اقتصاد

برداشت بیش از ۲ هزار تن گردو از باغات استان قم

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم :

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، گفت: ظرفیت تولید گردو استان قم در سال جاری ۲ هزار و ۶۰۰ تُن برآورد می‌ شود.

به گزارش ندای قم، مسلم ابراهیمی در گفت‌وگویی اظهار داشت: در استان قم یک ‌هزار و ۴۰۰ هکتار باغ گردو وجود دارد که از این میزان یک ‌هزار و ۳۰۰ هکتار آن بارور است؛ همچنین سطح زیر کشت باغات فندق ۱۸۰ هکتار است که با توجه قدیمی بودن تماما بارور هستند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، اظهار کرد: از هر هکتار باغ گردو به طور متوسط ۲ تُن محصول خشک برداشت می‌شود؛ بنابراین ظرفیت تولید گردو استان قم را در سال جاری ۲ هزار و ۶۰۰ تُن برآورد می‌کنیم.

وی بیان کرد: در هر هکتار باغ فندق یک تن محصول برداشت می‌شود، در همین راستا می‌توان ظرفیت تولید فندق استان در سال جاری را ۱۸۰ تن برآورد کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه طی چهار سال اخیر عملیات سرشاخه کاری باغات گردو و تغییر ارقام را دستور کار داریم، تصریح کرد: یکی از مشکلات باغات گردو در استان قم سرمازدگی‌های بهاره بود که در حال حاضر با ارقام دیگر گُل و اصلاح شده همچون ارقام چندلر، پدرو و فرانکت جایگزین می‌کنیم.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قم، با اشاره به اینکه تاکنون حدود ۲۰۰ هکتار از باغات گردو خود را جایگزین ارقام اصلاح شده کردیم، یادآور شد: امیدواریم با همت کشاورزان طی سال‌های اخیر بالغ بر ۵۰ درصد این باغات اصلاح و جایگزین اقلام پر بازده و دیر گُل کنیم.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/1voi

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا