ویژهیادداشت

اداره کل مدیریت بحران یا ایجاد بحران؟!

چرا با روح و روان مردم بازی می شود؟

ندای قم / م . شایگانی / کنشگر مسائل اجتماعی؛ بارش بی سابقه برف درهفته های پایانی سال،  تقریبا مدارس تمام کشور وادارات برخی استانها را به تعطیلی کشانده است که علت آن را عمدتا در دو نکته مهم جلوگیری از بروز حوادث برای دانش آموزان  و مشکلات کشور در زمینه تامین  گاز می‌توان  خلاصه کرد.

در چنین مواقعی معمولا نقش یک دستگاه دراستان‌ها ، برجسته تر از سایر دستگاه‌ها مانند شهرداری و راه و شهرسازی  و … است  و آنهم  اداره کل مدیریت بحران  است که زیر نظر استانداری فعالیت می‌کند.

این اداره کل تا حدود دو دهه قبل با نام ستاد حوادث غیر مترقبه فعالیت می‌کرد اما از آنجا که  وزارت کشور بدرستی به این نتیجه رسید که این  ستاد باید بتواند حوادثی  مانند سیل و زلزله و برف و باران  که امروزه دیگر واقعا  غیر مترقبه نیست ! را مدیریت کند ، نام آنرا به اداره کل مدیریت بحران تغییر داد.

البته در اینکه این اداره کل در زمان بحران‌ها توانسته مدیریت بخرج دهد یا نه. میان مردم ، کارشناسان و خبرگان اختلاف نظر جدی  وجود دارد  که قضاوت را می‌توان برعهده مردم گذاشت که مثلا در سیل لرستان یا زلزله کرمانشاه یا امثال آن چگونه عمل کرده ؟ که البته پاسخ آن تا حدود زیادی مشخص است.

اما  یکی از  مهمترین  وظایف این اداره کل که در ماموریت‌های آن ذکرشده ، پیش بینی قبل از بحران است نه  صرفا اقدامات در زمان بحران‌ !!!

البته دراین نوشتار ، بحث اصلی چگونگی عملکرد  اداره کل مدیریت بحران در استان قم است که بنظر میرسد با مشکلات جدی روبروست  که نمونه های آن را  میتوان در همین هفته برفی ، یا یکماه قبل در زمان شیوع گسترده آنفلوآنزا  که بسیاری از پزشکان  آنرا سویه جدید کرونا با نام JN1  می‌دانستند،  مشاهده کرد.

در همین هفته ، بسیاری از استانها مانند خراسان رضوی با استفاده از پیش بینی های سازمان  هواشناسی ،  با یک جلسه مدیریت بحران ، مدارس خود را تا پایان هفته غیر حضوری اعلام  یا حتی ادارات خود را تعطیل کردند اما در قم ،  معلمان و  دانش آموزان  و حتی  مدیران  ادارات باید هرشب منتظر جلسه ای باشند که تنها یک نفر باید تصمیم گیرنده آن باشد! و این در حالی است که حتی مردم عادی  هم می‌دانند که تا پایان هفته  برف و باران و کاهش دما  و افزایش مصرف گاز  ادامه دارد! و  باید به این منظور اقداماتی انجام پذیرد بویژه آنکه در برخی مناطق قم با قطعی گاز هم مواجه بودیم !!!

یک‌ماه قبل هم که شیوع گسترده آنفلوآنزا در قم وجود داشت  و بیمارستان‌ها پر از کودکان بیمار شده بود ،  مسئولان بهداشتی استان تلویحا می‌گفتند که نمی توانند حریف اداره کل  مدیریت بحران !  استان شوند تا مدارس را غیر حضوری کنند و  کار به جایی رسید که بعدا  شایعات تایید نشده ای هم از جان باختن یک یا چند کودک در میان مردم دست به دست شد !!!

البته شاید این شایعات را واقعا نتوان شایعه نامید چون سال قبل هم شش کودک در اثر آنفلوآنزا  در قم جان باختند و مسئولان  هم آنرا تایید کردند اما گفتند آنها بیماری زمینه ای هم داشته اند !؟!

نمونه  دیگر این مشکلات را در هنگام آلودگی هوا میتوان مشاهده کرد. مثلا همه پارامترهای اعلامی نشان می‌دهد که بر اساس شاخص ها باید ادارات تعطیل و مدارس غیر حضوری شوند و تقریبا استان‌های هم جوار هم به همین دلیل تعطیل می‌شوند اما در شهر قم  همه چیز عادی است !!!

در هر حال آنچه در میان مدیران و کارشناسان استان شایع است آنکه،  مدیر کل مدیریت بحران استانداری که حدود بیست سال !!!  است که در این سمت فعالیت دارد و بیش از ده استاندار را  بدرقه کرده !!! همواره در مقابل نظرات  کارشناسی مخالفت تا جاییکه  او را مرد  مقاومت در برابر نظرات کارشناسی می‌نامند !!!

با این اوصاف ،  انتظار می‌رود  مسئولان استانداری با  جرأت تغییر یک مدیر! که بیش از تمام مدیران و استانداران در قم بر مدیر بوده ،  در جهت  پیش بینی و مدیریت بحران‌ها پیش روند نه ایجاد بحران !!!

واقعیت آنست که بحران ،  فقط زلزله و سیل و باران و برف نیست ، بلکه بحران روحی  و روانی ایجاد شده برای مردم  هم در این مواقع  نوعی بحران است که ظاهرا  اداره کل مدیریت بحران ( بخوانیم ایجاد بحران )  به آن بی توجه است !  که نمونه بسیار جدید آنرا می‌توان در تغییر ساعت برگزاری جلسه دیشب مدیریت بحران عنوان کرد که از ساعت ۱۹ به ۲۱ تغییر کرد و مردم همچنان تا پاسی از شب نمی دانستند که فردا چه باید بکنند ؟!

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/dwzy

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا