گفت‌وگوویژه

مسئله حجاب راه های فرهنگی دارد خشونت و فشار کارساز نیست

دردیدار وزیر ارشاد با مراجع و علمای قم مطرح شد؛

ندای قم / روح اله کرمانی ؛محمدمهدی اسماعیلی وزیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز پنجشنبه درسفری یک روزه به قم با تعدادی از مراجع معظم تقلید و علمای قم دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش ندای قم، دیدار با آیت الله شهرستانی نماینده آیت الله سیستانی در ایران،بازدید از مدرسه علمیه حقانی، عیادت از آیت‌الله اعرافی رییس حوزه های علمیه قم  و حضور در بین دانشجویان دانشگاه جامعه المصطفی و نخبگان حوزه و دانشگاه استان قم از دیگربرنامه های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.مراجع و علمای قم دردیدار دیدارها توصیه ها و تذکراتی را بیان نمودند و خواستار اتخاذ تصمیمات مناسب جهت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن شدندو برانجام اقدامات فرهنگی بدون خشونت و فشاردرمسئله حجاب تاکید کردند. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گزارشی از اقدامات این وزارت خانه و دولت ارائه نمودند واز رهنمودها و توصیه های مراجع و علمای قم استقبال و برتلاش برای تحقق آنها تاکید کرد.

آیت الله مکارم شیرازی:

خشونت و فشار در مسئله حجاب کارساز نیست

آیت الله ناصر مکارم شیرازی  در دیدار محمدمهدی اسماعیلی وزیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ،خشونت و فشار را در مسأله حجاب کارساز ندانست و  گفت: مسأله حجاب راه های فرهنگی دارد، البته صدا و سیما نیز باید بیشتر از این، به مسأله حجاب اهمیت بدهد.

این مرجع تقلید، عصر پنجشنبه در دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: وظیفه ما دعا کردن و تذکر دادن به دولتمردان و امید دادن به مردم است ولی باید توجه کرد که اگر امید از مردم گرفته شود کار مشکل می شود؛ باید کاری کنیم که مردم امیدوار باشند و امیدشان تبدیل به یأس نشود.

وی کشورداری در این شرایط را کاری سخت دانست و تصریح کرد: رئیس جمهور و وزرا بدانند که در شرایط سختی هستند؛ درست است که دشمن به شدت در حال فعالیت است اما چنان نیست که تمامی راه ها بسته باشد.

آیت الله مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه نباید طوری رفتار کنیم که دولت تضعیف شود، افزود: عدم تضعیف دولت به این معنی نیست که منتقد دولت نباشیم. مردم از ما می خواهند که شما صدای ما را برسانید و مشکلات را بگویید. ما مشکلات را می گوییم، اما باید گوش شنوایی هم باشد. بنابراین کاری کنید که این دولت موفق بشود.

این مرجع تقلید در ادامه، نقش وزارت ارشاد را در تبیین مسائل فرهنگی مهم دانست و تصریح کرد: این وزارتخانه باید به مسائل اسلامی و فرهنگی توجه بیشتری نماید.

آیت الله مکارم شیرازی به ضرورت حجاب تأکید کرد و گفت: مسأله حجاب در حال حاضر با مسائل سیاسی گره خورده و عده ای می گویند اگر بتوانیم حجاب را حذف کنیم نظام جمهوری اسلامی کم رنگ می شود.

وی خشونت و فشار را در مسأله حجاب کارساز ندانست و افزود: مسأله حجاب راه های فرهنگی دارد، البته صدا و سیما نیز باید بیشتر از این، به مسأله حجاب اهمیت بدهد.

دولت برای گرانی کاغذ و حج تسهیلات دهد

آیت الله مکارم شیرازی همچنین به مسائل و مشکلات حوزه چاپ و نشر اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین راه های نشر فرهنگ، کتاب و مجله است اما متاسفانه در حال حاضر قیمت کاغذ چندین برابر شده است و این گرانی باعث مشکلاتی دیگری از جمله تعطیلی و بیکاری مراکز چاپ و نشر و اصناف وابسته به آن شده است.

وی به گرانی کتاب و لزوم ارائه تسهیلات در این زمینه اشاره کرد و افزود: افراد زیادی هستند که علاقمند به کتاب و کتاب خوانی هستند اما قدرت خرید کتاب را ندارند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به افزایش هزینه حج نیز گفت: گرانی حج هم عواملی دارد که مهمترین آن، گرانی ارز است ولی دولت می تواند برای آن تسهیلات بیشتری بگذارد تا مردمی که سال هاست انتظار حج را می کشند بتوانند برای انجام مناسک حج به خانه خدا مشرف شوند.

آیت الله جوادی آملی: علم دینی در دانشگاه ها نهادینه شود

آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع تقلید نیز در دیدار محمدمهدی اسماعیلی وزیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که علم دینی باید در دانشگاه ها و امور فرهنگی ما نهادینه شود گفت: مشکل جامعه ما این است که یادمان می رود که هستیم و به کجا می خواهیم برویم.

این مرجع تقلید بیان داشت: یک سری امور مهمی هست که مربوط به حوزه اقتصاد است که باید با مسئولین اقتصادی در میان بگذاریم و یک مسائلی هست که مربوط به حوزه فرهنگ است که مهمتر از اقتصاد است و آن اختصاص به دولت ندارد، بلکه دولت و ملت و حوزه و دانشگاه همه باید با این اصل روبرو باشند.

وی با بیان اینکه حوزه و دانشگاه، قطب فرهنگی جامعه هستند، اظهار داشت: مرحوم کلینی در مقدمه کتاب الکافی آورده است که قطب فرهنگی اسلام چه در دنیا و چه در آخرت «عقل» است، چون هم در دنیا برابر با عقل با ما رفتار می کنند و هم در قیامت برابر با عقل با ما محاسبه می کنند. هم در دنیا چیزی به جز عقل خریدار ندارد و هم در آخرت. بر اساس این عقل، مهم ترین مشکل ما این است که ما به فکر همه چیز هستیم به جز خودمان! اکثریت ما به فکر این نیستیم که بعد چه می شود؟!

وی با بیان اینکه بدترین مشکل ما غفلت ماست، اظهار داشت: عده ای آمدند به پیغمبر عرض کردند ما را به عملی هدایت کنید که ما از آن عمل بهره ببریم، حضرت فرمود: «معرفة النفس» خودت را بشناس! آنها بیان داشتند که ما راهکار عملی از شما خواستیم، شما مساله علمی به ما گوشزد می کنید، حضرت فرمود: تمام برکات از همین علم است که بدانید «که» هستید! ما اگر خودمان را بشناسیم، خیلی از مشکلاتمان حل می شود.

آیت الله جوادی آملی گفت: انسان مانند درخت نیست که بعد از مرگ تبدیل به هیزم شود و تمام، بلکه مانند پرنده ای است که با مرگ از قفس آزاد می شود، اگر آزاد شدن پرنده هست که هست باید بدانیم که پس از این جهان به کجا می رویم. مشکل جامعه ما این است که یادمان می رود که هستیم و به کجا می خواهیم برویم، همچون مسافری که وقتی نمی داند کجا برود همیشه سرگردان است، هر جا ما مشکل داریم برای این است که خودمان را نشناختیم! اگر بدانیم که هستیم و کجا می رویم، در آن صورت نه خلاف می کنیم، نه بیراهه می رویم و نه راه کسی را می بندیم.

مشکل جامعه ما این است که یادمان می رود «که» هستیم و به «کجا» میخواهیم برویم

 وی در بخش دیگری از سخنان خود به تبیین علم دینی پرداخت و ابراز داشت: همه آنچه در زمین و آسمان است مخلوق خداست و خداوند فرمود همه اینها آیت و نشانه الهی است، ما خیال می کنیم علم دینی آن است که کتاب را بر اساس خواسته خودمان بنویسیم و سپس نام خدا را در ابتدا و بعد آرم جمهوری اسلامی و عکس امام و رهبری را بزنیم این می شود علم دینی، در حالی که اینها وظیفه ابتدایی است ولی مهم، محتواست که آدم هر چه را می داند، کار خدا بداند و فعلی که از او صادر می شود را نمی گوید رفت و تمام شد، نخیر این هست و هیچ عملی از بین نمی رود؛ اعمال ما همواره با ما هست.

آیت الله جوادی آملی ادامه داد: اصل اول این است که کمال انسان در علمش است، اصل دوم این است که علم هر چه دارد از راه معلوم است، هر علمی وقتی ترقی می کند که بداند معلوم چه می گوید و تا معلوم را خوب نشناسیم، علم پیشرفت نمی کند، معلوم چه آسمانی و چه زمینی و چه ما بین آنها باشد، همه مخلوق خداست! خدای سبحان که اینها را معرفی می کند به عنوان مثلث معرفی می کند نظام فاعلی، نظام غایی و هدفمند و نظام داخلی که این وسط است، یعنی یک ضلع به مبدأ برمی گردد چه کسی او را آفرید، یک ضلع آنکه برای چه خلق شده و یک ضلع هم درونی است، بدانید که هویت شما به هویت معلوم گره خورده و معلوم مثلث است و این مثلث را مُثله نکنید. اگر معلوم را مُثله کردید، علم مُثله گیرتان می آید و خودتان مُثله می شوید.

وی گفت: متاسفانه این علم را مُثله کرده اند و فقط یک ضلع را باقی گذاشته اند، کی آفرید (ضلع اول) و برای چه آفرید (ضلع سوم) را گرفتند؛ این بدن سرد باقیمانده، این زمین مرده و آسمان مرده که انسان را عالم نمی کند، علم هر چه دارد از معلوم است و این معلوم مثله شده، معلوم سرد خانه ای است! یک موجود مرده مثله شده سردخانه ای که مشکل خود را حل نمی کند، علم وقتی مشکل عالم را حل می کند که مثلث باشد؛ لذا وقتی از موسی کلیم الله(ع) سوال شد پروردگاری که تو را فرستاد، کیست؟ گفت: خدا همه چی را مثلث آفرید، خدا آفرید، اینچنین آفرید و برای هدفی خاص آفرید؛ این علم دینی است که باید در دانشگاه ها و امور فرهنگی ما نهادینه شود.

آیت‌الله سبحانی:

 ناشران کتاب‌های دینی موردحمایت وزارت ارشاد باشند

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید نیز در دیدار محمدمهدی اسماعیلی وزیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که اگر جوانان را با قرآن آشنا کنیم گرایش به انقلاب پیدا می کنند گفت: ناشران کتاب های دینی باید حمایت شوند چون ارتباط مستقیمی با وزارت ارشاد دارند و باید مورد حمایت این وزارت خانه قرار گیرند.

این مرجع تقلید اظهار داشت: خدمات قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بسیار مهم است و آشنایی با قرآن و حفظ آن مصونیت به اهل قرآن می دهد که کمتر لغزش پیدا می کنند.

آیت الله سبحانی بیان کرد: بحث های قرآنی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد توجه است و از این بابت قدردان این وزارت خانه هستیم.

وی همچنین تصریح کرد: تعداد زیادی از ناشران دینی در قم هستند و تقاضا دارند مشکل کاغذ چاپخانه ها حل تا رکود کار ناشران قم مرتفع شود.

وی اضافه کرد: ناشران در مورد کاغذ باید از حمایت های ویژه وزارت ارشاد برخوردار شوند تا کارگران چاپخانه ها و صحافی ها بیکار نشوند.

آیت الله حسینی بوشهری خواستار شد:

لزوم اتخاذ تصمیمات مناسب جهت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز در دیدار محمدمهدی اسماعیلی وزیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با یادآوری تأکیدات مقام معظم رهبری نسبت به مسئله تهاجم فرهنگی، گفت: کلید حل بسیاری از آسیب‌های موجود در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی در دست وزارت ارشاد است و این وزارتخانه مسئولیت و ظرفیت بالایی دارد.

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری  با اشاره به دامنه گسترده عرصه فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: کلید حل بسیاری از آسیب‌های موجود در جامعه در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، در دست وزارت ارشاد است و این وزارتخانه مسئولیت و ظرفیت بالایی در اختیار دارد.

رئیس جامعه مدرسین افزود: تمامی معاونت‌ها و بخش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید با نگاهی تازه و عمیق، بار دیگر مسئولیت‌ها و وظایف خود را مورد بازخوانی قرار دهند تا بهتر بتوانند در راستای بهبود آسیب‌های اجتماعی گام بردارند.

امام جمعه قم با تأکید بر لزوم اتخاذ تصمیمات مناسب در جهت مقابله با تهاجم فرهنگی دشمن خاطر نشان کرد: تهاجم فرهنگی مسئله جدیدی نیست و رهبر معظم انقلاب -مد ظله العالی- سال‌های گذشته نسبت به آن هشدار داده بودند؛ اما متأسفانه در آن زمان، این مسئله جدی گرفته نشد و اکنون نیز اگر به صورت جدی به آن پرداخته نشود، آسیب‌های به مراتب بیشتری را شاهد خواهیم بود.

وی ادامه داد: در قضایای اخیر، دشمن از بستر مشکلات اقتصادی اهداف فرهنگی خود را دنبال نمود؛ ولی با تمامی این اوصاف به نتیجه نرسید؛ بنابراین مسئولیتی که امروز بر عهده کارگزاران انقلاب و دولت انقلابی است، شناسایی دقیق این آسیب‌ها به منظور جلوگیری از وقوع دوباره آن‌هاست.

اعتماد مردمی، بالاترین سرمایه یک کشور

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اعتماد میان مردم و دولت را بالاترین سرمایه عنوان کرد و افزود: باید در عرصه‌های مختلف، در جامعه اعتماد سازی صورت پذیرد و دولت در تمامی امور با مردم تعامل مناسب داشته باشد و به وعده‌های خود با مردم پایبند باشد؛ چرا که هیچ سرمایه‌ای بالاتر از اعتماد بین مردم و دولت نیست.

وی با تأکید بر لزوم پیشگیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در جامعه، ابراز داشت: پیشگیری مسئله بسیار مهمی است. از ابتدا باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که مبتلا به مشکل نشویم. باید ضمن توجه به اقتضائات فعالیت‌های مختلف فرهنگی، چارچوب‌های مناسبی تعیین شود تا اهالی فکر، فرهنگ و هنر به تناسب آن‌ها، اهداف انقلاب اسلامی را دنبال کنند.

دغدغه مراجع تقلید نسبت به حل مشکلات اقتصادی

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دغدغه‌مندی مراجع تقلید نسبت به حل مشکلات اقتصادی مردم گفت: حل مشکلات اقتصادی، مورد عنایت مراجع بزرگوار تقلید است و دولت نیز لازم است با تمام توان پیگیر حل مشکلات باشد و در جهت تأمین معیشت شهروندان تلاش کند.

وی در پایان بعد از اشاره به برخی مشکلات و آسیب‌های عرصه فعالیت‌های فرهنگی از جمله مشکلات چاپ و نشر و کاهش سرانه مطالعه در پی گسترش استفاده از فضای مجازی، گفت: خواست رهبر معظم انقلاب مردم و اهالی فرهنگ، مشخص است و نیازی به گفتن ندارد. امیدواریم در تحقق این خواسته‌ها موفق باشید.

شایان ذکر است: در ابتدای این جلسه، دکتر محمد مهدی اسماعیلی، گزارشی از اقدامات و برنامه‌های بلند مدت و کوتاه مدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارائه کرد.

آیت الله سعیدی:

مسئولان عرصه فرهنگ به دغدغه های رهبر معظم انقلاب ومراجع توجه کنند

تولیت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) نیز در دیدار محمدمهدی اسماعیلی وزیر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مسئولان فرهنگی کشور باید به دغدغه ها و توصیه های رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید توجه کنند.

آیت الله سید محمد سعیدی اظهارداشت:‌ آنچه نظر رهبر معظم ‌انقلاب اسلامی در امور فرهنگی برخاسته از آموزه‌های دینی است باید مورد توجه باشد.

وی دربخش دیگری از سخنان خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست به رهنمودهای مراجع عظام تقلید نیز توجه داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به هتک حرمت به قرآن کریم توسط دشمنان اسلام گفت: قرآن سوزی که پیش از این سابقه داشته‌است در این ایام تشدید شده،لذا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرایط کنونی مسئولیت با برنامه دارد و کار شعاری نباید صورت گیرد.

سعیدی دربخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: خانواده شهدا مطالبه‌گر هستند و این به خاطر خون پاک شهداست که می‌خواهند ثمره کار را ببینند.صرفا حضور در منزل شهدا و پخش در رسانه‌ها یک جهت اکرام است اما مهم پاسخ به مطالبات آنان است، باید اندیشه‌ورزان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این پاسخ‌ها را بیان کنند.

باید منظم و منسجم در مقابل دشمن جبهه گرفت

وی در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه‌ در اسلام نگاه به جبهه‌گیری دشمن مهم است بیان کرد: اگر غیر این باشد سنگر را اشتباه می‌بندیم، باید خدعه‌های دشمن را تشخیص دهیم.

وی با بیان اینکه دشمن اسلام هراسی و مبارزه با نظام را مورد توجه قرار داده، اظهار داشت: دراین شرایط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید خروج از جایگاه خود داشته باشد.

سعیدی ادامه داد: برخی افراد جلوه‌ای از مذهب نشان می‌دهند و سخیف‌ترین نمادها را ابراز می‌کنند لذا باید روی آن کار شود ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولتی که مدعی مردمی، ‌مذهبی و مکتبی بودن است در قبال آن چه که دستش است نباید تعلل کند.

وی خطاب محمد مهدی اسماعیلی گفت: شما آدم خوش قلبی هستید و نیت شما و رئیس جمهور باید عملی شود و کارها باید اصولی و حساب شده‌باشد.

وی افزود: باید منظم و منسجم در مقابل دشمن جبهه گرفت و آمدن خدمت مراجع عظام تقلید کار جدی راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و باید به مطالبات رهبرمعظم انقلاب اسلامی نیز پاسخ داد.

مطالبات مراجع تقلید در بخش‌های مختلف را پیگیری می‌کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدارها گزارشی از فعالیت های این وزارت خانه را مورد اشاره قرار داد.

محمد مهدی اسماعیلی در خصوص دغدغه‌های مطرح شده از سوی مراجع در دیدارها اظهار داشت: توفیق داشتیم خدمت مراجع عزیز رسیدم که همه این عزیزان نسبت به دولت و آقای رئیسی رئیس جمهور ابراز لطف و محبت داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان داشت: مراجع عظام تقلید مطالباتی در بخش‌های مختلف داشتند که بیان فرمودند که همه این موارد را پیگیری می‌کنیم.

اسماعیلی عنوان داشت: وجود این عزیزان مایه افتخار است و به سوالات مطرح شده نیز پاسخ دادیم.

وی ابراز داشت: موضوع کاغذ برای چاپ کتاب‌های دینی و اسلامی یکی از دغدغه‌ها مراجع تقلید بود که توضیحات آن در نشست با نخبگان حوزوی داده شد.

فرهنگ و هنر ابزارهای مناسب برای جهاد تبیین است

اسماعیلی گفت: با همه پیچیدگی ها، فعالیت های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه دارد و این در حالیست که دشمن در حوزه های جوانان و زنان، کشور ما را مورد هدف قرار داده که دقیقا در حوزه فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شمار می آید.

وی بیان کرد: باید رصدی از فعالیت های جبهه مقابل داشته باشیم و هم فعالیت سلبی داشته و جلوی نشر این فعالیت ها را بگیریم و هم فعالیت های ایجابی یعنی تولید و آموزش داشته باشیم و بخش مهمی از بودجه و امکانات خود را صرف این کار کرده ایم.

وی افزود: در فعالیت های قرآنی ترویجی، چند هزار مربی قرآن را با طرحی جدید به مناطق محروم اعزام می کنیم که مردم را آموزش می دهند و از همان افراد آموزش دیده در روستاها معلم قرآن تربیت می شود.

اسماعیلی گفت: جبهه رسانه ای طرفداران انقلاب باید قدرت بیشتری پیدا کنند و افراد خبره را پشتیبانی می کنیم تا حمایت های موثری داشته باشیم.

مشکلات را به صورت اعمالی و نه فقط اعلامی برطرف کنیم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حوزه فرهنگ و هنر ابزار مناسبی برای جهاد تبیین است و با این نگاه آرایش کار را در حوزه هنر، رسانه، کتاب و نمایش انجام دادیم.

محمد مهدی اسماعیلی با اشاره به اینکه در شروع کار دولت مشکلات فرهنگ را بیش از بخش‌های دیگر دیدیم، اظهار کرد: حوزه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ماموریت‌ها و تکالیف زیادی دارد که اجرای آن نیازمند انرژی و بودجه زیادی است.

وی ادامه داد: در فتنه اخیر دشمنان از دریچه مسائل فرهنگی وارد شده و به این نظام و انقلاب هجمه وارد کردند؛ ولی به یاری خدا به واسطه خون‌هایی که برای حفظ انقلاب و کشور ریخته شد و اخلاص رهبری عزیز فتنه تا حدی از بین رفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر اینکه در تلاش هستیم مشکلات را به صورت اعمالی و نه فقط اعلامی برطرف کنیم، گفت: با درس آموزی از گذشته کار را آغاز و در ابتدا به سمت ایجاد زیر ساخت‌های لازم رفتیم.

وی با اشاره به اینکه در حوزه برنامه‌های نمایشی چندین برابر دوره‌های قبل کار تولید کردیم، بیان کرد: در آستانه برگزاری جشنواره فجر، دشمن با تهدید، سیاه‌نمایی و تخریب به دنبال عقب‌نشینی جریان‌های فرهنگی هنری کشور بود ولی با همت هنرمندان مؤمن و متعهد کارهای خوب با نگاه امید آفرین تولید شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ و هنر ابزار مناسبی برای جهاد تبیین است و با این نگاه آرایش کار را در حوره هنر، رسانه، کتاب، نمایش انجام دادیم.

 

اعلام آمادگی وزیر ارشاد برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی حرم قم

زیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با آیت‌الله سعیدی، با بیان اینکه ما باید چند برابر قبلی‌ها کار مثبت انجام دهیم تا بتوانیم اهداف بزرگ را رقم بزنیم، گفت: از فعالیت‌های قرآنی خوبی که در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها اتفاق افتاده تشکر می‌کنیم و ما آماده هستیم که در هر عرصه‌ای که لازم باشد با بخش فرهنگی حرم مطهر همکاری کنیم.

دشمن در تحریم جشنواره فیلم فجر شکست خورد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دشمنان به دنبال تحریم جشنواره فیلم فجر توسط هنرمندان بودند، اما در تحریم این جشنواره و سایر رویدادهای هنری کشور شکست خوردند.

اسماعیلی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برگزاری رویدادهایی هنری از جمله کنسرت‌ها در کشور بیان داشت: خوشبختانه تلاش دشمنان در جهت به تعطیلی کشاندن برنامه‌های فرهنگی و هنری ناکام ماند و امروز بسیاری از رویدادها در سطح کشور در حال برگزاری است و کنسرت‌ها نیز شروع شده است.

وی اضافه کرد: موتور محرک برپایی کنسرت‌ها فعال شده و البته وزارت ارشاد به غیر از دادن مجوز حمایت دیگری ندارد.

نهضت امام هیچگاه رنگ و بوی قومیتی نگرفته است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  همچنین عصر پنجشنبه در دیدار با فعالان فرهنگی و هنری خارجی جامعه المصطفی العالمیه در قم که در تالار شهید آوینی این شهر برگزار شد ، انقلاب اسلامی ایران را نهضتی فرامرزی ذکر کرد و گفت: نهضت امام راحل هیچ گاه رنگ و بوی قومیت، نژاد و زبان و نظایر این ها را نگرفته است.

محمد مهدی اسماعیلی ابراز داشت: نهضت امام خمینی(ره) از جنس بعثت است که هیچ گاه نگاه قومی، نژادی و زبانی در آن نداشتیم و جنس حرکت، جنسی انسانی و جهانی است و زبان کار انقلاب ما فرهنگی است.

وی ادامه داد: عشق و علاقه به خدا، انبیای الهی، خاندان پاک پیامبر و قرآن به عنوان مظاهر وحدت همه ما مسلمانان را به هم پیوند می زند.

وی تاکید کرد: حکمرانی نظام اسلامی به بعثت توسل کرده و رویکرد آینده آن حکومت جهانی مهدوی است.

اسماعیلی افزود: نهضت امام راحل و انقلاب را در میانه این دو مبدا و مقصد مبارک می دانیم و جنس کار نهضت ما هم همین است.

تغییرات نظام جهانی به سود جبهه توحید است

وی اظهار داشت: در دورنمایی که رهبری حکیم انقلاب ترسیم کردند مراحل پنجگانه ای ذکر شده که باید به تمدن نوین اسلامی و دوره ظهور ختم شود.

وی ادامه داد: داعیه داران رسالت بزرگ جهانی هستیم که ما را با رنگ های مختلف و قومیت های متفاوت کنار هم تبدیل به امت واحده ای کرده است به که تمدن نوین اسلامی ختم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: امروز با آغاز حرکت امام(ره) و نهضت انقلاب شاهدیم که فرهنگ و تمدن غالب داریم و مقاومت هایی که در برابر خود از سوی نظام سلطه گر در منطقه می بینیم نشان از نزاع جدی و واقعی دارد که یک طرف آن جبهه حق پرستان و موحدان زیر پرچم امام و انقلاب و روبروی آنها تمدن مادی و منحط مغرب زمین است و در چنین نزاع تمدنی است که رویش تمدنی رخ خواهد داد.

اسماعیلی افزود: در گذر تاریخی قرار گرفته ایم که با نظام سلطه درگیر هستیم که در برابر تغییر مقاومت می کند و این تغییر به سود جبهه توحید است. جبهه فرهنگی داعیه داران این تغییر هستند که بخشی از آن را امروز در کنار هم در جامعه المصطفی شاهدیم.

وی ادامه داد: وجود جامعه المصطفی یکی از برکات بزرگ نهضت انقلاب است که وظیفه سربازگیری‌ برای دولت و تمدن نوین جهانی را بر عهده دارد و این مسیر را با قوت ادامه خواهیم داد.

وی تصریح کرد: قم شهر و حرم اهل‌بیت است و امیدواریم خانواده طلاب خارجی که در آن گردهم آمده اند همه در راه سربازی مکتب اهل‌بیت موفق باشند و پرچم انقلاب حسینی ما بدست رهبر انقلاب به دست صاحب اصلی آن برسد.

بهره‌مندی قرارگاه محرومیت زدایی فرهنگ از ظرفیت مساجد و حوزه‌های دینی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  همچنین شامگاه پنجشنبه در نشست هم اندیشی فرهیختگان و نخبگان حوزوی  با بیان اینکه با فعالیت قرارگاه محرومیت‌زدایی از حوزه فرهنگ و هنر بیش از ۱۰۰هزار نفر در مناطق کم برخوردار، آموزش رایگان دریافت کردند، گفت: با راه‌اندازی این قرارگاه در پی خارج کردن انحصار از هنر بوده‌ایم که‌ در این مسیر از ظرفیت‌ مساجد و سایر حوزه‌های دینی استفاده می‌شود.

محمدمهدی اسماعیلی پس از شنیدن نقطه نظرات فرهیختگان ونخبگان حوزوی گفت: اگرچه حوزه اقتصاد در دهه ۹۰، نمره قابل قبولی نگرفته است اما وضعیت حوزه فرهنگ در دهه ۹۰ به مراتب بدتر از حوزه اقتصاد بوده است و بر همین اساس دولت مردمی از ابتدای کار در پی جبران عقب ماندگی های یک دهه گذشته حوزه فرهنگ بوده است.

وی با بیان اینکه گسترش فضای مجازی متغیر مهمی در حوزه فرهنگی است، گفت: علی رغم اینکه حاکمیت فرهنگی در دهه گذشته به شدت تضعیف شده اما تقویت حکمرانی فرهنگی با حضور واقعی مردم از رویکردهای اصلی مدیریت فرهنگی دولت مردمی به شمار می رود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بازگشت مسیر حوزه فرهنگ به ریل اصلی خود از اهداف اصلی وزارت فرهنگ در دولت محسوب می شود و مدیریت فرهنگی در دولت مردمی به بیش از آن چیزی که ترسیم شده بود، دست پیدا کرده است و این مسیر با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به پرپایی نمایشگاه مد و لباس تا آستانه سال جدید در مصلی تهران اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه در آینده نزدیک در نقاط مختلف کشور نیز برگزار خواهد شد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اعلام اینکه تاکنون در ذیل فعالیت های قرارگاه محرومیت زدایی از حوزه فرهنگ و هنر بیش از ۱۰۰ هزار نفر در مناطق کم برخوردار کشور، خدمات آموزش رایگان دریافت کرده اند، گفت: با راه‌اندازی قرارگاه محرومیت زدایی از فرهنگ و هنر به دنبال خارج کردن انحصار از هنر بوده ایم که‌ در این مسیر از تمامی ظرفیت های مساجد و سایر حوزه های دینی استفاده خواهد شد.

اسماعیلی با بیان اینکه بسیاری از فیلم های راه یافته به جشنواره چهل و یکم فجر با شعارها و ملاک های اصلی جشنواره در یک راستا بوده است، گفت: اعضای هیات انتخاب جشنواره، ملاک هایی چون ایجاد همدلی، وفاق، شور و نشاط در جامعه و توجه به همه بخش‌های ایران عزیز را در انتخاب نهایی خود لحاظ کرده اند.

وی بیان کرد: اغلب جریان فرهنگی کشور قشر متعهد و گسترده ای است و به چند چهره منحصر نمی شود. براساس تفکر عدالت فرهنگی دولت مردمی، در سال اول دولت، تنوع در تولیدات فرهنگ و هنر را دامن زدیم  و این مسیر را با قوت ادامه خواهیم داد.

 

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/re1e

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا