یادداشت

راهکارهای برای عدم زیان نانوایان قمی

یادداشتی  قلم به داود علی بابایی پژوهشگر مسائل اجتماعی 

داود علی بابایی

با افزایش قیمت هر کیسه آرد  نان سنگک به مبلغ پانزده هزار تومان ، نانوایان شهرستان قم دچار مشکل شده اند . زیرا اگر یک نانوایی سنگکی در روز ده کیسه آرد مصرف کند ، هر روز باید حدود صدو پنجاه هزار تومان مازاد آرد را بپردازد ،که هر ماه می شود حدود چهار میلیون و پانصد هزار تومان ، از طرفی اعلام نموده اند که هر نان وزنش از 600 گرم به 500 گرم کاهش یابد ، در این صورت یک کیسه آرد که با نان 600 گرمی 85 عدد نان می داد ، اکنون با نان 500 گرمی هر کیسه 100 عدد نان می دهد که 15 عدد بیشتر است و اگر یک نانوا در ماه300 کیسه آرد دریافت کند و هر نان دو هزار تومان یعنی همان قیمت قبلی باشد ، در ماه نانوا حدود نه میلیون تومان مازاد درآمد نسبت به قبل دارد که 5/4 میلیون تومانش بابت مازاد قیمت آرد باید پرداخت کند .

در این صورت نانوا 5/4 میلیون تومان درآمد بیشتر نسبت به قبل دارد و در این حالت مشکل دیگری برای نانوایان پیش می آید چون کارگران نانوایی حاضر نیستند با این دستمزد فعلی کارکنند . مثلاً شاطر نان بگیر برای 4 کیسه پخت آرد اگر کار کند چون تعداد نان ها در هر کیسه آرد از 85 به 100 افزایش یافته است آنها باید 1 تا 5/1 ساعت بیشتر کار کنند و آنان حاضر نیستند وقت خود را بیش از قبل صرف کنند و همان حقوق ماه قبل را دریافت کنند و استدلالشان این است که اکنون یک کارگر ساده بنّا حدود 300 تا 400 هزار تومان در روز حقوق می گیرد و یک شاطر که سالها زحمت کشیده تا به این رتبه رسیده است برای پخت هر کیسه آرد 45000 تومان مزد دریافت می کند و این عادلانه نیست پس بهتر آن است که یک شاطر برای پخت یک کیسه آرد به جای 45000 تومان ، 60000 تومان و نان بگیر به جای 35000 تومان 45000 تومان و یک خمیر گیر به جای 20000 تومان ، 25000 تومان مزد دریافت کند .

مجموعاً یک نانوایی برای پخت ده کیسه آرد باید در روز 300 هزار تومان و در ماه نه میلیون تومان اضافه مزد بدهد . در این صورت نانوا نسبت به قبل 5/4 میلیون تومان زیان دارد . حالا چگونه باید این زیان جبران شود ؟ دو راه دارد :  راه اول اینکه 15000 تومان به قیمت هر کیسه آرد که اضافه شده بود برداشته شود و آرد به قیمت قبل برگردد . راه دوم اینکه وزن هر نان به جای 500 گرم ، 450 گرم  شود که در این صورت نانوا 5/1 میلیون تومان سود بیشتر می برد که آن هم باید خرج اضافه هزینه آب ، برق ، گاز ، صابون  و مایه خمیر و غیره شود . اگر اتحادیه نانوایان راه بهتری به نظرش می رسد ارائه دهد ، تا نانوایان ضرر نکنند و از وزن نان مردم نکاهند .

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/3xdn

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا