اقتصادویژه

فرودگاه ومونوریل همچنان گرفتار اما واگر!

گزارش کامل «ندای» ازسفر معاون اجرایی رئیس جمهوربه قم؛

ندای قم / گزارش خبری / روح اله کرمانی ؛محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور به همراه استاندار قم روز شنبه در سفری یکروز به قم از تعدادی از پروژه های نیمه تمام قم از جمله مونوریل ، فرودگاه و کنارگذر قم-سلفچگان-راهجرد بازدید ودر جریان آخرین وضعیت این پروژه ها قرار گرفت . در این سفر تصمیم گیری درخصوص دو پروژه مهم واساسی شهر قم یعنی فرودگاه و مونوریل گرفته نشد ودرخصوص نحوه تامین بودجه و طرح امکان سنجی توسعه مونوریل منوط به تعیین تکلیف آن در استان شد.
درخصوص فرودگاه نیزمعاون اجرایی رئیس جمهور گفت: دولت با انتخاب منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به عنوان سرمایه گذار جدید فرودگاه قم موافق است اما شیوه تامین مالی آن بر عهده مجموعه مدیریت استان است.با این شرایط تکمیل مونوریل و فرودگاه قم همچنان گرفتار اما و اگر است و باید منتظر مانددر روزها و ماههای آینده چه تصمیمی برای این دوپروژه نیمه تمام شهر قم در سطح استانی و ملی گرفته می شودوآیا در دولت سیزدهم شاهد گره گشایی نهایی و به سرانجام رسیدن این دوپروژه خواهیم بود!
محسن منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور به همراه استاندار قم در نخستین مرحله از سفر خود جهت بازدید از روند پروژه آزادراه شهید حاج قاسم سلیمانی که شامل بخش کنارگذر قم-سلفچگان-راهجرد می باشد در محل کارگاه این‌ پروژه حاضر یافت و گزارشی از روند این پروژه دریافت کرد.
معاون اجرایی رئیس جمهور:مشکلات آزاد راه قم- اراک باید تا یک ماه آینده حل شود
معاون اجرایی رییس جمهور نیز در این نشست گفت: موانع، مشکلات و گره مشکلات آزاد راه قم به اراک باید طی یک ماه آینده برطرف و روند عملیات عمرانی آن با سرعت بیشتری دنبال شود.
محسن منصوری با تاکید بر ضرورت تحقق کامل مصوبات سفر رییس‌جمهوری به قم، بیان کرد: مصوبات سفر رییس‌جمهور به استان‌ها در حکم مصوبات هیات دولت و لازم‌الاجرا است.وی افزود: برای پیشبرد و به سرانجام رسیدن پروژه‌های عمرانی باید از تدابیر جدید در تامین منابع پروژه‌های عمرانی استفاده کنیم.
منصوری با بیان اینکه برای ۳۰ سال پروژه نیمه کاره در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: برای تامین مالی یکهزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بانک مالی در فاز نخست طرح کنار گذر قم به اراک، اقدام‌های لازم برای ابلاغ از سوی بانک مرکزی را شخصا پیگیری خواهم کرد.
عملکرد بخش دولتی در آزاد راه کنار گذر قم- اراک پذیرفتنی نیست
استاندار قم نیز دراین نشست با انتقاد از عملکرد ضعیف بخش دولتی در عمل به تعهدات خود در پروژه آزاد راه کنار گذر قم- اراک، گفت: عملکرد کنونی بخش دولتی در خصوص این طرح پذیرفتنی نیست و گرفتار دیوان سالاری اداری شده‌است.
سید محمد آقا میری اظهارداشت: در خصوص آزاد راه کنار گذر قم به اراک، عملکرد بخش خصوصی قابل دفاع است ولی عملکرد نهادهای دولتی سبب شده تا این پروژه از حیز انتفاع خارج شود.
وی اضافه کرد: Hین پروژه نیازمند شجاعت بیشتر در امر اجرا و همچنین حمایت از بخش خصوصی در کنار تذکر و فشار بر بخش دولتی برای پیشبرد این طرح مهم کریدوری است.
استاندار قم گفت: عدم ابلاغ مصوبه بانک ملی در خصوص تامین اعتبار بخشی از این طرح، سبب شده تا پیشرفت فیزیکی این آزاد راه کند باشد.
آقامیری تصریح کرد: آزاد راه کنار گذر قم اراک با وجود این در قم اجرا می شود اما هیچ ارتباطی با این استان ندارد بلکه بعنوان یک کریدور مهم آزادراهی، ارتباط مستقیم ۱۷ استان را سرعت می‌بخشد.
وی یادآور شد: صرفه‌جویی که با بهره‌برداری از این طرح در مصرف سوخت و کوتاه شدن مسیرهای دسترسی و کاهش هزینه‌های تجاری می‌شود قابل مقایسه با هزینه‌های کنونی احداث آن نیست.
کنار گذر قم- اراک تکمیل کننده شبکه کریدوری ایران است
سرپرست معاونت ساخت و توسعه آزادراه‌های کشور نیز در این نشست گفت: آزاد راه کنار گذر قم به اراک، تکمیل کننده حلقه مفقوده آزاد راهی شمال به جنوب کشور و همچنین بزرگراهی مشهد مقدس تا قم و سپس به سمت مرزهای غربی است.
محمود ملازینل اضافه کرد: در حال حاضر برای اینکه حلقه مفقوده شبکه آزادراهی کشور تکمیل شود باید آزاده کنار گذر قم-سلفچگان و راهجرد و سپس اراک به طول ۱۳۰ کیلومتر تکمیل شود.
وی افزود: این آزاده راه هم‌اکنون ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که سهم آورده بخش خصوصی در این طرح ۷۰ درصد و سهم دولت ۳۰ درصد است.
وی یادآور شد: آزاده راه کنار گذر قم و قم- سلفچگان و راهجرد با تلاش‌ و اقدامات انجام شده در فاز نخست آن به طول ۳۲ کیلومتر به بهره‌برداری خواهد رسید.
مدیریت شهری در تکمیل مونوریل قم خود را کنار نکشد
معاون اجرایی رییس جمهور درادامه سفربه قم درجلسه بررسی مشکلات و موانع مونوریل قم که باحضور استاندار،شهردار و دیگر مسئولان مرتبط شرکت کرد.
معاون اجرایی رییس‌جمهوری دراین جلسه با بیان اینکه دولت پای کار تکمیل مونوریل قم است و این طرح بازگشت به عقب نخواهد داشت، گفت: گره مهم و اصلی مونوریل ورود جدی شهرداری قم به این طرح و تامین حداقل ۵۰ درصد از هزینه‌های آن است.
محسن منصوری اظهار داشت: مونوریل یک طرح مدیریت شهری است و شهرداری قم نمی‌تواند پای خود را از این پروژه کنار بکشد.
وی با بیان اینکه علت توقف چند ساله مونوریل پای کار نبودن متولی اصلی آن است، خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای شهر قم در قبال این طرح مسوول هستند، اگر شهرداری این پروژه را از گوشت و خون خود نداد، مونوریل قم به سرانجام نمی‌رسد.
منصوری ادامه داد: همانطور که دولت در طرح‌های مختلف شهری مانند مترو کمک‌کار شهرداری قم است متقابلاً از شهرداری هم انتظار دارد در راستای اتمام پروژه‌هایی که به نفع مردم است پای کار باشد.
منصوری یادآور شد: شورای شهر قم باید در خصوص پروژه‌های شهری متقاعد شود و طرح‌های بزرگ تر از مونوریل قم در استان‌های دیگر اجرا شده و برای تامین اعتبارات آن نیز روش‌های مختلفی وجود دارد.
وی اظهار داشت: در سطح مردم، علما و گروه‌های اجتماعی نسبت به تعیین تکلیف دوطرح مونوریل و فرودگاه مطالبه جدی وجود دارد و مسوولان اجرایی و مدیریتی نباید اجازه بدهند این دو طرح بیش از این نیمه کاره بمانند.
معاون اجرایی رییس‌جمهوری گفت: مونوریل قم از طرح‌هایی است که باید زمینه های عملیاتی شدن آن نهایی شود و علت اینکه این طرح تاکنون به سرانجام نرسیده‌ بخاطر عدم ورود جدی مجموعه مدیریت شهری قم بوده است.
وی تاکید کرد: پس از نهایی شدن طرح امکان سنجی توسعه مونوریل قم، دولت راه‌های تامین مالی آن را در دستور کار خود قرار خواهد داد.
معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت مطرح کرد: برخی پروژه‌ها صرفاً نباید دیدگاه اقتصادی داشته باشند بلکه ما باید به‌دنبال ورود تکنولوژی جدید به کشور باشیم‌. مونوریل نیز تکنولوژی جدیدی است که باید وارد کشور و شهر قم شود.
بخشی از اعتبارات ادامه مونوریل قم تامین شده است
استاندار قم نیزدراین جلسه با بیان اینکه جمع‌آوری مونوریل قم محال است، گفت: تکمیل مونوریل تبدیل به یک موضوع و مطالبه اجتماعی شده‌است که باید در این خصوص تعیین تکلیف شود.
سید محمد آقامیری افزود:‌عزم دولت بر ادامه مونوریل و به سرانجام رساندن این طرح بر زمین مانده‌است.
وی گفت: مونوریل قم باید با مشارکت بین دولت و شهرداری تکمیل و به بهره‌برداری برسد.
استاندار قم اظهار داشت: بخشی از اعتبارات ادامه مونوریل قم تامین شده و این طرح می‌تواند در سه سال آینده افتتاح شود.
آقامیری یادآور شد: دولت سیزدهم نسبت به موضوع مونوریل تاکید دارد و مجموعه مدیریت استان هم برای تعیین تکلیف آن آمادگی دارند.
سقائیان نژاد : شهرداری قم مخالف ادامه مونوریل است‌
شهردار قم نیز دراین جلسه گفت: شهرداری با احداث مونوریل قم در قالب سناریوی ۶.۸ کیلومتری وضع فعلی مخالف است و آن را فاقد هرگونه کارکرد حمل و نقلی می‌داند.
دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد گفت: اگر مونوریل به سمت شهرک پردیسان ادامه می‌یافت توجیه حمل و نقلی داشت، هرچند هنوز نیز نحوه عبور آن از مقابل حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) محل بحث است.
وی با بیان اینکه با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت منطقه پردیسان با طرح‌های نهضت ملی مسکن، امکان‌سنجی ادامه مونوریل تا این شهرک در دستور شورای اسلامی شهر و شهرداری است، ابراز کرد: هزینه کرد مبالغ هنگفت برای آن و تأثیر آن در حل معضلات ترافیکی هنوز برای شهرداری‌ قم جای ابهام دارد.
معاون رییس جمهور :گره مالی فرودگاه قم باید در استان باز شود
معاون رییس جمهور در ادامه سفر خود به قم در نشست بررسی مشکلات فرودگاه قم شرکت کرد.
محسن منصوری نیز در این نشست گفت که دولت با انتخاب منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به عنوان سرمایه گذار جدید فرودگاه قم موافق است اما شیوه تامین مالی آن بر عهده مجموعه مدیریت استان است.
نصوری اظهارداشت : موضوع فرودگاه باید نگاه واقع بینانه داشت و تصمیم قاطع گرفت.
وی با تاکید بر حمایت دولت از ساخت فرودگاه قم افزود: موافقت نامه فرودگاه قم صادر شده اما موافقت اصولی به معنای مجوز ساخت نیست و باید سایر پیش‌نیازها نیز آماده شود.(بذرپاش وزیر راه وشهرسازی درسفری که اوایل شهریورماه همزمان با هفته دولت داشت درجلسه شورای اداری خبر از صدور مجوز فرودگاه قم داده بود؟!)
تامین بخشی ازمنابع مالی با فروش زمین در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان!
منصوری با اشاره به ضرورت دیده شدن روش‌های جدید تامین منابع مالی، خاطرنشان کرد: فروش زمین در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان از مهمترین منابعی است که می‌تواند بخشی از منابع مالی آن را تامین کند.
وی ادامه داد: فرودگاه قم از نظر اجتماعی برای دولت سیزدهم مهم است و رییس‌جمهور به صورت مرتب پیگیر احداث و تکمیل آن است.
معاون اجرایی رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: مشکلات احداث فرودگاه قم با پیگیری‌های جدی مسوولان استانی قابل حل شدن است.
شدن است.منصوری اظهار کرد: دولت سیزدهم به تکمیل فرودگاه قم تاکید دارد ولی گره مالی این فرودگاه باید در استان باز شود.
استاندار قم : در صورت تامین اعتبار فرودگاه قم تا 15 ماه آینده تکمیل می شود
استاندار قم نیزدراین نشست گفت: احداث فرودگاه قم حدود ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با مدل‌های اقتصادی پیش‌بینی شده مشکلی برای تامین آن وجود ندارد.
سید محمد آقامیری افزود: طبق برنامه‌ریزی‌ها، عملیات اجرایی فرودگاه قم حدود ۱۵ ماه طول خواهد کشید و نخستین پرواز این فرودگاه بین‌المللی و از قم به نجف خواهد بود.
وی با اشاره به صدور مجوز موافقت اصولی فرودگاه قم، بیان کرد: اکنون فرودگاه قم برای آغاز عملیات ساخت، منتظر صدور مجوز احداث است که حدود دو ماه دیگر آغاز می‌شود.
استاندار ادامه داد: با آغاز عملیات عمرانی فرودگاه قم، این طرح حدود ۱۵ ماه احداث و آماده بهره‌برداری خواهد شد.
آقامیری گفت: مجموعه مدیریت قم در خصوص فرودگاه روندی را دنبال می‌کند تا همه افراد علاقه مند با خرید سهام، امکان مشارکت در آن را داشته باشند.
موافقت نامه اصولی فرودگاه قم صادر شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری قم نیز در این نشست موضوع فرودگاه را مورد توجه قرار داد و گفت: فرودگاه قم در ابتدا مقرر بود که با مشارکت سرمایه‌گذار انجام بگیرد که در ادامه مشکلاتی در این حوزه برای این طرح بوجود می‌آید که سالها دامن گیر آن می‌شود.
ابراهیم معتمدی ادامه داد: این طرح از سال ۹۵ درگیر مشکلات متعدد حقوقی شده و احکام مختلفی در خصوص آن صادر شده است.
وی تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم و حدود ۶ ماه تلاش مستمر، مجموعه مدیریت استان به این نتیجه رسید که سرمایه گذار سابق صلاحیت لازم را نداشته و خلع ید شد.
وی ادامه داد: هم اکنون منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان به عنوان اصلی ترین گزینه سرمایه گذاری جدید فرودگاه قم انتخاب و موافقت اصولی آن نیز صادر شده و مجوزات احداث نیز در شرف نهایی شدن است.
معتمدی گفت: با صدور موافقت اصولی از سوی سازمان هواپیمایی کشور، تمام مشکلات گذشته این طرح قابل حل خواهد بود.
شهرک ICT قم از مزایای پارک‌های علم و فناوری برخوردار می‌شود
معاون اجرایی رییس‌جمهور همچنین در جلسه بررسی مشکلات شهرک ICT استان قم گفت:شهرک ICT قم در قالب یک پردیس علم و فناوری از تمام مزایا و مشوق‌های پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان برخوردار خواهد بود.
محسن منصوری اظهارداشت داد: مالکیت ۴۲ هکتار در نظر گرفته شده به پارک علم و فناوری در اختیار شرکت شهرک‌های صنعتی باقی خواهد ماند.
وی ادامه داد: در صورتی که شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم به تعهدات خود در قبال شرکت‌های دانش‌بنیان عملکرد موفقی داشته باشد، تسهیلات ویژه‌ای در واگذاری زمین به شرکت شهرکهای صنعتی ارائه خواهد شد.
منصوری گفت: اولویت واگذاری زمین در شهرک ICT با صنایع و شرکت‌هایی است که از طریق پارک علم و فناوری قم معرفی می‌شوند.
وی خاطرنشان کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی استان قم به هر میزان که شرکت‌های دانش‌بنیان بنیان اعلام نیاز کنند باید زمین به آنها واگذار کند.
به نظر می رسد تعیین تکلیف دوپروژه مهم مونوریل و فرودگاه قم نیازمند تصمیمات شجاعانه تری است صرف گفتن دولت خواهان به ثمررسیدن این دو پروژه هست کافی نیست باید با ارائه راهکارهای مالی کارشناسی و همچنین حمایت های ویژه تری این دو پروژه را که به مطالبه جدی مردم قم تبدیل شده است را تکمیل و به بهره برداری برساند در غیر اینصورت آینده روشنی را نمی توان برای این دوپروژه ترسیم کرد!

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/nvka

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا