اقتصادویژه

فرودگاه قم همچنان در بن بست!

«ندای قم » آخرین وضعیت فرودگاه قم را بررسی می نماید؛

چرا مسئولان برای این پروژه مهم تصمیم قاطع وسریع نمی گیرند؟

ندای قم / گزارش / م.  شایگانی

استاندارقم ۱۹ دی ۱۴۰۰ : فرودگاه قم تا سه ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود . معتمدی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قم ۲۵ فروردین ۱۴۰۱: تا پایان امسال مشخص می‌شود که سرمایه‌گذار فعلی می‌تواند کاررا ادامه دهد یا نه ؟استاندار قم ۱۳ مرداد ۱۴۰۱  :تا یک ماه آینده قطعاً تعیین تکلیف می‌شود که سرمایه‌گذار فعلی می‌تواند کار را ادامه دهد یا دولت و بخش خصوصی دیگری وارد کار می شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ۳۰ مرداد۱۴۰۱ جداکردن بخش گردشگری از فرودگاه کار غلطی است.معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ۸ شهریور ۱۴۰۱ فرصت یک ماهه در اختیار سرمایه گذار فعلی فرودگاه است تا تصمیم گیری کند و الا بخش گردشگری از فرودگاه جدا میشود!

گفته های فوق الذکر بخشی از سخنان مسئولان بلند پایه استان قم است که در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های مختلف در خصوص وضعیت فرودگاه قم به زبان آورده اند .از کنار هم چیدن و تطبیق این گفته‌ها آنچه به ذهن متبادر می‌شود نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی در بین مسئولان است که هنوز نتوانسته اند تصمیم قاطع و سریع برای این پروژه مهم اتخاذ کنند، پروژه‌ای که رئیس جمهور محترم در سفر استانی خود به قم در نهم دی  سال ۱۴۰۰گفت : مشکل این فرودگاه در مدت زمان کوتاهی ساماندهی می‌شود و این در حالیست که تا سالگرد این سفر کمتر از ۵۰ روز دیگر باقی مانده است.این سردرگمی و بلاتکلیفی مسئولان را ما اصحاب رسانه از کنار هم قرار دادن اظهارات مسئولان به دست آورده‌ایم و تصور می کنیم که شما خواننده محترم هم به همین نتیجه رسیده باشید.

سازمان هواپیمایی پس از 12 سال؛ ساخت فرودگاه قم توجیه اقتصادی دارد!

البته علاوه بر من و شما ،مسئولان عالی کشور هم به همین نتیجه رسیدند که مویدآن سخنان معاون وقت اجرایی رئیس جمهور در تیرماه امسال است . سید صولت مرتضوی که هم اکنون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی است در ۲۱ تیر امسال که برای پیگیری پروژه‌های کلان استان به قم آمده بود تاکید کرد که مشکل فرودگاه قم باید از بن‌بست خارج شود و همین گفته به تنهایی کافی است تا نشان دهد که واقعاً مسئولان استان برای حل مشکل فرودگاه قم به بن بست رسیده و دچار نوعی سردرگمی شده اند .

سردرگمی و بن‌بست فعلی البته در مقامات بالاتر و مرتبط نیز دیده می‌شود ،به عنوان مثال معتمدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هفته  قبل در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفته است سازمان هواپیمایی کشوری اخیراً به این نتیجه رسیده که ساخت فرودگاه قم توجیه اقتصادی دارد!

این نکته از آن جهت مهم است که پس از ۱۲ سال از کلنگ زنی فرودگاه قم مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری تازه به این نتیجه رسیدند که ساخت فرودگاه قم توجیه اقتصادی دارد و معلوم نیست مسئولان این سازمان عریض و طویل در طول دوازده سال گذشته چه می کردند که تازه به این نتیجه رسیده اند!

معتمدی البته ابهام دیگری را نیز به این ماجرا افزوده  و ۲۵ فروردین امسال گفته است سازمان هواپیمایی کشوری باید بگوید سرمایه گذاربرای احداث فرودگاه چقدر زمین می خواهد. ؟این سردرگمی و بن بست وجوه دیگری هم دارد که یکی از آنها چگونگی سرمایه گذاری در آن است تا فرودگاه قم به سرانجام برسد.

تکمیل فرودگاه با سرمایه گذار اولیه یا سرمایه گذار خارجی …..

معتمدی معاون استاندار در مصاحبه‌ای می‌گوید اولویت ساخت فرودگاه با سرمایه‌گذار اولیه است اما برنامه و منابعی برای تکمیل آن ندارد .وی می‌افزاید مهلت مذاکره با ارم کیش حدی دارد و ما بیش از حد منتظر نخواهیم ماند و به دنبال سرمایه‌گذار دیگری میرویم تا مردم معطل نشوند .

این مقام مسئول در عین حال از موضوعی سخن می گوید که یک بار مسئولان سابق استان به اشتباه آن را تجربه کرده اند و نتیجه آن راکد ماندن  این پروژه به مدت ۷ سال بوده است.معتمدی ۳۰ مرداد امسال در مصاحبه با ایرنا گفته است که شاید موضوع خلع ید سرمایه گذار مطرح شود!

به نظر می‌رسد ایشان این موضوع را تقریباً محتمل دانسته چرا که دربخش دیگری از مصاحبه خود تصریح کرده که یک شرکت چینی هم آماده است با تهاتر نفت ایران فرودگاه را تکمیل و راه اندازی کند ،موضوعی که آقای شاهچراغی استاندار محترم هم پیش از او گفته بود که با یک شرکت خارجی و یک شرکت داخلی چند جلسه مذاکره صورت گرفته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار البته به خوبی می داند که هیچ سرمایه گذاری حتی چینی ها حاضر به ورود به این پروژه با این شرایط موجود نیستند و شاید به همین علت دستگاه قضایی حکم قلع و قمع و خلع ید سرمایه‌گذار فعلی را کان لم یکن اعلام نموده است !

چرا مسئولان مردم را در جریان تصمیمات قرار نمی دهند ؟

با این حال آقای معتمدی چند روزقبل در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم گفته است تمام پروژه‌های کلان تعیین تکلیف شده‌اند و مسیر اجرا و تامین بودجه فرودگاه هم معین شده است اما اینکه با کدام یک از روش های فوق الذکر این مسئله را تعیین کرده اند مشخص نیست!

به یاد داشته باشیم که استاندار محترم در مصاحبه هفته دولت خود نیز گفته بود تا پایان دولت سیزدهم فرودگاه قم تکمیل خواهد شد. اگر حدیث ائمه معصومین علیهم السلام را در نظر بگیریم که فرصت ها مانند ابر می گذرند باید بدانیم که از این فرصت تقریباً ۴ ساله خدمت یک سال و نیم آن گذشته است و هنوز هیچ اقدامی موثری به چشم نمی خورد یا به صورت خوشبینانه مردم در جریان آن قرار ندارند.البته این انتظار از رسانه ها  به ویژه رسانه های اجتماعی تاثیرگذار وجود دارد که مرتباً پیگیر این پروژه مهم باشند و از مسئولان بخواهند به افکار عمومی پاسخ دهند .

به هر حال از آن جهت که آقای معتمدی مدتی قبل تصریح کرده بود که قرار شده سرمایه گذاربا هیچکس ارتباط نداشته باشد و فقط معاونت عمرانی پیگیری امور فرودگاه باشد. از این رو  انتظار می‌رود خود ایشان به افکار عمومی پاسخ دهد که پس از حدود یک سال از سفر رئیس جمهور به قم چه اقدامی در این باب صورت گرفته است؟ به نظر می‌رسد این مهم کار سختی نیست و می توان سه ماه یکبار با تشکیل نشست های خبری مردم را در جریان امور این پروژه مهم و تاثیرگذار استان قم قرار داد.

 

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/f9h9

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا