فرهنگ و هنر

پیش‌بینی تولید ۷۵۰۰ تن پسته در قم

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم خبرداد:

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم، با اشاره به اینکه رقم اکبری بهترین سازگاری را با شرایط اقلیمی استان دارد، یادآور شد: امسال پیش‌بینی می‌کنیم ۷۵۰۰ تن تولید پسته داشته باشیم.

به گزارش ندای قم ،مهندس محمد علی سلامی در گفت‌وگویی اظهارکرد: سطح زیر کشت باغات پسته استان قم ۱۴ هزار هکتار است که از این میزان ۸۵۰۰ هکتار بارده و ۵۵۰ هکتار نهال است و به مرحله باردهی نرسیده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم، ادامه داد: الگوی کشت استان با پسته عجین شده و از سه دهه گذشته توسعه باغات پسته در برنامه جهاد کشاورزی استان قم بوده است؛ در حال حاضر از ۲۳ هزار و ۵۰۰ هکتار باغات استان، ۱۴ هزار هکتار باغات پسته است.

وی ادامه داد: میانگین برداشت پسته یک تن به ازای هر هکتار است؛ باغات ما جوان هستند و تازه به مرحله باردهی رسیدند و در آینده میزان برداشت ما بیش از ۲ تن پسته خشک در هر هکتار خواهد بود.

سلامی با اشاره به اینکه رقم اکبری بهترین سازگاری را با شرایط اقلیمی استان دارد، یادآور شد: امسال پیش‌بینی می‌کنیم ۷۵۰۰ تن تولید پسته داشته باشیم.

وی گفت: زیرساخت باغات پسته که در یک دهه اخیر احداث شدند اصولی است، اما احداث باغات در سنوات گذشته اصولی نبوده و درختان پیوندهای مناسبی ندارند؛ لذا در سال‌های اخیر سرشاخه کاری را در دستور کار داشتیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان قم، ادامه داد: در دو سال اخیر در بیش از ۷۰ درصد باغات پسته استان قزم عملیات مبارزه با آفات به صورت غیر شیمیایی و با مواد غیر سمی انجام شده است.

سلامی تاکید کرد: جهاد کشاورزی همواره استفاده از کودهای غیر شیمیایی را به کشاورزان توصیه می‌کند؛ و شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه تولید کودهای غیر سمی باید کیفیت محصولات خود را با هدف جذب کشاورزان ارتقا دهند.

وی با بیان عمده باغات پسته با توجه به مقاومت در برابر شوری در قمرود و قنوات قرار دارند، افزود: افزایش ترمینال‌های پسته (فرآوری محصول)، احداث سورتینگ و بسته‌بندی، ایجاد شرکت تعاونی از جمله زیرساخت‌های لازم برای صادرات محصول پسته است که در دستور کار داریم.

 

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/orwq

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا