اقتصادویژه

تضادهای سیاسی و ناکارآمدی عامل تاخیر دراحداث فرودگاه قم

در گفت و گوی «ندای قم » با دهناد معاون اسبق استانداری قم مطرح شد؛

مصاحبه/ندای قم/آمنه حسن زاده: معاون اسبق برنامه ریزی استانداری قم گفت :بنده با قاطعیت اعلام می کنم که مجوزفرودگاه قم درچهارم بهمن سال ۱۳۸۹ صادر شده است و مستندات آن هم موجود است اینکه چرا و به چه دلیلی تا الان پروژه فرودگاه به سرانجام نرسیده دلایل دیگری دارد که به مسایل داخل استان از جمله تضاد های سیاسی وناکارآمدی برخی مسئولان برمی گردد.
اشاره :پروژه احداث فرودگاه قم از سال ۱۳۸۹ آغاز و بعد از چند سال انجام عملیات اجرایی به دلیل مشکلات حقوقی و عدم دریافت مجوزهای لازم متوقف شد و سرمایه گذار اولیه در برهه‌ای خلع ید و درادامه با دستور قضایی درسال ۱۴۰۰ مجدد برای تکمیل پروژه فراخوانده شد. مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی ششم شهریور ماه درجلسه شورای اداری استان قم گفت: مجوز ساخت و تکمیل فرودگاه قم از سوی ما و سازمان هواپیمایی صادرشده ومجموعه دولت سیزدهم با ساخت فرودگاه قم موافق است. گویا قراراست فرودگاه قم توسط منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان تکمیل و به بهره برداری برسد که امیدواریم این امر مهم و حیاتی برای استان محقق شود.هرچند که معاون اسبق برنامه ریزی استانداری قم می گوید :فرودگاه قم ازهمان آغازپروژه دارای مجوزبوده است و علت تاخیر درتکمیل و بهره برداری ازاین پروژه را ناکارآمدی و تضادهای سیاسی دراستان بوده است واگرنه تاکنون این پروژه عظیم که نقش غیرقابل انکاری در توسعه هرچه بیشتراستان می تواند داشته باشد به بهره برداری رسیده بود.
برای اطلاع از کم و کیف رونداخذ مجوز وآغازعملیات اجرایی و ومشکلاتی که در مسیر احداث فرودگاه قم پیش آمده است خبرنگار ما به سراغ دکترسید رضا دهناد معاون اسبق برنامه ریزی استانداری قم که از مطلع ترین افراد در خصوص این پروژه است رفته وبا وی به گفت و گو نشسته است که ادامه مشروح آن ازحضورتان می گذرد:
دکترسید رضا دهناد با اشاره به اینکه در اواخر سال 1384در زمان استانداری دریادارمحتاج پیشنهاد ساخت فرودگاه به وی ارائه شدگفت:در آن مقطع زمانی بنده مدیرکل برنامه ریزی و هماهنگی امور اقتصادی استانداری قم بودم و اعتقاد داشتم که برای توسعه اقتصادی فرهنگی و اجتماعی قم نیازمند احداث‌فرودگاه بین المللی هستیم و البته بررسی های اولیه نیز حاکی از آن بود که احداث فرودگاه می تواند یکی از مهم‌ترین محرک های توسعه برای قم باشد.
احداث فرودگاه قم ضرورتی که توجیه اقتصادی هم دارد
سید رضا دهناد افزود :متعاقب آن دریادارمحتاج به لحاظ داشتن تفکراستراتژیک و توسعه گرا موضوع انجام مطالعات امکان سنجی را به مهندس طباطبایی رییس وقت سازمان مدیریت و برنامه ریزی استانداری، با این سوال که بررسی شود آیا با وجود فرودگاه امام خمینی نیاز به احداث فرودگاه درقم وجود دارد یا خیر ابلاغ نمودند.
وی ادامه داد: بلافاصله اعتبارلازم برای مطالعات تامین وانجام مطالعات امکان سنجی به یک شرکت ذیصلاح واگذارشد .نتیجه مطالعات مفصلی که حدود یک سال به طول انجامید این بود که احداث فرودگاه درقم هم ضرورت دارد و هم از حیث اقتصادی کاملا توجیه دارد.
دهناد تصریح کرد :بعدازانجام مطالعات دریادارمحتاج واستانداربعدی(ناظمی اردکانی) همواره پی گیر اخذ مجوز برای احداث فرود گاه قم بودند که متاسفانه به علت ناپایداری مدیریت و جابجایی های استانداران این فرصت فراهم نشد.
وی خاطرنشان کرد :باانتصاب حجت الاسلام والمسلمین موسی پوربه سمت استانداری قم ،فرصت مناسبی برای انجام کارهای بزرگ فراهم شد.وی به محض حضور در قم از حقیر دعوت کردند که به عنوان معاون برنامه ریزی در کنارش باشم فکر می کنم سال ۸۸ بود خاطرم هست بلافاصله در خواست کردند که ۱۰پروژه اولویت دار قم را احصا نمایم.
دهناد اضافه کرد :متعاقب آن پروژه های تکمیل پروژه انتقال آب از سرشاخه های دز به قم ،اخذ مجوز و احداث فرودگاه بین المللی قم،۵۰هزار واحد مسکن مهرمونوریل ،بلوار پیامبر اعظم(ص) ،میدان ۷۲تن ،جاده قم- گرمسار،سه راهی خرمشهر ،۴خطه شدن محور قم شکوهیه ،میدان بزرگ امام خمینی (ره )صحن شرقی حرم مطهرمورد تصویب قرارگرفت.
معاون اسبق برنامه ریزی استانداری قم بیان داشت :عملیاتی شدن این ۱۰ پروژه مهم، تحول آفرین و اولویت داربه سرعت در دستور کار قرارگرفت به عبارت دیگر همه دستگاهها بر این پروژه هامتمرکزشدند که به فضل الهی و در یک دوره نسبتا کوتاه کارهای بسیار بزرگی دراستان قم انجام شد .
فرودگاه قم از زمان آغاز عملیات اجرایی دارای مجوز بود
وی دربخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه موضوع اخذ مجوز فرودگاه قم و ماموریت قانع سازی مدیران ملی برای صدوراین مجوز بسیار ارزشمند به عنوان یک ماموریت اصلی به این حقیر واگذار شداظهارداشت:اخذ مجوزفرودگاه بین المللی نیازمند لابی گری قوی بود من باید اعتراف کنم حاج آقای موسی پور در رفع موانع و بازکردن مسیر گرفتن مجوز نقش محوری داشتند و البته حمایت های شخص اقای دکترلاریجانی و پی گیری های حاج آقای بنایی نمایندگان وقت مردم قم در مجلس بسیار تاثیرگذار بود.
دهناد افزود : علت اصلی مقاومت مدیران ملی دربرابرصدور مجوز این بود که با وجود فرودگاه امام خمینی(ره) در فاصله ۸۰کیلومتری قم دیگرنیازی به احداث فرودگاه درقم نیست، البته ماهم برمبنای مطالعات امکان سنجی انجام شده دلایل بسیار جدی مبنی برضرورت احداث فرودگاه داشتیم ازجمله اینکه فرودگاه امام خمینی پرواز داخلی ندارد همچنین از منظر پدافند غیرعامل فرودگاه قم می توانست نقش پشتیبان را برای پایتخت درهنگام حوادث ایفا نماید.
وی اضافه کرد : درجلسه کمیته دایمی اداره امور فضای کشور که با حضور تمام اعضا جهت استماع آخرین دفاعیات استان و درمحل سازمان هواپیمایی کشوری و مختص فرودگاه قم در دی ماه ۸۹تشکیل شد ،اینجانب به عنوان نماینده استانداری قم شرکت کردم جلسه ای که حدود سه ساعت طول کشید و با زحمت فراوان توانستیم اعضای جلسه را قانع نماییم در ابتدا کلیت ‌موضوع تصویب شد و مقررشد جلسه بررسی و تصویب نهایی فرودگاه قم در هفته بعد در استانداری قم تشکیل شود.
دهناد ادامه داد:خوشبختانه این جلسه در ۱۳ دیماه ۱۳۸۹ درعالی ترین سطح با حضور تمام اعضای اصلی در استانداری قم برگزارشد این صورتجلسه به امضای استانداروقت قم ،معاون برنامه ریزی استانداری قم ، نماینده تام الاختیار ستاد فرماندهی کل قوا ،فرمانده عملیات هوایی فرماندهی کل سپاه،معاون عملیات شرکت فرودگاههای کشور ، دبیر کمیته دایمی فضای کشور ، نماینده سازمان هواپیمایی کشوری،مدیرکل مراقبت پرواز فرودگاههای کشور ،نماینده اطلاعات عملیات ستاد کل نیروهای مسلح رسید واز سوی رضا نخجوانی معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواپیمایی کشوری به استانداری قم ابلاغ شد.متعاقب ابلاغ مجوز، سرمایه گذار انتخاب شد و تفاهم نامه احداث نیز به امضا رسید و عملیات اجرایی فرودگاه قم باحضوردکترلاریجانی رییس وقت مجلس شورای اسلامی و مسئولان مرتبط ملی واستانی آغاز شد.
نمی دانم یک مجوز را چند بار پای مردم قم فاکتور می کنند!
معاون اسبق برنامه ریزی استانداری قم تاکید :اوج تعجب حقیر این است که با وجود این همه تلاش استانداران سابق آقای شاهچراغی استاندارقبلی قم در دولت سیزدهم به چه علتی اعلام کرد که فرودگاه در حد یک کاغذ هم مجوز ندارد؟!واقعا این همه بی خبری و بی اطلاعی ایشان بهت آور و تاسف آور است ! امیدوارم که در سایر موضوعات استان این بی خبری ها وجود نداشته باشد!
وی ادامه داد :تاسف بعدی موج سواری های است که هر چند وقت یک بار از سوی بعضی از افراد مطرح می شود و به نوعی افکار عمومی به بازی گرفته می شود ،چند سال پیش یکی از نمایندگان قم که حقیقتا هیچ نقشی در اخذ مجوز فرود گاه از اول تا آخر نداشت اعلام کرد که مجوز فرود گاه را گرفته و البته هیچ مدرکی را هم تا این لحظه ارایه نکرده است!
دهناد تصریح کرد :اوایل شهریورماه همزمان با هفته دولت وزیر محترم راه و شهرسازی در سفری که به قم داشت‌ در جلسه شورای اداری استان اعلام کرد که مجوز فرودگاه صادر شد!!نمی دانم یک مجوز را چند بار پای مردم قم فاکتور می کنند!اگروزیر محترم راه مجوز جدیدی از کمیته فضای کشور گرفته اند چرا منتشر نمی کنند!؟
پروژه های مهم قم گرفتارتضاد های سیاسی و ناکارامدی شده اند!
وی تاکید کرد :بنده با قاطعیت اعلام می کنم که مجوز فرودگاه قم در چهارم بهمن سال ۱۳۸۹ صادر شده است و مستندات ان هم موجود است اینکه چرا و به چه دلیلی تا الان پروژه فرودگاه به سرانجام نرسیده دلایل دیگری دارد که به مسایل داخل استان برمی گردد که عندالزوم به آن هم خواهم پرداخت.
معاون اسبق برنامه ریزی استانداری قم درپایان گفت :انتظاری که از استاندار محترم قم جناب آقامیری دارم این است که اسناد و مدارک را مورد بررسی قراردهدوبا اطلاع کامل ، نسبت به روند پروژه های استان اظهار نظر نماید. هرچند با شناختی که ازاستاندار جدید قم دارم امیدوارم در دوره مدیریت وی براستان شاهد تکمیل و به بهره برداری رسیدن دوپروژه مهم یعنی فرود گاه مونوریل باشیم، آن وقت خواهید دید پروژه های مهم قم قبل از آنکه مشکل مجوز و…داشته باشد در تضاد های سیاسی و ناکارامدی گرفتار شده است!

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/f3wl

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا