فرهنگ و هنرویژه

برنامه هیئت‌های مذهبی قم در دهه اول محرم

بیرق‌های عزا درمساجد، تکایا و خیابان های شهرقم برافراشته شد؛

در آستانه ماه محرم، بیرق‌های عزای سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (علیه السلام) و یاران باوفایش در مساجد و تکایای استان برافراشته شد و این اماکن مقدس به همت شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) به ویژه جوانان سیاه پوش شد.

به گزارش ندای قم ،حرم مطهر حضرت معصومه (س) در روز چهارشنبه طی مراسمی با حضور خادمان آستان کریمه اهل بیت (س) سیاه‌پوش شد و میدان آستانه و خیابان‌ها و معابر اطراف حرم مطهر نیز برای ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) آماده شدند.

جمعه شب پرچم مشکی عزای امام حسین (ع) نیز در شب اول ماه محرم بر فراز گنبدهای مطهر کریمه اهل بیت (ع) و مسجد مقدس جمکران برافراشته شد تا اقامه عزای شهید دشت کربلا به صورت رسمی در شهر مقدس قم آغاز شود.

هر ساله پرچم بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) به مناسبت آغاز ایام عزاداری سالار شهیدان، با پرچم سیاهی که از عتبه حسینی به آستان مقدس قم هدیه شده، تعویض می‌شود.

هیئت‌های مذهبی شهر قم نیز از روزهای گذشته برنامه‌های خود را برای برپایی مراسم عزاداری باشکوه دهه اول محرم اعلام و از عموم مردم شهر برای حضور در این مراسم‌ها دعوت کردند.

بر اساس این گزارش برنامه عزاداری تعدادی از هیئت‌های شاخص و بزرگ قم در دهه اول ماه محرم بدین شرح است.

هیئت رزمندگان اسلام

هیئت رزمندگان اسلام قم برنامه عزاداری دهه اول محرم خود را همانند سال‌های گذشته در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) واقع در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) برگزار می‌کند که این مراسم هر ساله با استقبال گسترده عزاداران سیدالشهدا (ع) مواجه می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین محمد میرزا محمدی از خطبای مشهور قم سخنرانی می‌کند و حاج سید مهدی میرداماد نیز در مصیبت اباعبدالله الحسین (ع) و اهل بیت گرامی ایشان به مداحی و نوحه‌خوانی می‌پردازد.

برنامه‌های این هیئت نیز همانند سال‌های گذشته به‌صورت مستقیم از رادیوی قم و به صورت تولیدی از شبکه سوم سیما پخش می‌شود.

دسته عزاداری هیئت رزمندگان اسلام قم در روز عاشورا نیز ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه صبح از مسجد امام حسن عسکری (ع) به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) حرکت می‌کند که یکی از بزرگ‌ترین دسته‌های عزاداری در روز عاشورا در قم به شمار می‌رود.

هیئت خادم الرضا (ع)

برگزاری مراسم عزاداری دهه اول محرم هیئت خادم الرضا (ع) نیز همانند سال گذشته در فضای باز مجموعه ورزشی شهید حیدریان، با سخنرانی حجت الاسلام هادی الیاسی و مداحی حسن عطایی از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه هر شب دهه اول برگزار می‌شود.

مراسم عزاداری این هیئت مورد استقبال گسترده جوانان قرار می‌گیرد و در طول مدت ۱۱ شب نیز مسئولان کشور و استان در جمع عزاداران این هیئت حضور می‌یابند.

هیئت ثارالله

هیئت ثارالله قم نیز طبق سال‌های گذشته مراسم عزاداری خود را در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار می‌کند که در این مراسم حجت الاسلام سید محمدمهدی میرباقری از اساتید حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری سخنرانی می‌کند و مراسم نوحه‌خوانی نیز توسط حاج عباس حیدرزاده اجرا می‌شود.

مراسم عزاداری هیئت ثارالله (ع)، از شب اول ماه محرم به مدت ۱۲ شب و از ساعت ۲۱:۳۰ هر شب در مدرسه علمیه فیضیه قم برگزار می‌شود.

هیئت فاطمیون

هیئت فاطمیون قم نیز برنامه‌های دهه اول محرم خود را در صحن امام مهدی (عج) مسجد مقدس جمکران برگزار می‌کند.

این برنامه از روز اول محرم بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء با سخنرانی حجت الاسلام مهدی مهدوی ارفع آغاز و در ادامه نیز حاج مهدی سلحشور به مداحی خواهند پرداخت.

هیئت محبین اهل بیت (ع)

هیئت محبین اهل بیت (ع) نیز مراسم دهه اول محرم خود را در شبستان بزرگ کربلای مسجد مقدس جمکران و با سخنرانی حجت الاسلام احمد پناهیان و مداحی مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در ساعت ۱۶:۳۰ هر روز دهه اول برگزار می‌کند.

هیئت کف العباس

هیئت کف العباس (ع) نیز برنامه‌های عزاداری خود در مصلی بزرگ قدس قم و با سخنرانی حجت الاسلام محمد میرزا محمدی و مداحی تعدادی از مداحان اهل بیت (ع) بعد از اقامه نماز ظهر و عصر برگزار می‌کند.

جلسات این هیئت در سال‌های گذشته نیز مورد استقبال گسترده جوانان و نوجوانان قرار گرفته که ورود خواهران نیز بلامانع است.

هیئت یا زینب (س)

هیئت یا زینب (س) قم نیز مراسم دهه اول ماه محرم خود را با سخنرانی حجت الاسلام سید بهاالدین ضیایی و مداحی هادی خادم الحسینی از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه هر روز در گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم برگزار می‌کند.

غمخانه بی بی شهربانو

این هیئت مذهبی نیز مراسم دهه اول ماه محرم را با سخنرانی حجت‌الاسلام بندانی نیشابوری و مداحی جمعی از ذاکرین اهل بیت (ع) هرشب از ساعت ۲۴ در حسینیه‌ای واقع در بلوار پیامبر اعظم، جنب میدان آل یاسین برگزار می‌کند.

محفل شاه علقمه

مراسم عزاداری این محفل نیز با سخنرانی حجت الاسلام صادقی واعظ و مداحی حامد اسماعیلی هرشب از ساعت ۲۳:۴۵ در چهارراه بازار، مسجد امام حسن عسکری (ع) برگزار می‌شود.

هیئت اباعبدالله الحسین (ع)

مراسم عزاداری هیئت اباعبدالله الحسین (ع) قم در دهه اول ماه محرم بعد از نماز ظهر و عصر در حسینیه موج الحسین (ع) واقع در کوچه ۳۷ بلوار ۵۵ متری عمار یاسر با سخنرانی حجت الاسلام الیاسی و مداحی مهدی سلحشور، محمد کریمی، سید رضا تحویلدار، سید جواد منتظری و علی اکبر سلحشور برگزار می‌شود.

هیئت قتیل العبرات

این هیئت مذهبی نیز مراسمات دهه اول محرم را با سخنران حجت الاسلام هادی الیاسی و مداحی سید حسن علوی‌نژاد، سید مصطفی میرداماد و محتشم سعیدی هرروز ساعت ۱۴ در محل بنیاد، خیابان شهید کریمی، نبش کوی ۸، حسینیه فاطمه الزهرا (س) برگزار می‌شود.

برنامه‌های حرم مطهربانوی کرامت در ایام محرم و صفر

معاون فرهنگی آستان مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س) گفت :برنامه‌های حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) در ایام محرم و صفر با سیاه پوش کردن ضریح مطهر و تعویض پرچم آغازشد.

حجت الاسلام مهدی احمدی در گفتگویی از سیاه پوش شدن ضریح بانوی کرامت در روز پنج شنبه ساعت ۱۰ صبح خبر داد.

حجت الاسلام مهدی احمدی، با اشاره به تعویض پرچم بارگاه ملکوی دخت امام موسی بن جعفر (ع) گفت: پرچم گنبد، جمعه ۷ مرداد ساعت ۱۹ تعویض شد.

وی افزود: مراسم دهه اول، هر شب بعد از نماز عشاء با سخنرانی حجت الاسلام میرباقری و مداحی آقای شالبافان برگزار می‌شود.

معاون  فرهنگی آستان مقدسه حضرت فاطمه معصومه (س) سخنرانی و مداحی بعد از نماز عصر و قبل از نماز ظهر را از دیگر برنامه‌های این دهه دانست.

حجت الاسلام احمدی اجرای برنامه‌های مداحی به پنج زبان عربی، انگلیسی، اردو، فرانسوی و تایی را از ویژه برنامه‌های حرم مطهر در دهه محرم خواند.

وی مقتل خوانی بعد از نماز ظهر عاشورا، برنامه شیر خوارگان در روز جمعه ۱۴ مرداد، پرده خوانی کودکانه و مراسم دختران بهشتی را از دیگر برنامه‌های بارگاه ملکوتی بانوی کرامت دانست.

پویش کتابخوانی با معرفی کتاب «خادم ارباب کیست؟» یکی از برنامه‌های سبک ساز در این ایام است.

مشتاقان به کتاب می‌توانند بعد از معرفی کتاب «خادم ارباب کیست؟» از مسیر تارنمای بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س) در مسابقه مرتبط با این کتاب که بعد از دهه محرم برگزار می‌شود شرکت کنند.

برنامه‌های مسجد مقدس  جمکران در دهه اول محرم

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران برنامه های این مکان مقدس در دهه اول ماه محرم را تشریح کرد.

به گزارش ندای قم از روابط عمومی مسجد جمکران،، حجت الاسلام مهدی حسین آبادی با اشاره به برنامه های مسجد مقدس جمکران در ایام دهه اول ماه محرم اظهار داشت: آئین تعویض پرچم گنبد مسجد مقدس جمکران و برافراشتن پرچم عزای سید و سالار شهیدان، همزمان با نخستین شب ماه محرم از ساعت ۲۰ روز جمعه ۷ مردادماه در صحن جامع امام مهدی(عج) برگزار می شود.

وی بیان داشت: در دهه اول محرم صبح ها از ساعت ۷:۲۰ صبح، مراسم قرآئت زیارت عاشورا و مراسم عزاداری بعد از نماز عصر در مسجد امام علی(ع) برگزار می شود.

وی ابراز داشت: مسجد مقدس جمکران در ایام دهه اول محرم همانند سالهای گذشته میزبان برخی از هیئت های مذهبی خواهد بود و این امر رویکرد مسجد در حمایت از تشکل ها و مجموعه های دینی، انقلابی و فرهنگی است.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ادامه داد: بر همین اساس عصر ها از ساعت ۱۶:۳۰ مراسم عزاداری هیئت محبین اهل بیت(ع) در شبستان بزرگ کربلا با سخنرانی و مداحی حجت الاسلام والمسلمین احمد پناهیان برگزار می شود.

حجت الاسلام حسین آبادی ادامه داد: مراسم عزاداری هیئت فاطمیون قم نیز در شب های دهه اول محرم بعد از اقامه نماز عشاء در صحن جامع مهدوی با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع و مداحی حاج مهدی سلحشور برگزار می شود.

وی عنوان داشت: در اولین جمعه ماه محرم همزمان با قرآئت دعای ندبه، ویژه مراسم شیرخوارگان حسینی در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران برگزار می شود و در روزهای تاسوعا و عاشورا نیز این مسجد میزبان دسته های عزاداری خواهد بود و در روز عاشورای حسینی نیز زیارت ناحیه مقدسه دو ساعت مانده به اذان مغرب زمزمه می شود.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران افزود: مرکز مشاوره مسجد مقدس جمکران و راویان انتظار نیز هر روز از ساعت ۱۷ الی ۲۳:۳۰ برنامه های متنوعی برای کودکان و نوجوانان در دهه اول تدارک دیده است.

آمادگی همه‌جانبه قم برای برگزاری مراسمات ایام محرم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم  نیز گفت: 1000 مسجد و حسینیه، 1000 محفل خانگی، 1200 هیات فارسی‌زبان، به همراه 300 هیات غیربومی به همراه 2 هزار مبلغ آماده برگزاری و تعظیم شعائر دینی هستند.

حجت‌الاسلام مرتضی شعبان‌زاده صبح روزچهارشنبه در آیین سیاه‌پوشانی شهر مقدس قم توسط شهرداری قم در مجتمع امام خمینی(ره) اظهار داشت: ۱۰۰۰ مسجد و حسینیه، ۱۰۰۰ محفل خانگی، ۱۲۰۰ هیات فارسی‌زبان، به همراه ۳۰۰ هیات غیربومی به همراه ۲ هزار مبلغ آماده برگزاری و تعظیم شعائر دینی هستند.

وی با اشاره به اهمیت تبلیغات محیطی و آماده‌سازی شهر و قدردانی از اقدامات شهرداری برای ورود به ماه محرم، یادآور شد: طبق ارزیابی‌های انجام‌شده، ۲۰ درصد از مردم به‌صورت مستقیم از تبلیغات محیطی تأثیر می‌پذیرند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی قم با بیان اینکه در سطح استان قم ۱۲۰۰ نقطه تأثیرگذار وجود دارد، ادامه داد: بیلبوردهای شهری و بین‌راهی یکی از نقاط تأثیرگذار در فضاسازی‌های محیطی و تبلیغات شهری برای انتقال مفاهیم دینی است.

وی تصریح کرد: با همکاری و مشارکت شهرداری قم و برخی نهادهای دیگر، هم‌زمان با هشتم محرم امسال اطلاعات و خاطرات شهدای هیئات مذهبی ثبت و در معرض توجه مخاطبان قرار خواهد گرفت.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار:

روشنگری تحریفات عاشورا مورد توجه هیات های مذهبی است

رییس مرکز فقهی ائمه اطهارنیز  با اشاره بر اهمیت تعظیم شعائر دینی و برگزاری باشکوه سوگواری سید و سالار شهیدان بر روشنگری در برابر تحریفات عاشورا تاکید کرد.

آیت‌الله محمد جواد فاصل لنکرانی چهارشنبه شب در دیدار شماری از علمای تهران و البرز به مناسبت فرارسیدن ماه محرم، طی سخنانی بیان کرد‍‌: دشمنان از گذشته در خصوص محرم و امام حسین(ع) دست به شبه افکنی و اختلاف زده اند.

وی ادامه داد: علما و روحانیون باید از فرصت ماه محرم و صفر برای روشنگری و پاسخگویی به شبهات و تحریفات عاشورایی استفاده کنند و معارف حسینی را بدرستی در بین مردم تبیین نمایند.

در ابتداء این دیدار حجت الاسلام والمسلمین رستگاری به نمایندگی علماء و روحانیت تهران و کرج در گزارشی از اقدامات و برنامه‌ریزی های انجام شده جهت برپایی باشکوه سوگواری ماه محرم ایراد کرد.
آئین روضه خوانی از دیگر برنامه های این مراسم بود.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/xrvn

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا