهی رای خود قرار دهند.
این ضعف سالهاست در عملکرد متقابل مردم و احزاب سیاسی کشور مترتب است. احزاب، با ایجاد اعتماد و وفاداری و حفظ ارزش های ملی و مذهبی، می توانند حکومت و ملت را در رسیدن به آرمان های خود یاری کرده و از انحراف آن جلوگیری کنند.
برآیند شکل گیری مثلث مردم، نامزدهای انتخاباتی و احزاب سیاسی مطمئنا منجر به ورود نمایندگان اصلح به مجلس شورای اسلامی خواهد شد، مسئله مهمی که تمام نخبگان سیاسی کشور جهت شکل گیری آن در هر جایگاه، نگرش سیاسی و حزبی که قرار دارند باید تلاش مضاعفی تا زمان انتخابات معمول نمایند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/sy6i

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا