رقابت صدا و سیما و رسانه خانگی؛مصداق سیاست یک بام و دو هوا!
به بهانه خواندن "او او او "در یلدای صدا وسیما؛
ندای قم / سید امیر حسین آل یاسین ؛صدا و سیما به خاطر آنکه از رسانه خانگی عقب نماند خودش را به در و دیوارمی زند و آهنگ” او او او “که چند روزیست در فضای مجازی دست به دست می شود به خاطر دیده شدن برنامه روی آنتن زنده خوانده می شود غیر از این است که خود این کار، تایید کردن آن و کسان دیگریست از قبیل شبکه های ماهواره ای و…. است .
می توان برای عادی سازی و جمع آوری مخاطب به فکر برنامه سازی و کیفیت برنامه ها باشیم اینگونه حرکات مثل یک بام و دو هوا می شود که دیگر مخاطب و هیچ حرفی برای نسل جوان که نهال جامعه محسوب می شوند پذیرفتنی نیست نباید برای دیده شدن برنامه ارزش ها زیر سوال رود این کار برنامه مثل پخش کردن موسیقی ساسی مانکن در مدرسه ها هست و بعد از برخورد، صدا و سیما آن را پخش کند وبرای رسیدن به رسانه خانگی همه تلاش خودش را کرده است .
غیر از بالا بردن کیفت کارها برای نسل جوان امروز و فردا که آمورزشی نخواهند گرفت تفاوت بین تولیدات رسانه خانگی با صدا و سیما گویی که در یک دیار دیگری فیلم ها تولید و پخش می شوند در تولیدات رسانه خانگی ما شاهد طرز فکرهای متفاوتی در مورد روشن فکری و… هستیم اما در صدا و سیما خیر، گویی که رسانه خانگی امتیازات ویژه ای از صدا و سیما برخوردار است و این تفاوت را در صدا و سیما شاهد نیستیم انگار در دو دیار مختلف تولید و پخش می شود مخاطب هم در دو راهی رسانه خانگی و صدا و سیما که کدام بر یک دیگر برتری دارد گویی در صدا و سیما برای تولید محتوا طرز فکر وجود دارد چیزی که در صدا و سیما ممنوع است در رسانه تولید و برای مخاطب پخش می شود و رسانه خانکی آزاد است طرز طراحی لباس و پوشش و گریم و… در رسانه خانگی به نوعی متفاوت با صدا سیما به چشم می خورد و مخاطب این تضاد را متوجه نمی شود که همین پوشش و گریم چگونه در صدا و سیما تغییر می کند و با حضور همان بازیگران و همان عوامل تولید و… و پرسشی که برای مخاطب پیش می آید در تولید محتوا چه برای رسانه و چه برای صدا و سیما گرفتن مجوز هر دو از یک فیلتر عبور می کنند و باید برای تولید محتوای خود مراحل مجوز را طی کنند و وقتی که دریافت مجوز صورت گرفته باشد کار مورد تایید است که مجوز تولید را داده است این گونه طرز فکر گویی که همدیگر را قبول ندارند و رقیب همدیگر هستند و همین طرز فکر آسیب جدی به فرهنگ و بعد به جامعه و سپس به صداو سیما و رسانه که مخاطب خود را از دست داده و دستاویز شبکه همسایه ها می شود .
با وجود این تفاوت که مقرارات برای تولید محتوا باید بین صدا و سیما و و رسانه خانگی یکی باشد اما سریال و مسابقه هایی که در رسانه مجوز می گیرند در صدا و سیما جایی ندارند و یا برعکس کاری که صدا و سیما تولید کند در رسانه خانگی پخش نمی شود موضوع عشق های چند ضلعی، خیانت، خشونت وکشتار و نقشه کشیدن قتل استفاده از روابط دختر و پسر و مواد مخدر، سیگار و…. پای ثابت آثار شبکه نمایش خانگی و صدا وسیما شده است. که خیانت و عشق های چندضلعی را حتی پررنگ تر از سریال های ترکیه ای به تصویر می کشند و رسانه خانگی با نام کارگردانان معروف سینما ایران کپی سریال های ترکی برای مخاطب شده است تجملات در سریال های رسانه خانگی و صدا و سیما به چشم می خورد در حالی که مردم جامعه دارند به سختی زندگی خودشان را سپری می کنند و اینگونه دیگر کسی نمی تواند از زندگی خودش لذت ببرد و همش به دنبال چشم و هم چشمی هستند تغییر فکری کارگردانی که هر کدام دیدگاه فکری خاصی در صدا و سیما و چه در سینما داشتند حالا در رسانه خانگی تغییر مسیر داده اند.
صدا و سیما به خاطر اینکه از رسانه خانگی عقب نماند زنان را با کلاه گیس مقابل دوربین می آورد تا تداعی خارج برای مخاطب بشود و شاید مخاطب از دست داده خودش را صدا و سیما با این کار بدست آورد و برعکس مخاطب فاصله بیشتری با صداو سیما می گیرد ایرادی که به صدا و سیما وارد می باشد ،این است همان تهیه کننده و کارگردانی که در صدا وسیما سریال می سازند با همان گروه بازیگر به رسانه کوچ می کنند و با شکل های متفاوت که با دنیای افکار آنها در صداو سیما فاصله طبقاتی زیادی دارند همزمان همان بازیگر در رسانه خانگی ایفای نقش می کند و هم در صدا وسیما و این برای دیگر همکاران جای سوال دارد که چگونه تعداد زیادی از بازیگران و عوامل بیکار هستند اما بعضی ها چند جا مشغول کار می شوند به نظر می رسد این هم هیچ گونه نظارتی روی آن نیست در واقع اینگونه نشان داده می شود که رسانه خانگی از قدرت و عملکرد بیشتری برخوردار است که می تواند تمام خط قرمز های صدا وسیما را با سرعت رد کرده در حالی که صدا و سیما یک توقف طولانی در پشت چراغ قرمز داشته و رسانه خانگی با سرعت از چراغ قرمز عبور کرده و همچنان با تمام تفاوت ها پیش می رود و دستی رسانه خانگی برای صدا و سیما تکان می دهد واقعا این تفاوت ها و تمایز ها و فاصله های طبقاتی را چه چیز پر می کند و از کجا نشات می گیرد که در یک کشور شاهد پخش دو گانگی آشکار در رسانه و صدا و سیما هستیم.