اقتصادویژه

افزایش پنهانی قیمت نان درسایه غفلت نهادهای نظارتی

«ندای قم»گزارش می دهد؛

ندای قم/ محمد شایگانی / تحلیلگر مسائل اقتصادی ؛با وجود آنکه دو ماه قبل قیمت انواع نان درقم افزایش یافت اما اخیرا مشاهده می‌شود که قیمت نان به صورت مخفی افزایش یافته است . البته این افزایش قیمت پنهانی عمدتاً در نانوایی‌های سنگکی به چشم می‌خورد.
بر اساس ابلاغیه ای که درهمه نانوایی‌ها نصب شده است ، قیمت هر نان سنگک با وزن ۵۰۰ گرم باید به جای ۲۵۰۰ تومان سابق ، به قیمت ۳۱۰۰ تومان به فروش برسد درحالی که اکثر نانوایی‌های سنگکی وزن نان شان حدود ۴۰۰ گرم یا حتی کمتر از آن است که آن را به قیمت ۳۱۰۰ تومان می‌فروشند. براین اساس وقتی هرقرص نان ۱۰۰ گرم کمتر باشد ، درواقع قیمت هر نان سنگک ۳۶۰۰ تومان برای مردم آب میخورد !
از سوی دیگر تقریباً اکثرنانوایی‌های سنگکی درمناطقی مانند صفاییه ، دورشهر، بلوار امین ، زنبیل آباد سالاریه و شهرک قدس و برخی مناطق دیگر تلاش می‌کنند که نان سنگک بزرگ بفروشند وحتی الامکان از پخت نان کوچک یا همان ۵۰۰ گرمی خودداری می‌ کنند .
اگر قیمت نان بزرگ دو برابر قیمت نان ۵۰۰ گرمی باشد ، قیمت آن هم دو برابر یعنی ۶۲۰۰ تومان می شود که همین گونه هم هست ، اما از نظر وزن بازهم کمتر از یک کیلوگرم است !
تخلف دیگر اکثر نانوایان ، علاوه بر فروش اجباری نان بزرگ ، کنجدی بودن آن است . این نان ها در نانوایی‌های مختلف از حدود ۱۳ تا ۱۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.
این موضوع البته در نانوایی‌های بربری هم به وفور دیده می‌شود که فقط نان کنجدی می پزند و مردمی که نان بدون کنجد می‌خواهند باید مدت بیشتریدر صف بمانند .
همه این‌ها درحالیست که تعزیرات حکومتی و اداره کل صمت قم موظف به رسیدگی نسبت به چنین مواردی هستند اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدام موثری از سوی آنان دیده نشده است .
بنا بر این ضروری است علاوه بر بازرسی های گسترده تراز نانوایی‌های سنگک ، بار دیگر همه آنها را موظف به قراردادن ترازو در مقابل مشتریان کنند تا مردم بتوانند در صورت کاهش وزن نان ، هم آنجا مشکل را حل کنند و نانوایان هم بدانند بازرس نامحسوس بدنبال آنان است !

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/pxgk

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا