اقتصاد

نقش تعیین کننده کارشناس فنی در اصلاح امور و کیفیت محصول

کارشناس فنی صنف قنادان وسوهان پزان قم تاکید کرد؛

اشاره :از مطابقت محصول با مشخصات فنی از پیش تعیین شده و همچنین تطبیق عملکرد ها با شرح وظایف تعریف شده است در واقع نظارت و بازرسی فنی از مهم ترین ارکان مدیریت نوین در همه سیستم ها محسوب می شود. کنترل، نظارت و بازرسی فنی امروزه در ادارات، ارگان های دولتی و موسسات عمومی و شرکت های خصوصی و صنوف و مشاغل مختلف جایگاه ویژه ای دارد. محسن مهران از فعالان صنف قنادان در استان قم، به عنوان کارشناس فنی اتحادیه صنف قنادان و سوهان پزان استان قم تاکنون منشاء خدمات ارزشمندی بوده و با تسلط و اشراف بر اصول بازرسی فنی، موفق به جلب رضایت و اعتماد فعالان این صنف در سطحی گسترده شده است.

با این کارشناس جوان و کارآزموده که شیرینی های تولیدی قنادی تحت مدیریت او؛ مشتریان فراوانی دارد؛« ندای قم» مصاحبه ای اختصاصی انجام داده ایم که مشروح آن رادر ادامه می خوانید: محسن مهران ابتدا با اشاره به اینکه از سال 1380 با تولید شیرینی برند مهران فعالیت خود را شروع کرده؛ افزود: در ابتدای کار به مدت چند سال داخل شهر قم مشغول فعالیت بودم و بخشی از شیرینی قنادان مستقر در شهر را تامین می کردم اما از سال 1390با توجه به نیاز منطقه و با هدف خدمات رسانی به اهالی شریف روستای مبارک اباد وشهر قنوات از توابع بخش مرکزی، واحد قنادی  را به این روستا انتقال داده و اکنون تولیدات شیرینی ما در سطح روستا و منطقه توزیع می شود.

وی افزود: این واحد کارگاهی در زمینی به متراژ 500 متر احداث و راه اندازی شد که پس از خریداری زمین کار ساخت و ساز را انجام داده و مغازه و کارگاه را به وسایل و دستگاه های شیرینی پزی مدرن تجهیز کردیم. محسن مهران با بیان اینکه شیرینی های برند مهران از مشتریان پر  و پاقرصی برخوردار است: اضافه کرد : در این واحد تمامی شیرینی های مرسوم و معمول از قبیل شیرینی های خشک و تر؛ کیک یزدی، دانمارکی، انواع کیک ها و … با کیفیت بالا و با استفاده از بهترین و مرغوب ترین انواع مواد اولیه تولید و به مشتریان عزیز عرضه می گردد.

وی که علاوه بر مدیریت واحد قنادی، به عنوان کارشناس فنی  اتحادیه صنف قنادان و سوهان پزان قم فعالیت و خدمات دهی می کند؛ با بیان اینکه درحال حاضر 16 نفر در واحد قنادی به طور مستقیم مشغول به کار هستند که در دو شیفت کاری انواع شیرینی را تولید می کنند، افزود: تاکنون افزون بر 50 نفر در این واحد اشتغال به کار داشته اند که پس از کسب تجارب لازم از نحوه پخت انواع شیرینی، اکنون به طور مستقل در شهرهای مختلف مغازه قنادی دایر نموده و مشغول فعالیت و خدمات رسانی به مردم شریف هستند.

محسن مهران با تاکید به اینکه کار تولید، بسیار سخت و پیچیده است؛ تصریح کرد: کار تولیدی به تخصص، تلاش، پشتکار، دقت، ظرافت و خلاقیت نیاز دارد.

وی آنگاه با اشاره به فعالیت های خود به عنوان کارشناس فنی  اتحادیه، ادامه داد: در بازرسی از واحدهای صنفی، توجه ویژه من معطوف سلامت و کیفیت محصول و همچنین خروجی تولیدات است.

محسن مهران همچنین به این نکته اشاره کرد: معتقدم هر شخصی که به سمتی منصوب می شود، باید اطلاعات و تخصص لازم را از آن سمت داشته باشد تا بتواند خدمات ارزشمندی ارایه دهد و رضایتمندی عموم را جلب کند. در رسته ی شغلی قنادی و به طورکلی مشاغلی که باتغذیه و سلامت مردم سرو کار دارند، بازرسی، بیش از پیش اهمیت داشته و از جایگاه ویژه ای برخوردار است، چرا که هرگونه اهمال سستی و کم کاری در این حوزه می تواند به سلامت عموم جامعه لطمه وارد کند.

کارشناس فنی اتحادیه صنف قنادان و سوهان پزان قم سپس با بیان اینکه واحد تحت مدیریت وی ماهانه دو مرحله توسط بازرسان و کارشناسان، بازرسی می شود، افزود: بازرسی ها ازدیرباز به صورت روتین توسط مرکز بهداشت، اداره تعزیرات و بازرگانی انجام می شود. وی ابراز عقیده کرد: در هر صنف و از جمله در صنف قنادان نیروهای بازرسی باید از آموزش های لازم برخوردار شوند و این درحالی است که بعضاً ، برخی نیروها فاقد تخصص کافی در این حوزه هستند.

محسن مهران گفت: به عقیده من، مقامات بالا دستی باید به اتحادیه های مجامع صنفی ابلاغ نمایند که هراتحادیه یک کارشناس مسئول فنی آموزش دیده در اختیار داشته باشد  و این مسول فنی خود شخصاً ازصنف زیر مجموعه بازرسی روتین داشته باشد‌ ،بدون شک در هر رسته ی شغلی، تخصص ویژه همان رسته ضروری است. وی افزود: افرادی که آموزش کافی نداشته و از اطلاعات لازم بی بهره باشند؛ قطعاً قادر به انجام کار اصولی ( در بازرسی) نخواهند بود.

کارشناس فنی  اتحادیه صنف قنادان و سوهان پزان قم در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید از چه شیوه هایی در بازرسی از صنف استفاده می کنید؛ اظهار داشت: همانطور که قبلاً هم اشاره کردم کیفیت مواد اولیه و سلامت محصول تولیدی و خروجی آن و همچنین نحوه تولید محصول از مهم ترین مواردی است که در بازرسی از هر واحد این صنف مد نظر ویژه قرار می دهم و خوشبختانه فعالان و همکاران ازنحوه بازرسی من بسیار راضی و خشنود بوده و رهنمودهایی که به آنها ارایه می کنم را دقیقاً به مورد اجرا می گذارند.

وی همچنین با اشاره به اینکه رسته شغلی قنادی از تنوع بسیار بالایی برخوردار است: افزود: شاخه های متعدد و متنوعی در صنف قناد وجود دارد که برخی از این شاخه ها مانند انواع کیک  برای جشن های تولد  و نظایرآن نیازبه آموزش های خاصی دارد.

محسن مهران با بیان اینکه به طور معمول روزانه از یک تا دو واحد صنفی بازرسی فنی انجام می شود: افزود: کارشناسی فنی از واحدها قدری زمان بر است و ازآنجایی که بازرسی های من به طور سرزده انجام می شود؛ گهگاه در زمان حضور من در واحد صنفی شاید متصدی و مدیر مربوطه در محل حضور نداشته باشد که در این صورت طی تماسی  با همکار متصدی، ایشان درمحل حاضر شده و در بازرسی ها ما راهمراهی نموده  وبه سوالات احتمالی ماپاسخ می دهد. به لطف خدا در بخش کارشناسی فنی نیز تاکنون همکاران استقبال بسیار خوبی داشته اند و به طور مکرر برای بازرسی مجدد از من دعوت به عمل می آورند. این عزیزان خود تاکید می ورزند که چنانچه در هر بخشی از بازرسی ها نقص و ایرادی مشاهده شود؛مورد را به آنها منعکس نمایم.

وی با بیان اینکه چنین استقبالی از  نظارت و بازرسی پیش از این سابقه نداشته، افزود: چنانچه کار بازرسی به طور اصولی انجام شود؛ قطعاً با استقبال واحد صنفی مواجه خواهد شد.

محسن مهران همچنین جایگاه صنف قناد را مورد اشاره قرار داد و اضافه کرد: هرمجلس جشن و شادی از قبیل مراسم ازدواج و عقد؛ نامزدی، سالگرد ازدواج، تولد و دیگر مناسبت های شادی بخش، نیاز به شیرینی دارند و از این رو قنادان از فعال ترین صنوف به شمار می روند خوشبختانه واحدهای قنادی ما با تولید شیرینی های با کیفیت و سالم وبهداشتی به نحو احسن به مردم شریف خدمات دهی می کنند. وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید در بازرسی ازواحدهای صنف عمدتاً چه مواردی نیاز به تغییر یا اصلاح و بهینه سازی داشته؛ گفت: برخی واحدها فاقد نیروهای نظافت چی بودند در حالی که باید چنین نیرویی در واحدهای تولیدی حضور و فعالیت داشته باشند. چرا که تولید کنندگان حین کار نیاز به نظافت محل و فضای کاری دارند. همچنین نوع چیدمان کارگاه(تولیدی شیرینی)ازدیگر مواردی است که به برخی واحدها  دراین خصوص رهنمود و تذکر داده ایم ،اینکه مواد اولیه در فضای مناسب وصد درصد بهداشتی نگهداری شود. در عین حال وضع ظاهری نیروهای شاغل، به خصوص فعالان بخش تولید، امری ضروری است که متناسب با نوع تولیدات باشد.

محسن مهران در خصوص رتبه بندی واحدهای قنادی نیز اظهار داشت: برای اولین بار قصد داریم با همکاری نهادهای مرتبط این ایده را اجرایی کنیم که هر واحد براساس کیفیت و سلامت محصول تولیدی، وضعیت بهداشتی (پرسنل و محیط) و برخی فاکتورهای دیگر رتبه بندی و به تبع آن محصولات تولیدی هر واحد قیمت گذاری شود.

کارشناس فنی  اتحادیه صنف قنادان و سوهان پزان قم آنگاه در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر مشکلات این صنف گفت: بدون شک نوسانات شدید قیمت مواد اولیه دربازار،   از بزرگ ترین و اصلی ترین معضلات تمامی صنوف و مشاغل محسوب می شود اما صنف قنادان با مشکلات خاصی نیز دست و پنجه نرم می کنند که یکی از این مشکلات قیمت جعبه است در واقع جعبه کیلویی 40 تا 50 هزار تومان توسط قنادان خریداری می شود که هریک جعبه یک کیلویی ، برای قناد بین 4 هزار و 800 تا 6 هزار تومان هزینه در بردارد. از سوی دیگر ادارات مرتبط که مبحث خالص فروشی را مطرح کرده که اگر قرار باشد هزینه جعبه از مشتری دریافت نشود، قناد ضرر و زیان بالایی متحمل می شود. بنابراین پیشنهاد می شود قیمت جعبه با شیرینی لحاظ و از مشتری دریافت شود که در این صورت فروشنده متضرر نخواهد شد و مشتری نیز آسوده خاطر خواهد بود که مبلغ اضافی بابت جعبه پرداخت نخواهد کرد.محسن مهران همچنین اظهار کرد که کارشناس فنی باید با عزیمت به واحدهای صنفی، وضعیت انبار، به کیفیت و نوع مواد اولیه، نحوه نگهداری آن ،فضای کاری و نحوه تولید را دقیقاً مورد بررسی و در مرحله بعد قیمت را با محصول نهایی تطبیق دهد و نظریه خود را مبنی بر گرانی یا ارزانی یامتعارف بودن قیمت بیان کند.

وی افزود: در رتبه بندی  صنف قناد ها، یکی از آیتم های اصلی که مد نظر ما است؛ خروجی محصول می باشد که محصول تولیدی با کیفیت و سالم و به قیمت مناسب به دست مصرف کنندگان برسد.

وی در ادامه به برخی چالش هایی اشاره کرد که اکنون دغدغه ذهنی مدیران و دست اندر کاران واحدهای قنادی را موجب شده و در این زمینه اظهار داشت: چنانچه این دغدغه ها با کمک و مساعدت مسوولان ذیربط مرتفع نشود: تا پایان سالجاری حدود یک سوم از واحدهای قنادی های قم ناگزیر  تعطیل خواهند شد.

محسن مهران در همین زمینه افزود: عمده این چالش ها ازنبود کارشناسی فنی و مبحث قیمت گذاری ناشی می شود که امیدواریم به همت مسوولان ذیربط این چالش ها مرتفع و مدیران و متصدیان واحدهای قنادی آسوده خاطر شده و با انگیزه بیشتری کار تولید محصول را ادامه دهند.

وی مشخصاً سه نهاد، اتاق اصناف،  اداره صنعت، معدن ،تجارت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان را مورد اشاره قرار داد ،گفت، لازم است مدیران این نهادها با کارشناسان فنی اتحادیه ها تعامل بیشتری داشته باشند و قیمت ها براساس منافع تولید کننده و مصرف کننده مصوب وابلاغ شود. کارشناس فنی  اتحادیه صنف قنادان و سوهان پزان قم آنگاه با اشاره به فعالیت واحدهای غیر مجاز موسوم به زیر پله ای اظهار کرد: عمده تخلفات و بعضاً تقلب ها از ناحیه واحدهای غیر مجاز ناشی می شود که تعهد و الزامی نسبت به رعایت مقررات صنفی ، کیفیت و بهداشت محصول تولیدی و قیمت ها ندارند امیدواریم مسوولان ارگان های ذیربط نسبت به قانونمند نمودن این واحدها اقدامات لازم را به عمل آورند و از ادامه فعالیت واحدهایی که به قوانین و مقررات صنفی تمکین نمی کنند، جلوگیری کنند. وی همچنین ادغام دو رسته ی صنف قنادان و سوهان پزان را کار کارشناسی ندانست و ابرازامید واری کرد این دو رسته ی شغلی مانند گذشته تفکیک شوند.

محسن مهران کارشناس فنی  اتحادیه صنف قنادان و سوهان پزان قم در پایان با تشکر و قدردانی از آقای مهندس خرمی ، ابراز امیدواری کرد واحدهای صنفی بادقت و موردی در بازه زمانی کوتاه آسیب شناسی شده و مشکلات این واحدها با کمک و حمایت ارگانهای مربوطه مرتفع شود. محسن مهران حضور کارشناسان فنی در نشست هاومحافل صنفی با مدیران اتاق اصناف راضروری ارزیابی کرد  گفت :این نشست ها برای رفع دغدغه های صنف ضروریست.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/55dh

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا