فرهنگ و هنرویژه

طنز سروش صحت از دل زندگی

نگاهی به فیلم نمایش خانگی مگه تموم عمر چند تا بهاره ؛

ندای قم / گروه فرهنگ و هنر/ سید امیر حسین آل یاسین؛سروش صحت یکی از چهره های شناخته شده سینما و تلویزیون است او نویسنده و کارگردان نیز می باشد. فیلم ها و سریال های پر بیننده‌ای چون شمعدونی و لیسانسه ها و فوق لیسانسه‌ها و ساختمان پزشکان و پژمان و… را برای تلویزیون کارگردانی کرده است و فیلم سینمایی زیبای جهان با من برقص را در کارنامه کاری‌اش دارد شروع فعالیت هنری او از سال 1377 در سریال طنز جنگ 77 به کارگردانی مهران مدیری بوده است .
حالا سروش صحت به سراغ ساخت سریال جدیدش مگه تموم عمر چند تا بهاره رفته که مثل دیگر آثار او داستان بامزه‌ای دارد در داستان سریال مگه تموم عمر چند تا بهاره آمده است زندگی آرام اعضای خانواده ربانی با ورود ناخواسته یک مار، پیداشدن یک نسخه خطی نفیس و یک حفره اسرارآمیز دچار تحولاتی می‌شود بازیگران این سریال علی مصفا ، قدرت‌الله ایزدی ، کاظم سیاحی ، آناهیتا افشار ، بیژن بنفشه‌خواه ، حسن نوری ، اردشیر کاظمی و…… حضور دارند و ایفای نقش می کنند علی مصفا بازیگر مگه تموم عمر چند تا بهاره دو فیلم بلند سینمایی زنی در دوردست ۱۳۸۴ و پله آخر با حضور همسرش لیلا حاتمی را کارگردانی کرده‌است.
او برای نقش‌آفرینی در جهان با من برقص ۱۳۹۸ با سروش صحت همکاری کرده است و…. قدرت‌الله ایزدی معروف به آقا رشید بازیگر کمدین مگه تموم عمر چند تا بهاره او در سال ۱۳۵۸ به عنوان دبیر و آموزگار در وزارت آموزش و پرورش استخدام شد و مدتی هم ناظم بوده‌است. وی در سال ۱۳۶۴ از طریق صدا و سیمای مرکز اصفهان وارد دنیای بازیگری شد و در سال ۱۳۷۵ نخستین تئاتر خود را به روی صحنه برد.
ایزدی در کنار فعالیت هنری به شغل معلمی نیز ادامه داده‌است. از جمله فیلم‌های او می‌توان به کارآگاه رشید، رشید فراری، الم شنگه، بازگشت لوک خوش شانس، رشید حرفه‌ای و سریال شمعدونی اشاره نمود کاظم سیاحی بازیگر مگه تموم عمر چند تا بهاره صداپیشه، عروسک ‌گردان، بازیگر و کارگردان تئاتر است او صداپیشه شخصیت جیگر در مجموعه تلویزیونی کلاه قرمزی را بر عهده داشته است او همچنین در فیلم سینمایی شهر موش‌های ۲ صداپیشگی دو شخصیت را برعهده داشته‌است و بازیگر سریال های لیسانسه ها و فوق لیسانسه ها و … به شهرت رسید.
بیژن بنفشه‌خواه بازیگرمگه تموم عمر چند تا بهاره او در طول حرفهٔ خود در مجموعه‌های کمدی مانند این چند نفر، بدون شرح، مرد دوهزارچهره، قهوه تلخ، ساختمان پزشکان، پژمان، لیسانسه‌ها، خانه اجاره‌ای و راه طولانی به ایفای نقش پرداخته‌است. حسن نوری مگه تموم عمر چند تا بهاره بازیگر دستیار کارگردان سینما و تلویزیون، در آثاری همچون سریال تلویزیونی شمعدونی، فیلم سینمایی ماهی و فیلم سینمایی آقای سانسور فعالیت داشته است.
اردشیر کاظمی بازیگر مگه تموم عمر چند تا بهاره بازیگر تلویزیون و سینما شاید بتوان او را پیرترین بازیگر فعال در عرصه سینما نامید،‌ او روزنامه نگار،‌ تاریخ‌دان و بازیگر است اردشیر کاظمی در فیلم قارچ سمی به کارگردانی رسول ملاقلی‌پور حضور داشته و با ایفای نقش در فیلم دایره زنگی در کنار بازیگرانی چون مهران مدیری و امید روحانی بیشتر شناخته شد مگه تموم عمر چندتا بهاره به گونه‌ای نیست که مخاطب بتواند قهقهه بزند و حتی برخی از تمهیدات کمیک آن نمی‌تواند مخاطب را بخنداند.
نویسنده و کارگردان سعی خود را برای این دارند که مخاطب خود را راضی نگه دارند در واقع می‌توان جنس کمدی مگه تمام عمر چند بهاره را به نوعی یک تلخند تصویری دانست که انگار دارد به دردهای خود می‌خندد که کارش از گریه گذشته است.
واقعیت این است که همه این تمهیدات فرمی و زبانی و بصری که با کمدی زیرپوستی اثر پیوند خورده سریال مگه تموم عمر چندتا بهار است که برای آن غم و غصه بخوریم به همین دلیل یک نوع هیچ انگاری مثبت یا دنیا را جدی نگرفتن و خود کارگردان و نویسنده و بازیگران بیشتر از همه این موضوع تحت تاثیر قرار گرفتن بی تفاوت بودن بازیگران در فیلم مشخص است کارگردان دارد به مسیر دیگری می رود و بازیگران به یک مسیر دیگری و دوربین هم به این صورت هر جا می خواهد می رود کارگردان یک دفعه گروه موسیقی را وارد قاب تصویر می کند و اینجا برای مخاطب دوگانگی پیش می آید که با بازیگر مورد علاقه اش همراه شود و یا گروه موسیقی که در حال زدن ساز هستن را گوش کند و کارگردان می خواهد .
با این دوگانگی مخاطب را از نبودن فیلمنامه دور کند و همین کار باعث می شود که مخاطب از فیلم فاصله بگیرد و با هیچ قسمت از اثر ارتباط بر قرار نکند و از طرف دیگر سروش صحت قصد دارد که مخاطب را با موسیقی و یا دیالوگ های تداعی کننده سریال لیسانسه ها و پژمان برای مخاطب باشد اینکه کارگردان و نویسنده قصد دارند مخاطب را آگاه کنند که فرصت زندگی به شکل بی‌رحمانه‌ای کوتاه است و نباید آن را جدی گرفت جدی گرفتن نه به معنای بی عار زیستن که به معنای حداکثر بهره برداری و لذت بردن از آن است گرچه این ایده رهایی بخش که ریشه در نوعی نگاه عارفانه هم دارد نقطه اوج سریال سروش صحت است که بتواند مردم جامعه نسبت به کوتاهی طول عمرنسبت به یک دیگر مهربان باشند ساختار و فرم سریال مگه تمام عمر چند بهاره به درستی دیده می شود سروش صحت سعی کرده تا با پرهیز از لحن و زبانی روشنفکرانه از فلسفه زیستن به زبان مردم عادی پیام خود را به مخاطبش منتقل کند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/xzse

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا