اقتصادویژه

اگربگویم دربحث شهرسازی قم جنایت رخ داده مبالغه نکرده‌ام!

آیت الله اراکی در نشست تبیینی معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی:

عضو مجلس خبرگان رهبری بابیان اینکه اگر بگویم در بحث شهرسازی قم جنایت رخ داده است مبالغه نکرده‌ام گفت: همین جنایت در بلوار حرم تا حرم نیز رخ داد زمانی که عده ای، بافت بومی و اصیل حرم مطهر را تغییر دادند.
به گزارش ندای قم ،آیت الله محسن اراکی در نشست تبیینی معماری و شهرسازی اسلامی ایرانی با بیان اینکه در شهرسازی باید به الزامات اجتماعی و شرایط زندگی شهروندان توجه شود گفت: زندگی افراد در شهر‌ها از منظر اسلامی مبتنی بر معنویت و اعتقادات دینی، نظم و اصول الهی، تامین خدمات و نیاز‌های اساسی و نگاه سلامت محور و حفظ بنیان خانواده است.
وی افزود: از آسیب‌های سبک معماری غربی، بی توجهی و قطع نشانه‌های معرفت الهی و کاهش ارزش‌های معنوی و اخلاقی است.
مافیای مسکن نمی‌گذارد برای ساخت مسکن، زمین در اختیار مردم قرار بگیرد
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه افزود: اینکه بگوئیم ما برای ساخت مسکن مبتنی بر اصول اسلامی زمین نداریم دروغ بزرگی است، مشکل مافیای حوزه مسکن است که دلسوز مردم نیستند و دنبال منافع خود هستند.
آیت الله اراکی تاکید کرد: باید زمین و مصالح ارزان در اختیار مردم قرار گیرد و دولت زیر ساخت شهری را ایجاد کند، و مردم خودشان مسکن بسازند.
وی تصریح کرد: چرا در این زمینه لجاجت می‌شود، بحث سر کمبود زمین و امکانات نیست بلکه حفظ منفعت سرمایه دار است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: یک شهر با مشخصه‌های فقه اسلامی به عنوان نمونه احداث کنید، واگر نتیجه درست نگرفتید برگردید به همین آپارتمان و بلند مرتبه سازی‌ها را ادامه دهید.
عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: نحوه فعلی ساخت و ساز مسکن، نظام ارتباط طبیعی و همسایگی و ارزش‌ها را به هم ریخته است.
وی بابیان اینکه اگر بگویم در بحث شهرسازی قم جنایت رخ داده مبالغه نکرده‌ام، یادآور شد: همین جنایت در بلوار حرم تا حرم نیز رخ داد زمانی که عده ای، بافت بومی و اصیل حرم مطهر را تغییر دادند.
وی عنوان کرد: در طرح کنونی نهضت ملی مسکن که به‌ ظاهر برای افراد مستضعف و کارگر ساخته می‌شود، آورده اولیه و اقساط بعدی بنحوی تنظیم شده که خارج از توان یک کارگر است.
آیت‌الله اراکی در پایان گفت : از مسئولین می خواهم که زمین را مستقیما به مردم بدهند و اجازه دهند که مردم خودشان خانه بسازند و همچنین تلاش شود که مصالح ساختمانی ارزان شود و دولت نیز زیرساخت های لازم جهت سکونت مردم را فراهم آورد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/y2sp

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا