فرهنگ و هنرویژه

مرداب طیف گسترده ای از مخاطبین را جذب کرد

نگاهی به سریال مرداب ساخته برزو نیک نژاد؛

ندای قم / گروه فرهنگ و هنر /سید امیر حسین آل یاسین ؛ برزو نیک ‌نژاد که پیش ‌تر در مجموعه دودکش دستیاری محمدحسین لطیفی را تجربه کرده بود، سبک و سیاق این مجموعه در طنازی را سرلوحه آثارش قرار داد و در سینما و تلویزیون با همین لحن، کمدی‌هایی را کارگردانی کرد که غالبا هم در برقراری ارتباط با مخاطب موفق بودند. لونه زنبور و زاپاس از همین جنس تجربه‌ها نیک نژاد در سینما بوده است برزو نیک نژاد که یکی از فعال ترین کارگردانان دو دهه اخیر در ایران محسوب می شود. نیک نژاد در مقطعی از کارگردانان پرکار تلویزیون بود سازنده آثار بسیاری در تلویزیون از جمله سریال دردسرهای عظیم با بازی جواد عزتی و… بوده است و اخیراً هم سریال آفتاب پرست و ساخت ایران را در شبکه نمایش خانگی منتشر کرده بود. سریال مرداب مانند اغلب کارهای نیک نژاد، فاقد پیچیدگی است و به اصطلاح، باعث می شود که تماشاگران عام به راحتی با سریال ارتباط برقرار کنند.
از این جهت، می توان گفت که «مرداب» می تواند طیف گسترده ای از مخاطبین را به خود جذب کند و مانند اغلب کارهای برزو نیک نژاد، بزرگترین مشکل سریال، فیلمنامه است. فیلمنامه ای که پراکنده به موضوعات می پردازد و نمی تواند یک محوریت کلی تعریف کند. مهدی هاشمی با مرگ فرزندش مواجه می‌شود. پسرش که پارسا نام دارد، در دریا غرق شده است و این حادثه برای وی بسیار تلخ و ناگوار می‌باشد. البته این رویدار به ظاهر شبیه غرق شدن یا خودکشی می‌آید. بازیگرانی که در این سریال ایفای نقش می کنند مهدی هاشمی، بازیگر پرکار و پیشکسوت سینما و تلویزیون، در سریال مرداب حضور دارد. امیر جعفری، ستاره پسیانی، حامد کمیلی، شهرام حقیقت دوست و پانته آ پناهی ها، از دیگر بازیگران شناخته شده ای هستند که در این سریال حضور دارند.
سریال حرفی برای گفتن ندارد و می خواهد با نماهای مختلف سر مخاطب را گرم کند شاید بهتر باشد از جایی به بعد دیدگاه سازندگان فیلم و سریال نسبت به شهرهای شمالی کشور تغییر کند این حجم از نگاه کلیشه ای کارگردان و نویسنده فرار کنند همین نماها را با همین بازیگرها در فیلم کرگدن و مرداب مخاطب دیده است و این کپی کردن از روی دست هم و نبودن ایده نو مخاطب را آزار می دهد و کم کم از سینما فاصله می گیرنند استفاده زیاد از نماهای شلخته برای ایجاد هیجان مخاطب است که بیش از پیش در صحنه به چشم می‌آید نماهایی که فقط سعی کرده‌اند از زوایای مختلف گرفته شوند و ریتم صحنه را بالا ببرند .
اما وقتی خود اتفاقی که در صحنه می‌افتد چندان چنگی به دل نمی‌زند تدوین هم نمی‌تواند کمک چندانی به این موضوع بکندو تنها به زور موسیقی و اسلوموشن جلو می‌رود. بدترین نمای فیلم نیز زمانی است که کارگردان و نویسنده چیز جدیدی برای دادن به مخاطب ندارد و با نماهای مختلف کارگردان می خواهد کار خودش راجمع کند روایت قصه با مشکلات عدیده ای مواجه است از جمله عدم تناسب شخصیت ها با موقعیت هایی که در آن قرار دارند کارگردان سریال علاقه زیادی به بیان دیالوگ های سنگین دارد در حالی که بستری برای بیان چنین دیالوگ هایی در سریال مهیا نیست و از این نوع سبک فیلم می توان به سریال کرگدن در رسانه خانگی ساخته شده و تا حدی بازیگرانش هم شبیه هم هستن سریال کرگدن به کارگردانی کیارش اسدی زاده و تهیه کنندگی صادق یاری ساخته شده و خلاصه داستانش ۵ جوان به واسطه مهارت هایشان وارد چالش کرگدن می‌شوند و این سر آغاز رفاقت بین آن‌ها ست، فارغ از این که چالش کرگدن از طرف یک مافیای بزرگ و پر قدرت طراحی شده است و ماجرا‌های غیر قابل پیش بینی را رقم می‌زنند.
بازیگران که در این سریال ایفای نقش می کنند محمد امین، سارا بهرامی، مجید آقاکریمی، ستاره پسیانی، پانته آ پناهی ها، شراره دولت آبادی، پوریا رحیمی سام، مصطفی زمانی، هدی زین العابدین، کاظم سیاحی، بانیپال شومون، نادر فلاح، معصومه قاسمی پور، الهام کردا و مهدی کوشکی و … حضور داشته اند و سریال پدر گواردیولا دیگر سریالی است که به تازگی در رسانه خانگی بوده بازیگران بسیار مطرحی در سریال پدر گواردیولا به ایفای نقش پرداخته اند که از جمله آن ها می توان به مهران مدیری، حمید فرخ نژاد، هنگامه قاضیانی، امیرمهدی ژوله و مرجانه گلچین اشاره کرد بیوک مهران مدیری به زندان می افتد، اسماعیل حمید فرخ نژاد با معشوقه بیوک ازدواج می کند و این در حالی است که بیوک در حال آزاد شدن از زندان است و…
چرا کارگردان و نویسنده به سراغ ایده های نوع نمی روند و همش به دنبال راه هایی که امتحانش را پس داده می گردن و چرا برای بازیگرها این سوال پیش نمی آید آیا آن بازیگر سینما خودشان را دنبال نمی کنند اما بهترین اتفاقی که در سریال مرداب افتاده است این است که بازیگرانی که خیلی وقت بود حضور نداشتن استفاده کرده است مثل حامد کمیلی ، شهرام حقیقت دوست و…. و این اتفاق خوبیست برای بدنه سینما که بدانند که هنوز فراموش نشده اند و امید روزی که فیلمنامه الویت اصلی فیلم ها و سریال ها سینمای ایران باشند .

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/e1uc

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا