اقتصاد

توزیع منابع بانکی بین تولیدکنندگان عادلانه باشد

استاندار قم:

استاندار قم با بیان اینکه منابع بانکی استان در اختیار تعداد محدودی از تولیدکنندگان قرار دارد گفت: تقسیم عادلانه منابع، بین تولیدکنندگان ضروری است.

به گزارش ندای قم، سید محمد آقامیری چهارشنبه شب در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع قم در تالار امام جواد(ع) استانداری با بیان مطلب فوق، اظهار داشت: نباید شرایط به گونه‌ای رقم بخورد، که یک تولیدکننده ۴۰ هزار میلیارد ریال وام بگیرد، در مقابل تولیدکننده دیگری، حتی امکان دریافت پنج میلیارد ریال تسهیلات را نیز نداشته باشد.

استاندار قم خاطرنشان کرد: باید به تولید کنندگانی تسهیلات پرداخت شود، که مبلغ پرداختی به آنان، در چرخه تولید هزینه شود، در این صورت هم بانک منتفع شده و هم پول محبوس نمی‌شود.

آمامیری در ادامه بیان داشت: اگر تولیدکننده‌ای بخواهد از شرایط حاکم بر کشور سوءاستفاده کند، نباید از تسهیلات بانکی بهره‌مند شود.

وی همچنین اظهار کرد: پرداخت تسهیلات به واحدهای صنعتی و تولیدی، مشروط به ایجاد اشتغال پایدار است.

این مقام ارشد اجرایی در استان قم، با ذکر این نکته که ۹۰ درصد منابع بانک‌ها و موسسه‌های مالی کشور تنها در اختیار ۱۰ درصد از فعالان اقتصادی است، گفت: این مصداق بارز بی‌عدالتی، و یک جنایت در حوزه اقتصادی است، هر کجا بی‌عدالتی انجام شود، انگیزه‌ای برای تولید نخواهد بود.

استاندار قم تاکید کرد: باید با ارائه راهکارها و روش‌های مناسب، منابع بانکی را نه فقط در اختیار یک عده خاص، بلکه در اختیار همه تولیدکنندگان قرار دهیم.

آقامیری با بیان اینکه جایی که پول باشد، فساد ایجاد می‌شود گفت: مبارزه جدی با فساد دغدغه اصلی دولت سیزدهم است.

این مقام مسئول با تاکید بر برخورد شدید با فساد در این استان، گفت: کاری به دستگاه‌های امنیتی و نظارتی ندارم، اگر فسادی مشاهده کنم، خودم اولین شاکی هستم.

استاندار قم در بخشی از سخنان خود ضرورت حمایت از سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی را مورد توجه قرار داد و گفت: فعالان اقتصادی جزو سربازان خط مقدم مبارزه با دشمنان ملت ایران به شمار می‌آیند، و هیچ فرقی با رزمنده‌ای که در جبهه جنگ است، ندارند.

وی همچنین با بیان اینکه باید رویکردمان به تولید پدرانه باشد، یادآور شد: اکنون جنگی که علیه ایران در حال انجام است، ترکیبی بوده، از این رو یک تولیدکننده با هر مقیاسی برای ما ارزش دارد و باید به او کمک کنیم.

استاندار قم همچنین با بیان این مطلب که تولیدکنندگان باید از تسهیلاتی که برای تولید در نظر گرفته شده، اطلاعات کافی داشته باشند، خاطرنشان کرد: زمینه دریافت تسهیلات را بیش از پیش فراهم کنیم.

تولیدکنندگان برای دریافت تسهیلات محدودیتی ندارند

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم نیز با بیان اینکه تولیدکنندگان در این استان با محدودیتی برای دریافت تسهیلات مواجه نیستند، گفت: صمت برای همه تولیدکنندگان شرایط دریافت تسهیلات را فراهم کرده، ولی بانک‌ها همکاری نمی‌کنند.

اکبر ابدالی افزود: سال گذشته ۲۰۹ تقاضای دریافت تسهیلات داشتیم، اما ۷۶ مورد به دلیل مخالفت بانک‌ها محقق نشد.

مشکل واحدهای گردشگری قم با سرمایه ثابت حل می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم نیز با بیان اینکه حوزه گردشگری استان طی ۲ سال گذشته هیچ وامی دریافت نکرده است، گفت: مشکل واحدهای گردشگری قم فقط با تسهیلات سرمایه ثابت رفع می‌شود، اما بانک‌ها تسهیلات سرمایه در گردش می‌دهند.

علیرضا ارجمندی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۷ طرح گردشگری با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در این استان در حال اجرا است، افزود: این طرح‌ها به علت نبودن تسهیلات مورد نیاز متوقف شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه این تعداد طرح گردشگری منجر به اشتغال‌زایی برای سه هزار خواهد شد، گفت: از بانک‌ها استمداد می‌کنیم، برخی از این طرح‌ها که ظرفیت ۲۰۰ اشتغال را نیز دارند فقط برای ۱۰۰ میلیارد ریال معطل مانده‌اند.

۱۸۲ هزار ریال تسهیلات به بخش گردشگری پرداخت شد

دبیر کمیسیون هماهنگی‌ بانک‌های قم نیز گفت: از ابتدای سال جاری از سوی ۱۶ بانک عضو کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان، مبلغ ۱۸۲ هزار و ۵۲۲ میلیارد ریال در بخش گردشگری تسهیلات پرداخت شده‌است.

سید رسول میرخلف همچنین گفت: در بخش کشاورزی نیز پرداخت ۲ هزار و ۵۴۳ فقره تسهیلات به مبلغ چهارهزار و ۷۸۵ میلیارد ریال صورت گرفته است.

وی با ذکر این نکته که در بخش صنعت و معدن نیز سه هزار و ۴۵۹ فقره، به مبلغ ۵۷ هزار و ۷۶۳ میلیارد ریال پرداخت داشته‌ایم، بیان کرد: سال گذشته ۴۶ درصد پرداخت تسهیلات بانکی در استان فقط در بخش صنعت بوده است.

یازدهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار و طی آن موضوع‌هایی از قبیل ارائه تعهد به شرکت شهرک‌های صنعتی برای گرفتن پایان کار، همچنین موارد مربوط به پرداخت معوقه‌های بانکی و بازرگانی خارجی واحدهای تولیدی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/jcy6

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا