فرهنگ و هنر

افتتاح نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس در قم

در آستانه برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم صورت گرفت؛

یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت در آستانه برگزاری کنگره ملی شهدای استان در شهر مقدس قم آغاز به کار کرد.

به گزارش ندای قم ، در آستانه برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس با حضور سردار غلامرضا سلیمانی رئیس سازمان بسیج مستضعفین افتتاح و آغاز به کار کرد.

در این مراسم سردار محمد رضا موحد فرمانده سپاه قم، احمد امیرآبادی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، سردار عبدالرضا آزادی رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه و بسیج، علی رمضانی مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و تنی چند از مسئولان استانی حضور داشتند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین:

مقاومت، گفتمان تاریخ ساز و رهایی بخش در جهان اسلام است

رئیس سازمان بسیج مستضعفین در آیین گفت: امروز گفتمان مقاومت در جهان اسلام ،گفتمان تاریخ ساز و رهایی بخش تلقی می‌شود و موسسات مطالعات راهبردی غربی هم به آن توجه کرده‌اند.

سردار غلامرضا سلیمانی اظهار داشت: یکی از الزامات پیروزی یک ملت در رویارویی‌های پرچالش برخورداری از روحیه مقاومت فرض شده‌است.

وی بیان کرد: روحیه مقاومت ترجمان دیگری دارد، درست است ملت ما فرزند عاشوراست ولی با تمرکز بر روحیه مقاومت دیگر قرار نیست عاشورای ۶۱ هجری قمری رقم‌ بخورد.

وی گفت: شاکریم در میان ملتی زندگی می‌کنیم و در دوره‌ای قرار داریم که ملت ما در حال خلق یک تاریخ افتخار آمیز از دوران مجاهدت برای پیروزی انقلاب اسلامی است و همانطور که دوره پر افتخار دفاع مقدس کم‌نظیر است، دوره مقاومت نیز دوره استثنایی ، قابل توجه و جذاب می‌باشد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت: همانطور که دفاع مقدس ملت بزرگ ایران برگرفته از تعالیم مکتب عاشورا بود از دل آن گفتمان مقاومت خلق شد.

وی ادامه داد: در گام دوم انقلاب اسلامی با توجه به این که در اولین سال قرن جدید قرار داریم فتوحات اسلامی در این قرن زیر چتر گفتمان مقاومت ایجاد می‌شود و این رویداد بزرگ فرهنگی و برگزاری این نمایشگاه پر محتوا، وجه برجسته، منبع جوشان و ترویج دهنده گفتمان انقلاب است.

سلیمانی اظهار داشت: با هماهنگی دستگاه‌های مسوول در زمینه کتاب و به صورت مردم پایه نقشه راهی تدارک دیده‌ایم که طبق آن با ناشران کتاب به مشورت گذاشته می‌شود تا در مسیر ۱۰ ساله در قالب دو برنامه پنج ساله بتوانیم گامی بلند را در گام دوم انقلاب در خصوص کتاب دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و فرهنگ مقاومت و پایداری برداریم.

وی تاکید کرد: جهاد فرهنگی و تولید قدرت نرم یکی از برجسته‌ترین مجاهدت‌های اندیشمندان حوزه کتاب است که باید به آن افتخار کنند و اقبال مردم به نوشته‌ها و انتشارات مربوط به انقلاب و دفاع مقدس ستودنی است.

چاپ200 عنوان کتاب در قالب کنگره شهدای استان قم

ف رمانده سپاه علی ابن ابیطالب(ع) قم نیز در آیین گفت: ۶۰ مستند با موضوع فرماندهان و شهدای دفاع مقدس استان در قالب برگزاری کنگره شهدا در دست تهیه است.

سردار محمد رضا موحد ظهار داشت:با توجه به تاکیدات  رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا و انتقال پیام آنان با زبان هنر به نسل جوان ، سه فیلم سینمایی درخصوص شهدای قم درحال ساخت است.

وی اضافه کرد: ساخت یک فیلم در خصوص شهدای کربلای چهار، ساخت فیلمی در خصوص شهید زین الدین  و سردار شهید مصطفی کلهری در حال انجام می‌باشد.

فرمانده سپاه قم گفت:  ۲۰۰ عنوان کتاب  نیز در عرصه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در قالب کنگره شهدای استان قم به چاپ رسیده است که پنج کتاب بریل را شامل می‌شود.

وی افزود:‌کتاب‌ها در موضوعاتی چون زندگینامه شهدا، داستان، شعر، نمایشنامه و عکس در حوزه دفاع مقدس است.

موحد افزود: ۲۳ جشنواره فرهنگی و هنری در ۹ موضوع مختلف در دو سال گذشته توسط سپاه قم انجام شده و اخیرا شاهد اجرای سینمایش فصل شیدایی در استان بودیم که با استقبال بی‌نظیر مردم مواجه شد.

 شمارگان آثار دفاع مقدس دردولت سیزدهم ۲ برابر شد

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نیزدر آیین گفت: در سال اول فعالیت دولت سیزدهم، شمارگان آثار دفاع مقدس ۲ برابر شد که بخش زیادی از این موفقیت را مردم به دوش می‌کشند.

علی رمضانی افزود: دولت وظیفه دارد از محتوای خوب در آثار دفاع مقدس استقبال کند.

وی ابراز داشت: اکنون در سی امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی با شعار “ما همانیم که می‌خوانیم” قرار داریم و نمایشگاهی که امروز افتتاح شد، آغازگر این هفته است و تا جمعه آینده برنامه‌های دیگری در سطح کشور اجرا می‌شود.

وی تاکید کرد: هفته کتاب پس از پیروزی انقلاب اسلامی تولد یافت و حوزه نشر دفاع مقدس مردمی‌ترین مجموعه است که این‌ حوزه را به مجموعه قابل رجوع ، استفاده و مورد انتخاب سراسر کشور تبدیل کرده‌است.

رمضانی افزود: در نمایشگاه‌های کتاب، کتاب‌های حوزه دفاع مقدس آثاری پر فروش دارد و بخش مهمی از آنها که مورد استقبال مردم سراسر کشور قرار می‌گیرد کتاب‌هایی از تولیدات دفاع مقدس قم می‌باشد.

وی گفت: نمایشگاه کتاب دفاع مقدس اولین نمایشگاه حضوری دولت جدید در استان‌ها بعد از شیوع کروناست و با آثاری که عرضه می‌شود امیدواریم دور جدید نمایشگاه‌های پر محتوای استانی را رقم‌ بزنیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: صنعت کتاب حجم اقتصادی هشت هزار میلیارد تومانی دارد، کتاب به عنوان صنعت فرهنگی اول کشور مورد استقبال مردم است که باید به جایگاه واقعی خود برسد.

وی گفت:قم با توجه به جمعیت و حجم ناشران آن جزو چند استان پر دریافت و پر ارسال کتاب در مجموعه نمایشگاه‌های کتاب است.

یازدهمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس انقلاب اسلامی و مقاومت پس از وقفه دوساله به مدت یک هفته از روز پنجشنبه ۱۹ آبان ماه تا روز پنجشنبه ۲۶ آبان ماه در محل مجتمع امام خمینی (ره) گلزار شهدای علی بن جعفر (ع) قم دایر خواهد بود.

این نمایشگاه هر روز از ساعت ۹ تا ۱۲ و همچنین از ساعت ۱۶ تا ۲۱ میزبان علاقمندان خواهد بود.بیش از ۹۰ ناشر فعال در حوزه دفاع مقدس در ۱۱۵ غرفه آخرین نشرهای این حوزه را در معرض دید علاقمندان قرار دادند.رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب جدید در حوزه دفاع مقدس از جمله برنامه‌های نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس قم خواهد بود.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/ilgq

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا