اقتصاد

احداث نخستین هنرستان تخصصی صنعت کفش کشور در قم

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن کفش ماشینی استان قم خبرداد :

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن کفش ماشینی استان قم گفت: هم‌زمان با عید سعید غدیر خم اولین هنرستان تخصصی صنعت کفش کشور به‌صورت خیر ساز در زمینی به مساحت ۶ هزار و ۵۰۰ مترمربع کلنگ‌زنی خواهد شد.

به گزارش ندای قم، جواد شعبان‌زاده در گفت‌وگویی با اشاره به سابقه تولید کفش در استان اظهار کرد: استان قم باسابقه بیش از 60 سال در تولید انواع پای‌پوش به روش ماشینی و صنعتی، یکی از استان‌های پیشرو در صنعت کفش کشور است.وی افزود: اولین واحد صنعتی تولید کفش ماشینی در استان قم، سال 1336 و هم‌زمان با تأسیس شرکت کفش ملی در منطقه میدان کهنه قم راه‌اندازی شد و پس از آن تعداد واحدها به‌مرور افزایش یافت و در حال حاضر قم با دارابودن حدود بیش از 300 واحد تولیدی به‌عنوان قطب تولید کفش ماشینی کشور و با تصاحب سهم صادراتی بیش از 70 درصد از صادرات کل صنعت کفش کشور به‌عنوان ترمینال صادراتی صنعت کفش ایران شناخته می‌شود.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن کفش ماشینی استان قم گفت: پس از پیشرفت این صنعت در استان و افزایش تعداد واحدهای تولیدی، انجمن تخصصی صنفی صنایع کفش ماشینی استان قم در سال 1375 و باهدف هم‌افزایی واحدهای تولیدی، پیگیری مشکلات و موانع صنعت اعم از مواد اولیه و…، مطالبه‌گری قانونی از نهادها و دستگاه‌های حاکمیتی، برگزاری همایش‌ها و دوره‌های آموزشی، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی، برنامه‌ریزی جهت توسعه و پیشرفت صنعت، کمک به افزایش صادرات، ریل‌گذاری جهت علمی شدن این صنعت و دیگر موضوعاتی که به ارتقای کمی و کیفی این صنعت کمک می‌کند، تأسیس شد.

وی افزود: یکی از دلایل رشد این صنعت در استان سازگاری آن با زیست‌بوم جغرافیایی و فرهنگی قم است زیرا صنعت کفش به‌عنوان صنعتی پاک و کم آب بر، یکی از اشتغال‌زا ترین صنایع است و سهم بیشتر این اشتغال‌زایی در حوزه مشاغل خانگی است که مصداق بارز مشارکت مردم در جهش تولید محسوب می‌شود.

عضو هیئت مدیره جامعه صنعت کفش ایران ادامه داد: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این انجمن در سال‌های اخیر برگزاری بزرگ‌ترین رویداد تخصصی و بین‌المللی صنعت کفش کشور در قالب دو نمایشگاه مواد اولیه ماشین‌آلات و صنایع وابسته صنعت کفش ایران – قم تحت عنوان مترکس و نمایشگاه محصولات نهایی صنعت کفش ایران – قم تحت عنوان قم شوز است.

وی با بیان اینکه این نمایشگاه‌ها به‌صورت کاملاً تخصصی و بین‌المللی برگزار می‌شود و به الگوی دیگر استان‌ها در برگزاری نمایشگاه تبدیل شده است، تصریح کرد: در هر دو نمایشگاه مجموعاً 50 هزار مترمربع فضای نمایشگاهی با حدود 57 هزار نفر بازدیدکننده داخلی، 1500 نفر بازدیدکننده خارجی از 34 کشور، 700 شرکت مشارکت‌کننده(غرفه‌دار) برگزار شد. پس از برگزاری این نمایشگاه‌ها طبق آمار اداره کل گمرکات استان شاهد افزایش 101.3 % صادرات کفش استان بوده‌ایم.

رئیس کمیسیون صادرات کفش ایران عنوان کرد: ایجاد رشته مهندسی صنعت کفش با همکاری دانشگاه صنعتی قم یکی دیگر از دستاوردهای انجمن کفش قم است که با برگزاری جلسات متعدد با صاحب‌نظران در حدود یک سال و نیم گذشته پیگیری شده است و انشاالله امسال راه‌اندازی و وارد دفترچه کنکور سازمان سنجش خواهد شد. وی گفت: همچنین هم‌زمان با عید سعید غدیر خم اولین هنرستان تخصصی صنعت کفش کشور به‌صورت خیر ساز در زمینی به مساحت 6500 مترمربع کلنگ‌زنی خواهد شد.

شعبان‌زاده با اشاره به چالش‌های پیشروی صنایع کفش ماشینی استان قم گفت: چالش‌ها و موانع زیادی بر سر راه این صنعت وجود دارد و درصورتی‌که مرتفع نگردد با کاهش صادرات، کاهش تولید، افزایش قاچاق و تعطیلی واحدهای تولید روبرو خواهیم بود.

وی تصریح کرد: مشکل اول تحریم داخلی است، بدین معنا که تأمین مواد اولیه این صنعت از خارج از کشور به‌مراتب آسان‌تر از مواد داخلی است؛ همچنین رفع تعهد ارزی به روش کنونی و چندنرخی بودن ارز، صادرات را به حداقل رسانده ضمن آنکه برای رقابت با کشورهایی مثل ترکیه باید علاوه بر افزایش کیفیت، هزینه تمام شده را پایین بیاوریم و تیراژ تولید را بالا ببریم که این مسئله نیازمند تعویض ماشین‌آلات فرسوده با ماشین‌آلات با فنّاوری روز دنیا هست و با افزایش قیمت‌ها هزینه‌ها بسیار سرسام‌آور شده و به‌روز رسانی ماشین‌آلات فرسوده واحدهای تولیدی نیازمند ارائه تسهیلات با نرخ بهره پایین و بازپرداخت بلندمدت است.

رئیس انجمن تخصصی صنایع همگن کفش ماشینی استان قم با اشاره به برخی راهکارهای رفع چالش‌های صنعت کفش ماشینی عنوان کرد: در مورد سهم اشتغال، تولید و صادرات درصورتی‌که دولت از بخش خصوص حمایت و موانع را بر طرف کند امکان افزایش 100% این مؤلفه‌ها وجود دارد.

وی ادامه داد: در مورد مسئله اول باید سازوکار تخصیص سهمیه و روش توزیع مواد اولیه توسط پتروشیمی‌ها تغییر کند که در جلسه اختصاصی که برای نخستین‌بار در تاریخ صنعت کفش با حضور وزیر محترم صمت با تولیدکنندگان صنعت کفش استان در حاشیه سفر رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی برگزار شد، مسائل و راهکارها ارائه گردید که امیدواریم موردتوجه قرار بگیرد و ان شاءالله دولت جدید هم به صنایع کوچک و اشتغال‌زا همین نگاه ویژه را داشته باشد.

شعبان زاده گفت: در مسئله رفع تعهد ارزی بزرگ‌ترین مشکل آن دونرخی بودن هست که با وجود درخواست‌های مشتریان خارجی انگیزه صادرات را از تولیدکننده گرفته است و باید تک‌نرخی شود.

وی در پایان عنوان کرد: در مورد مسئله ماشین‌آلات نیز باتوجه‌به منویات مقام معظم رهبری بانک‌ها باید منابع را در خدمت تولید قرار دهند تا ضمن اشتغال‌زایی، صادرات افزایش یابد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/329r

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا