فرهنگ و هنرویژه

قم ؛ درسوگ ثارالله

عزاداری با شکوه در تاسوعا و عاشورای حسینی؛

همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، مردم ایران اسلامی با حضور در خیابان‌ها برای حضرت عباس(ع) علمدار دشت کربلا و حضرت اباعبدالله الحسین(ع) به عزاداری پرداختند.
به گزارش ندای قم ،شهر مقدس قم همزمان با دهم محرم سالروز شهادت مظلومانه حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران با وفایش، یکپارچه غرق در عزا و ماتم شده و ندای حزن انگیز «وای حسین کشته شد» در کوی و برزن آن با حضور خیل عظیم عزاداران حسینی طنین انداز شده است.
براساس این گزارش از نخستین ساعت‌های بامداد روز جمعه دسته‌های عزاداری و هیات های مذهبی استان قم طبق برنامه از قبل مشخص شده مسیرهای منتهی به میدان آستانه و حرم مطهر حضرت معصومه(س) را طی کردند و در عزای سید و سالار شهیدان اشک ماتم ریختند.
بسیاری از زائران و مسافران با دسته‌های عزاداری همراهی کرده و بر سینه و سر می‌زدند و خیل عزادارن حضرت سیدالشهدا(ع) در خیابان‌های اطراف و منتهی به حرم مطهر حضرت معصومه(س) ارادت خود را به شیهد کربلا و یاران باوفایش نشان دادند و در مصیبت خاندان اهل بیت(ع) گریستند.
دسته های عزاداری با ورود به صحن های حرم کریمه اهل بیت، اجتماع پرشوری را شکل داده اند و نوای حزن انگیز وای حسین کشته شد، یا حسین، یا قمر بنی هاشم و یا زینب از گوشه گوشه شهر طنین انداز شده و پیر و جوان در غم غربت حماسه سازان دشت کربلا ناله سر می‌دهند.
قشرهای مختلف مردم نیز که در گوشه گوشه حرم حضرت معصومه و خیابان های منتهی به این مکان مقدس اجتماع کرده اند همنوا با دسته ها مشغول عزاداری هستند و این مصیبت بزرگ را به ساخت امام زمان(عج) و کریمه اهل بیت تسلیت می گویند.
بسیاری از ارادتمندان به قمر بنی هاشم(ع) با بر تن کردن لباس سقایی در میان دسته‌های عزاداری مشغول آب رسانی به عزاداران هستند و یاد دلاوری های حضرت عباس(ع) در دشت نینوا و روز عاشورا را گرامی می دارند.
مسجد مقدس جمکران، مساجد، تکایا، حسینیه‌ها، بقاع متبرک استان قم، دفتر مقام معظم رهبری در قم و بیوت و دفاتر مراجع عظام تقلید نیز شاهد حضور خیل گسترده و عظیم سوگواران حسینی است و سخنران مذهبی اهداف نهضت سیدالشهدا(ع) را تبیین می‌کنند.
شیعیان خارجی مقیم قم نیز با برپایی مجالس و هیات‌های عزاداری به سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش ادای احترام می‌کنند.
مشارکت قشرهای گوناگون مردم قم نظیر ورزشکاران، دانش‌آموزان، دانشجویان، فرهنگیان و طلاب جلوه‌ای خاص از همبستگی اجتماعی در تعهد و پایبندی به ارزش‌های دینی و مکتبی را به منصه ظهور گذاشته‌ است.
بسیاری از ارادتمندان به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت نیز با برپایی ایستگاه های نذری در طول مسیر دسته های عزاداری و نقاط مختلف شهر قم، از عزاداران پذیرایی می کنند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/mqo4

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا