فرهنگ و هنر

آغاز چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم در قم

با پیام آیت الله جوادی آملی صورت گرفت؛

مراسم افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه صبح روزشنبه با پیام تصویری آیت الله جوادی آملی برگزار شد.

در پیامی تصویری مطرح شد:

دو رسالت جشنواره‌های قرآنی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی

به گزارش ندای قم ،یکی از مراجع تقلید در پیامی تصویری به مراسم افتتاحیه چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه ابا تاکید بر اینکه جشنواره‌های قرآنی رسالت تامین نیازهای عقل اندیشه مدار و تامین نیازهای عقل انگیزه محور را بر عهده دارند، گفت: انسان در سایه دوستی خداوند از فراق او رنج می‌برد و اشک می‌ریزد و گاهی با وصال اسما حسنی شوق خواهد داشت؛ اگر دوست خداوند هستید باید پیرو حبیب خدا باشید تا از محب بودن به محبوب بودن منتقل شوید.

آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهار کرد: انسان از آن جهت که مسافر است باید مبدا حرکت را شناخته و پایان حرکت را درست ارزیابی کرده و فاصله بین آغاز و انجام را ادراک کرده و ره توشه این راه را بشناسد.

وی با بیان اینکه قرآن کریم کلام جهان آفرین و انسان آفرین است، همه این مزایا را دارد، خاطرنشان کرد: ادراک و صفات اولیا الهی، رابطه انسان با خدا و جهان، رابطه انسان‌ها با یکدیگر و… همه در قرآن کریم تبیین شده است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه خداوند قرآن را به زمین آویخت و به همین دلیل از قرآن به حبل متین یاد می‌شود افزود: نجات از سقوط و وسیله صعود ثمره اتصال به قرآن کریم است و اگر کسی این ریسمان را محکم بگیرد از خطر سقوط نجات پیدا کرده و می‌تواند ترقی کند.

وی با بیان اینکه قرآن کریم هم انسان را از خطر نجات می‌دهد و هم به اعتلا دعوت می‌کند تاکید کرد: اگر انسان خود را بشناسد می‌داند که هرگز از بین نمی‌رود و نابود نمی شود و قرآن کریم به عنوان کلام الهی برهان مفهومی و شهود قلبی را به انسان اهدا می‌کند.

آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه انسان دو شأن دارد که با یک شأن مفهوم را ادراک کرده و با شأن دیگر مصداق را ادراک می‌کند، افزود: در جریان خدا پرستی که قرآن کریم به ما نشان داده است بعد از ادله توحیدی، راه‌هایی به ما نشان داده می‌شود و در قرآن کریم از محبت خداوند سخن گفته شده است.

وی با بیان اینکه انسان با اندیشه درک می‌کند که خدایی هست ولی با انگیزه به خداوند دل می‌بندد، تصریح کرد: گرچه هراس از دوزخ و شوق بهشت حق است، اما ادراک محضر خداوند متعال از همه اینها لذت بخش‌تر است.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه جشنواره‌های قرآنی رسالت تامین نیازهای عقل اندیشه مدار و تامین نیازهای عقل انگیزه محور را بر عهده دارند، گفت: انسان در سایه دوستی خداوند از فراق او رنج می‌برد و اشک می‌ریزد و گاهی با وصال اسما حسنی شوق خواهد داشت؛ اگر دوست خداوند هستید باید پیرو حبیب خدا باشید تا از محب بودن به محبوب بودن منتقل شوید.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم:

تمدن سازی اسلامی نیازمند تمسک به قرآن است

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم نیز دراین مراسم  گفت: مقام معظم رهبری همواره بر مسئله تمدن سازی تاکید دارند و این تمدن سازی نیز باید از دل قرآن استخراج شود؛ نمی توانیم تمدن اسلامی داشته باشیم ولی سراغ قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نرویم.

حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد نقیب اظهار کرد: در روز قیامت منادی صدا می‌کند هر کسی هرچه کاشته است باید نسبت به آن پاسخگو باشد جز کسانی که در زمین قرآن کشت کرده باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر کسی می‌خواهد به خیر کامل برسد باید در قرآن کریم تدبر کند، خاطرنشان کرد: روز قیامت همه افراد به اعمال خود مبتلا هستند غیر از کسانی که به قرآن متمسک شده باشند.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تاکید بر ضرورت جاری سازی و کاربردی سازی مفاهیم قرآن کریم گفت: مقام معظم رهبری تاکید دارند که قرآن باید در سبک زندگی ما قرار بگیرد و این وظیفه بر عهده کسانی است که در مباحث تفسیری و معارفی فعالیت می‌کنند؛ باید معارف قرآنی کاربردی سازی و آسان سازی شده تا در دسترس همگان قرار گیرد.

وی از برگزاری مسابقات قرآن کریم در استان‌های مختلف تقدیر و بیان کرد: مفاهیم این مسابقات باید در بین عموم مردم جاری شود و اگر بتوانیم چنین کنیم گامی بلند برداشته‌ایم.

حجت الاسلام والمسلمین نقیب با اشاره به فعالیت 18 دانشکده زیرمجموعه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم و تحصیل 6 هزار دانشجو در رشته علوم و معارف قرآن کریم گفت: چند دوره است که پژوهش‌های قرآنی را در این دانشگاه با جدیت مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه روش استخراج علوم انسانی قرآن بنیان از مسائلی است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ اضافه کرد: علوم انسانی که در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود اغلب بر پایه مفاهیم غربی است در حالی که باید علوم انسانی مفاهیم خود را از قرآن بگیرد تا علوم انسانی اسلامی داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با اشاره به اینکه به دنبال استخراج نظامات قرآنی هستیم، گفت: آیا نمی توان از قرآن برای خانواده نظامی استخراج کرد که میزان طلاق را کاهش دهد؟ بزهکاری را کاهش دهد؟ باید قرآن کریم را زیرورو کنیم تا نظامات قرآنی و علوم انسانی را از قرآن استخراج کرده و همه ما در این زمینه وظیفه داریم.

وی با بیان اینکه روش شناسی استخراج علوم انسانی مطرح شده و همایش بین المللی در این زمینه برگزار خواهد شد، اضافه کرد: مقام معظم رهبری همواره بر مسئله تمدن سازی تاکید دارند و این تمدن سازی نیز باید از دل قرآن استخراج شود؛ نمی توانیم تمدن اسلامی داشته باشیم ولی سراغ قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نرویم.

حجت الاسلام والمسلمین نقیب گفت: اگر مفاهیم استخراج شده از قرآن کریم در حرکت مستقیم قرار گرفت تا ما به تمدن اسلامی و حکومت مهدوی برسیم، کار را درست انجام داده‌ایم. هم افزایی در میان مراکز و جهت دهی به پژوهش‌ها و تحقیقات امری ضروری است تا بتواند در جامعه اثرگذار بوده و حرکت ایجاد کند.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه استان قم:

پیام‌های ناب قرآن به جوانان اروپا منتقل شود

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز دراین مراسم  گفت: باید پیام‌های ناب قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در اختیار جوانان اروپا قرار گیرد و سزاوار نیست که در ارتباط با نشر مبانی قرآنی کوتاهی کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری اظهار کرد: مارکسیست‌ها قبل از انقلاب ادعاهایی برای تحول در جامعه جهانی داشتند و مقابله با نظام سرمایه داری را مطرح می‌کردند در حالی که همین مارکسیست‌ها دین را افیون جامعه می‌دانستند. انقلاب اسلامی این شعار پوشالی را از ذهن همه کسانی که چنین نگاهی به دین داشتند پاک کرد.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی ایران اثبات کرد که دین می‌تواند جامعه جهانی را اداره کرده و در همه زمینه‌ها حرف برای گفتن دارد و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بر تفکرات مارکسیستی خط بطلان کشیده شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه شهدای ما توانستند برگ  زرینی بر اوراق دین و دیانت بیافزایند، گفت: دین در جامعه تحرک و پیشرفت ایجاد می‌کند و در چنین شرایطی بود که استکبار جهانی که تحول در ایران اسلامی را مشاهده کرد دست به کار شد تا جلوی نفوذ انقلاب اسلامی را بگیرد.

وی با بیان اینکه سران استکبار روش‌های مختلفی را در پیش گرفتند تا بتوانند اثرگذاری دین را کمرنگ کنند، خاطرنشان کرد: آخرین تلاش آنها اهانت به همه مظاهر دینی بوده است؛ آتش زدن قرآن نهایت ضعف و زبونی در برابر این کتاب آسمانی است و مشخص است که آنها نمی‌توانند با حرکت اسلام مقابله کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری با اشاره به اینکه غربی‌ها به تمسخر پیامبر گرامی اسلامی پرداختند ولی شاهد هستیم که هر روز گستره دین مبین اسلام بیشتر می‌شود، افزود: رهبر معظم انقلاب دو پیام به جوانان اروپا داشتند و فرمودند که اسلام را از سرچشمه دریافت کنند و این وظیفه ما بود که این سرچشمه را در اختیار جوانان اروپا قرار دهیم تا سراغ اسلام سعودی و آمریکایی و تشیع انگلیسی نروند و اسلام ناب محمدی را دریافت کنند.

بخش معارفی مسابقات قرآن بین المللی برگزار شود

وی با بیان اینکه باید جوانان ایرانی پیام‌های ناب اسلامی و قرآنی را به جوانان اروپا مخابره کنند، ادامه داد: باید پیام‌های ناب قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در اختیار جوانان اروپا قرار گیرد و سزاوار نیست که در ارتباط با نشر مبانی قرآنی کوتاهی کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با اشاره به نگاه جدی صورت گرفته به بخش معارفی مسابقات بین المللی قرآن کریم سازمان اوقاف گفت: امیدواریم که دبیرخانه این بخش مسابقات در قم فعال شده و نباید در برگزاری مسابقات معارفی به سطح ملی بسنده کرده و باید دیدگاه بین المللی به این بخش از مسابقات داشته باشیم.

وی یادآور شد: باید معارف قرآنی را به گوش جهانیان برسانیم و باید این پیام‌ها به جامعه اسلام و جامعه بشریت منتقل شده تا زمینه برای ظهور مهدی موعود(عج) فراهم شود.

چهل و پنجمین دوره مسابقات معارف قرآن کریم، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در چهار مرحله منطقه‌ای، شهرستانی و استانی با حضور 30 هزار نفر برگزار شده و 74 نفر شامل 37 نفر از خواهران و 37 نفر از برادران که پنج نفر از آنها از استان قم هستند به مرحله کشوری راه یافته‌اند و به مدت سه روز در قم به رقابت می پردازند.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/16ea

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا