فرهنگ و هنرویژه

سالانه برای ۱۱ هزار عنوان کتاب مجوزانتشار صادر می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم :

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم گفت: در حال حاضر یک هزار و ۴۴۲ ناشر در این استان فعال هستند و سالانه برای انتشار ۱۱ هزار عنوان کتاب مجوز صادر می‌شود.
به گزارش ندای قم به نقل از ایرنا ،امیرعلی عموزاده روز یکشنبه در جلسه کارگروه تخصصی اجتماعی، فرهنگی، سلامت، زنان و خانواده، با ارائه گزارشی از ظرفیت‌های فرهنگی در قم، افزود: ۳۰ درصد کاغذی که در کشور مصرف می‌شود، در استان قم تهیه و توزیع می‌شود و ظرفیت چشم‌گیری است.
وی اضافه کرد: قم نخستین استانی است که دارای شهرک چاپ و نشر است و بعد از تهران بیشترین محصولات را در حوزه نشر عرضه می‌کند.
وی بیان کرد: ۵۰۰ موسسه تک منظوره و چندمنظوره توانمندی خاصی را به مجموعه‌های فرهنگی قم اضافه کرده است و ۶۰۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد که در سطح استان پراکنده هستند، فعالیت‌های بسیاری انجام می‌دهند.
عموزاده ادامه داد: ۱۱ انجمن هنری، ۲۰۰ کانون تبلیغاتی، ۵۰ موسسه فیلم‌سازی، ۴۰ آموزشگاه آزاد هنری، وجود موسسات قرآنی بین‌المللی و فاخر استانی از جمله موسسه علامه طباطبایی و آیت‌الله جوادی آملی از جمله ظرفیت‌های این استان در حوزه فرهنگی و هنری است.
به گفته وی، حضور اتباع و مهمانان خارجی در استان قم رسالت فرهنگی ما را ده چندان می‌کند و ظرفیت‌ها و فرصت‌های خوبی را ایجاد می‌کند؛ برای استفاده از این فرصت‌ها باید منابعی را تامین کنیم.
وی تصریح کرد: همگرایی، هم سویی و همدلی بین استاندار، معاونان استاندار، نمایندگان و دستگاه‌های فرهنگی و هنری بزرگ‌ترین نقطه قوت استان قم است.
سهم اتباع خارجی در جمعیت قم ۱۲ درصد است
معاون آمار و اطلاعات سازمان برنامه‌وبودجه قم گفت: ساختار جمعیت در حوزه اشتغال و بیکاری قم به نحوی است که ۶۷ درصد فارغ‌التحصیلان در حوزه علوم انسانی هستند و نوع اشتغالی که مطالبه می‌کنند، متفاوت است.
محمدجواد شاکر آرانی افزود: این تعداد فارغ‌التحصیل در رشته علوم انسانی در حالی است که ۶۲ درصد ساختار اقتصاد استان بر مبنای خدمات است؛ این مساله باعث شد در دوران شیوع کرونا بخش خدمات استان به دلیل غالب بودن بیشترین آسیب را متحمل شود.
به گفته وی، به‌طور میانگین ۵۰ درصد فارغ‌التحصیلان در سطح کشور در رشته‌های علوم انسانی تحصیل می‌کنند و ۴۲ درصد اقتصاد کشور بر محور خدمات است.
وی با بیان این‌که سهم اتباع در جمعیت قم ۱۲ درصد و در کشور ۲.۵ درصد است، گفت: اتباع در بخش معیشت، مسکن، درمان و آموزش استان قم حضور دارند، اما منابع اختصاص یافته به استان قم به اندازه جمعیت ایرانی در نظر گرفته می‌شود.
به گفته شاکر آرانی، ۹۵ درصد جمعیت استان قم در شهر حضور دارد، در حالی که قدرت مانور دستگاه‌های اجرایی استان در شهر محدود است.
شناسایی هفت مساله در حوزه بانوان قم
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قم نیز گفت: هفت مساله در حوزه بانوان شناسایی شده و بر همین اساس هفت کارگروه تشکیل شده است.
زینب عبداللهی جمعیت، کسب‌وکار پایدار برای زنان خانه‌دار، تحکیم بنیان خانواده، الگوی سوم زن مسلمان از جمله مسائل در حوزه بانوان برشمرد که شناسایی شده است.
وی افزود: نقشه راهبردی برای مباحث جمعیتی تدوین شده و در این راستا ستاد جمعیت که متشکل از ۲۵ دستگاه می‌باشد، تشکیل شده است.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/8uz5

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا