اقتصادویژه

پرداخت ۱۹۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم خبرداد:

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم از پرداخت ۱۹۸ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال زایی روستایی در ۳ سال گذشته خبر داد.

به گزارش ندای قم ، حسن نادری روز چهارشنبه در کارگروه اشتغال استان قم با اشاره به طرح‌های نظارتی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای تخصیص بودجه‌های اشتغال زایی در ۳ سال گذشته گفت: در این مدت ۱۷۲ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی  در بخش کلان برای ۱۵۵ طرح با هدف اشتغال پایدار در روستا‌ها پرداخت و برای ۵۳۳ نفر شغل ایجاد شده است.

وی  در خصوص طرح‌های خرد اشتغال روستایی هم گفت: برای اجرای ۶۲۷ طرح خرد اشتغال پایدار روستایی ۲۶ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که این طرح‌ها برای ۶۲۸ نفر اشتغالزایی به همراه داشته است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان قم درباره تفکیک سهم هر بخش از تسهیلات اشتغال روستایی در استان قم گفت: ۶۲ درصد از تسهیلات به بخش کشاورزی، ۱۴ درصد به بخش صنعت، ۱۸ درصد به بخش خدمات و ۶ درصد هم برای سرمایه درگردش تخصیص یافته است.

وی به سهم استان قم از محل بند ب تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۱ برای تسهیلات  اشتغال روستایی هم اشاره کرد و افزود: ۱۴۰۷ میلیارد تومان از محل این اعتبارات، از طریق نهاد‌های حمایتی و دستگاه‌های مربوطه پس از مشخص شدن سهم هر دستگاه اختصاص خواهد یافت.

استاندار قم هم در این جلسه بر راستی آزمایی و صحت سنجی نحوه اختصاص بودجه اشتغال پایدار در روستا‌ها تاکید کرد و گفت: باید با نظارت دقیق، روند اعطا و هزینه کرد تسهیلات پیگیری شود تا تسهیلات زمینه‌های اشتغال پایدار روستایی را فراهم کند.

سیدمحمد تقی شاهچراغی با اشاره به ظرفیت قم در زمینه خوشه‌های انگشتر، کفش و چوب گفت: می‌توان با برنامه ریزی و تخصیص بهینه منابع مالی و استفاده از سرریز این خوشه‌های اشتغال پایدار را در روستا‌ها ایجادکرد.

وی بر تمرکز مدیران برای شناسنامه دار شدن روستا‌ها در زمینه طرح‌های اشتغال زا با توجه به تعداد و ظرفیت هر روستا تاکید کرد و افزود: در این زمینه می‌توان با همفکری، هماهنگی و همکاری فعالان خوشه‌های صنعتی استان از تجارب و توانمندی فعالان این حوزه‌ها بهره‌مند شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هم ایجاد بازار فروش برای روستاییان را حلقه مفقوده برای رونق اشتغال و پایدارسازی کسب و کار در روستا‌ها عنوان کرد و گفت: با ایجاد زیر ساخت‌ها می‌توان زمینه پایدار سازی اشتغال روستایی را تحقق بخشید.

محسن امیدیان با اشاره به اینکه براساس آمار‌ها سرمایه گذاری در طرح‌های کلان ۷ برابر طرح‌های خرد است گفت: طرح‌های کلان  سرمایه زیاد، اما اشتغال کمی را ایجاد می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد که پرداخت تسهیلات، بیشتر باید به سمت طرح‌های اشتغال زای خرد حرکت کند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/rekj

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا