اقتصادویژه

قم کمبود کارگر دارد

رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان قم :

رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان قم با بیان اینکه این استان به شدت با معضل کمبود کارگر مواجه است گفت: قشر زحمتکش کارگر در این استان به شدت کم است.
به گزارش ندای قم ،محمد آقاجانی عصر دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهارداشت : خدماتی که به قشر کارگر در بخش صنعت استان ارائه می‌شود به مراتب از استان‌های دیگر بالاتر است.
وی با یادآوری اینکه در گذشته نه چندان دور، یک کارگر برای کار در یک واحد صنعتی استان دچار مشکل بود اظهار کرد: اکنون در واحدهای تولیدی استان، یک کارگر با همه امکانات لازم و بیمه تکمیلی به خدمت گرفته می‌شود.
۵۰ درصد خیران استان از صنعتگران هستند
وی در ادامه اظهار کرد: تلاش صنعت‌گران استان باعث شده، تا آمار جذب نیرو، مقداری افزایش پیدا کند، اما همچنان با مشکل کمبود نیروی کار در واحدهای تولیدی صنعتی روبه‌رو هستیم.
آقاجانی همچنین نقش موثر صنعت و فعالان این حوزه در مسائل فرهنگی و اجتماعی را مورد توجه قرار داد و افزود: ۵۰ درصد خیران استان که در زمینه مسائل فرهنگی فعالیت می‌کنند، از صنعتگران هستند.
وی همچنین با بیان اینکه هزار و ۶۰۰ واحد و مجموعه تولیدی در زیر مجموعه خانه صنعت و معدن استان قرار دارند افزود: این تعداد متشکل از ۱۹ انجمن‌ تخصصی همگن است.
وی رسالت خانه صنعت و معدن را واسطه‌گری بین بخش‌های خصوصی و دولتی دانست و گفت: خانه صمت تلاش می‌کند تا با استفاده از قدرتی که قانون در اختیار آن قرار داده، مشکل‌های تولید را رفع کند.
خانه صمت پیگیر مشکلات صنعت استان است
رئیس هیات مدیره خانه صنعت و معدن قم با بیان این نکته که خانه صمت پیگیر مشکلات صنعت استان است یادآور شد: خانه صنعت و معدن با هماهنگی اداره‌کل تامین اجتماعی استان، قرار است تا برای بسیاری از اتباع، مجوز کار بگیرد و با بیمه کردن آنان، معضل کمبود کارگر را کاهش دهد.
وی همچنین پیگیری پرونده‌های مالیاتی واحدهای صنعتی را نیز یکی از اقدامات خانه صنعت و معدن ذکر و گفت: در این خصوص اتاق بازرگانی نیز وظیفه خود را به خوبی انجام داده، و با همکاری یکدیگر همه پرونده‌ها را دنبال می‌کنیم.
آقاجانی با بیان این مطلب که خانه صمت با واحدهای صنعتی استان در زمینه اختصاص سهمیه مواد اولیه و تامین گازوئیل و برق نهایت همکاری را دارد تاکید کرد: تامین برق یکی از بزرگترین معضل‌هایی است که بخش صنعت استان با آن درگیر است.
رئیس خانه صمت قم همچنین یادآور شد: با هماهنگی شهرک‌های صنعتی در حال ایجاد یک تعاونی هستیم تا هر کدام از صنعتگران بر مبنای نیازی که به برق دارند، صاحب سهام شوند و انرژی مورد نیازشان را تامین کنند.
۳۱ واحد صنعتی نمونه قم تجلیل می‌شوند
دبیرکل خانه صنعت، معدن و تجارت قم نیز با اشاره به برگزاری آیین تجلیل از صنعت‌گران، واحدها و مجموعه‌های تولیدی صنعتی نمونه قم گفت: در این ۳۱ واحد صنعتی نمونه تجلیل خواهند شد.
محمد حاج‌زمانی همچنین زمان و مکان برگزاری این آیین را ۲۶ مهرماه جاری در سالن‌ همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم‌(ع) عنوان کرد و افزود: برای انتخاب این تعداد واحد نمونه، ۹ جلسه برگزار، و بر اساس معیارهای مورد نظر امتیازدهی صورت گرفت.
وی اضافه کرد: واحدهایی که بین ۵۵ تا ۶۷ امتیاز و نمره لازم را کسب کردند، به عنوان نمونه و شایسته قدرانی انتخاب شدند.
پیوست فرهنگی برای توسعه صنایع استان اجتناب ناپذیر است
وی با ذکر این نکته که این واحدها شامل ۱۲ واحد در حوزه صنعت و سه واحد در حوزه معدن است گفت:
بقیه نیز در بخش‌هایی مانند جوان نمونه، خدمات فنی مهندسی نمونه، پیشکسوتان صنعتی و معدنی نمونه، بانوی نمونه تولیدکننده و انجمن تخصصی نمونه است.
وی در بخشی از سخنان با بیان اینکه طبق اعلام تامین اجتماعی استان، ۲۴ هزار کارگر اتباع در قم دارای پروانه کار هستند گفت: از این تعداد تنها ۲ هزار کارگر در واحدهای تولیدی کار می‌کنند.
وی ادامه داد: در واحدهای تولیدی مانند تولید آجر، سنگ‌بُری و تولید کفش که کارهای سنگینی دارند، اگر کارگران اتباع نباشند، تولید کاهش پیدا خواهد کرد.
حاج زمانی همچنین بیان کرد: ایجاد یک پیوست فرهنگی برای توسعه صنایع استان اجتناب ناپذیر است.

تعاونی تامین انرژی خورشیدی تشکیل شده است
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم نیزدر این نشست خبری با تاکید بر ظرفیت‌های خوب این استان برای سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی خورشیدی و سی.اچ.پی گفت: از سوی خانه صنعت، معدن و تجارت استان، تعاونی تامین انرژی خورشیدی تشکیل شده‌است.
وحید آشتیانی افزود: این اقدام می‌تواند تولید انرژی برق از منابع خورشیدی را در نزدیکی و یا محدوده اطراف شهرک‌های صنعتی استان تسریع ببخشد.
این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی موضوع تامین برق واحدهای تولیدی را با جدیت در دستور کار قرار داده‌است افزود: برای حل مشکل کمبود برق واحدهای صنعتی، راه‌کارهای مختلفی در نظر گرفته شده، از جمله آنکه واحدهای کوچک مقیاس که به کمتر از ۲۰۰ کیلووات برق نیاز دارند با استفاده از ظرفیت‌ دستگاه‌های مینی سی.اچ.پی برق مورد نیازشان را تامین کنند.
وی در ادامه بیان کرد: واحدهای بزرگ مقیاس نیز، علاوه بر استفاده از روش مذکور، مقرر شده به جذب سرمایه‌گذار برای تولید برق کمک کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همچنین تصریح کرد: اگر سال آینده بتوانیم در شهرک‌های صنعتی شکوهیه و محمودآباد، ۱۰۰ مگاوات انرژی برق تولید کنیم، بحران کمبود برق و قطعی‌های گسترده را نخواهیم داشت.
وی گفت: باید با مدیریت مصرف انرژی، نگذاریم صنایع استان از چرخه تولید خارج شود.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/glk4

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا