مدیریت شهرییادداشت

چگونه«سقائیان‌نژاد»محبوب مردم قم‌ شد

نگاهی به عملکرد موفق شهردارقم ؛

عباس جعفری-کنشگر اجتماعی و کارشناس برنامه ریزی محیط زیست

تنها یک مقایسه اجمالی بین سطح خدمات ارائه شده و تغییرات متعدد صورت گرفته در سیمای شهری قم با دوران نه چندان مطلوب مدیریتی گذشته کافی است تا دلیل ابراز رضایت و علاقه مردم را برای ادامه حضورشهردار قم دریافت. دکترسیدمرتضی سقائیان نژاد در روزگاری مسئولیت شهرداری ورشکسته قم را پذیرفت که شهر با انبوهی از پروژه‌های بن‌بست خورده، نیمه کاره و معضلات پیچیده مواجه شده بود، لیکن سه ویژگی خاص، عملکرد او را از همکاران سابق خود متمایز کرد و باعث شد رضایت عجیب عمومی همشهریانی را در پی داشته باشد که این روزها به سختی رغبتی به تمجید از مسئولی را از خود نشان می دهند و این نمود بارزی از آن است که دیدگان مردم، کار خوب را می بینند و برای آن ارزش قائل هستند.

توانایی انجام کار تیمی و استقرار مدیریت یکپارچه و شبکه ای قابل قبول در راس ۱۶ سازمان ذیل شهرداری قم، مهمترین ویژگی مدیریتی شهردار قم بود به نحوی‌که پشتیبانی شبکه ای سازمانها از یکدیگر در انجام‌ وظایف و مسئولیتها و ارتقاء راندمان مدیریتی و حصول هم‌افزایی بین سازمانی را می توان به عنوان یکی از رموز اصلی موفقیت وی نامبرد.

سقائیان به عنوان یک مدیر کار بلد و متخصص از انتصاب مدیران قوی و کارشناس که بعضا خودشان در حد یک شهردار توانایی داشتند، واهمه ای نداشت و بدین گونه توانست تغییرات ساختاری مثبتی در هر یک از سازمان های شهری به وجود آورد و با زعامت صریح خود پویایی بی سابقه ای را در بدنه هر کدام‌ از آنها ایجاد کند.

اقناع، مدیریت و جلب نظر شورای شهری که در بین آنها بعضا افرادی بوده اند که از دانش و بینش مسائل مدیریت شهری بی بهره و اغلب درگیر منافع کوتاه و بلند مدت سیاسی خود بودند، هنر می خواست و سقائیان‌نژاد به خوبی واجد این هنر بود. شهردار قم ضمن اینکه توانست تا حدود قابل قبولی در مقابل تحمیل و زیاده خواهی های برخی افراد صاحب نفوذ و مدعی مقاومت کند با استقرار شبانه روزی در طبقه هفتم‌ ساختمان شهرداری مجالی برای انتقاد و نقد منفی از خود برجای نگذاشت و منتقدان خود را به گونه ای مغلوب کرد که به‌ناچار و دست‌خالی به شکوه از ابراز مواضع شخصی و مسائل خانوادگی وی بپردازند.

امروز قم توانسته از پیچ دشوار اهمال های گذشته مدیریت شهری عبور کند و در توسعه پایدار فضای سبز شهری، استاندارد سازی ایستگاه‌های آتش نشانی، گسترش محورهای عبور و مرور و رفع گره های ترافیکی، مدیریت بروز پسماند تا حد بازیافت کامل و… در بین کلان شهرها خودی نشان دهد و مطمئنا ادامه این روند خطیر با حضور مدیرانی کاردان مانند دکتر سقائیان‌‌نژاد مهیا خواهد شد.

کنشگر اجتماعی و کارشناس برنامه ریزی محیط زیست

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/iooa

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا