فرهنگ و هنرویژه

چهره شهرقم متناسب با برگزاری کنگره  شهدا آماده شود

در جلسه کمیته فضاسازی و تبلیغات کنگره شهدای استان قم تاکید کرد:

درجلسه کمیته فضاسازی و تبلیغات کنگره شهدای استان قم بر تغییر چهره شهرمتناسب با برگزاری کنگره شهدا تاکید شد.

به گزارش ندای قم به نقل از روابط عمومی شهرداری قم،مسئول روابط عمومی کنگره ملی شهدای استان قم دراین جلسه  با تأکید بر لزوم تشکیل کمیته اندیشه‌ورز با حضور نخبگان برای برگزاری کنگره شهدا گفت: نمای کلی شهر برای برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم آماده شود.

احمد نامداری ، به اهمیت حوزه رسانه در برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم اشاره کرد و اظهار داشت: ما نیاز داریم نمای کلی شهر برای برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم آماده شود.

وی توجه به نکات موردبررسی در جلسه را مهم خواند و افزود: باید در این حوزه حرفه‌ای و هماهنگ کارکرده و تلاش کنیم با تعریف چند فاز مشخص کار را آغاز کنیم، لازم است با توجه به توان شهر در جهت تغییر نگاه مردم برنامه‌هایی را اجرا کنیم.

مسئول روابط عمومی کنگره ملی شهدای استان قم تصریح کرد: باید سطح توقعات خود را پایین بیاوریم زیرا بسیاری از زیرساخت‌ها وجود ندارد و باید مردم آماده شوند، افراد فهمیم برای معرفی کنگره به میدان بیایند و بر روی هر نکته فکر شود.

وی با تأکید دوباره بر اولویت‌بندی و سطح‌بندی کارهای تبلیغاتی و فرهنگی بیان کرد: نیاز داریم به‌صورت گام‌به‌گام و مرحله‌ای کارهای فرهنگی را انجام داده و از آغاز همه برنامه‌ها به‌صورت هم‌زمان پرهیز کنیم.

نامداری در پایان به تشکیل کمیته هیئت اندیشه‌ورز نیز اشاره کرد و گفت: در کنار کمیته تبلیغات، هیئت اندیش ورز می‌تواند کمک بسیاری به اجرای برنامه‌های تبلیغاتی و فرهنگی به روشی درست و علمی کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم مطرح کرد:

آگاه سازی نسل جوان از اهداف اساسی کنگره شهدای استان قم است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم  نیز دراین جلسه پدر و مادر شهدا، جانبازان و ایثارگران را اسطوره‌های حوزه شهادت دانست و گفت: کنگره شهدا باید برای نسل جوان برگزار شود تا در کنار رزمندگان قرارگرفته و حضور پرشوری داشته باشند.

امیرعلی عموزاده ، آگاه‌سازی نسل جوان از مسائل مرتبط با ایام دفاع مقدس را بسیار مهم خواند و اظهار داشت: کنگره شهدا باید برای نسل جوان برگزار شود تا در کنار رزمندگان قرارگرفته و حضور پرشوری داشته باشند.

وی بر حفظ المان‌های انسانی در فرهنگ ایثار و شهادت تأکید کرد و افزود: پدر و مادر شهدا، جانبازان و ایثارگران اسطوره‌های این حوزه بوده که متأسفانه قبل از معرفی به نسل جوان از دنیا می‌روند و ما تندیسی از آن‌ها نمی‌سازیم تا جوانان با آن‌ها از نزدیک آشنا شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، زنده نگه‌داشتن یاد شهدا را به روش‌های نوین مطرح و تصریح کرد: برخی کارهایی در حوزه شهدا انجام می‌شود که روح نداشته و نمی‌تواند مخاطبان را جذب کند، درصورتی‌که ساخت المان‌هایی مانند جای پای پدر و مادر شهدا می‌تواند روح تازه‌ای به این حوزه بدمد.

وی ساخت موزه در پناهگاه‌های شهر را مطرح کرد و گفت: تندیس‌های شهدا به‌خصوص سردار شهید سلیمانی در میدان‌های اصلی شهر باید نصب شود تا مردم از همه زوایا تندیس را ببینند.

عموزاده در پایان تصریح کرد: باید مردم را در اجرای کنگره شریک کرده و به‌صورت همه‌جانبه کارکنیم و از این فرصت کمال بهره ببریم.

رئیس کمیته فضاسازی و تبلیغات کنگره شهدای استان قم :

ساخت تندیس سردار سلیمانی در دستور کار قرارگرفته است

رئیس کمیته فضاسازی و تبلیغات کنگره شهدای استان و معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم  نیز دراین جلسه از ساخت تندیس سردار سلیمانی در شهر قم و به مناسبت برگزاری کنگره ملی شهدا خبر داد و گفت: ساخت تندیس سردار سلیمانی به‌عنوان یک شهید شاخص در دستور کار قرارگرفته است.

مهدی اصفهانیان مقدم اظهار داشت: هدف غایی ما در برگزاری کنگره ملی شهدا رسیدن به کارکرد جهانی و بین‌المللی است.

وی نداشتن زیرساخت‌های لازم برای رسیدن به اهداف واقعی برگزار کنگره ملی شهدا را مطرح کرد و افزود: برای رسیدن به کارکرد ملی و بین‌المللی در کنگره شهدا نیاز به حضور و مشارکت پررنگ مردم بوده و باید کمیته مردمی کنگره را تشکیل دهیم.

معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری قم آذین‌بندی ورودی‌های شهر را موردبررسی قرارداد و تصریح کرد: حدومرز کنگره باید فراتر از ورودهای شهر قم بوده و باید از ابزارهای نوین تبلیغاتی و ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم تا به هدف غایی در این حوزه دست پیدا کنیم.

وی ابراز کرد: در تبلیغات محیطی نباید تنها به بنر و بیلبورد اکتفا کنیم و باید از همه ابزارهای نوین تبلیغی استفاده کنیم.

اصفهانیان مقدم از ساخت تندیس سردار سلیمانی خبر داد و بیان کرد: ساخت تندیس سردار سلیمانی به‌عنوان یک شهید شاخص در دستور کار قرارگرفته و پیشرفت فیزیکی خوبی داشته است.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم:

شهر قم می‌تواند به نمایشگاه دائمی ایثار و شهادت تبدیل شود

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم  نیز دراین جلسه با اشاره به اینکه تابلوهای هوشمند معابر می‌توانند شهر را به نمایشگاه دائمی ایثار و شهادت تبدیل کنند گفت: در جریان اقدامات مرتبط با کنگره شهدای استان قم باید از تمام ابزارهای فناورانه استفاده کنیم.

مهدی کلانترزاده با اشاره به اهمیت اجرای برنامه‌های فرهنگی و تبلیغاتی بر اساس یک‌رویه منظم و هماهنگ بین همه ارگان‌ها اظهار داشت: با تصویب طرح تبلیغات کارها به ادارات و ارگان‌ها ابلاغ‌شده و باید نسبت به وظایفی که برای هر دستگاه مشخص می‌شود، متعهد باشند.

وی به لزوم ایجاد فضایی باز برای اطلاع‌رسانی افزود: امروز باید بر اساس فناوری روز و همه ابزارهای روز دنیا اطلاع‌رسانی کنگره را انجام داد و خود را محدود نکنیم و حتی از سر در مدارس و کلاس‌های دانشگاه نیز به‌عنوان یک محل تبلیغات محیطی استفاده کنیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم تصریح کرد: باید با یک دید باز به ابزار اطلاع‌رسانی نگاه کنیم و ظرفیت‌های شهر را به‌خوبی شناسایی کنیم و از آن بهره‌مند شویم؛ با این نگاه هر نفر و هر مکانی مانند فروشگاه‌ها نیز در کنار مساجد می‌توانند در اطلاع‌رسانی سهیم باشند.

وی فراموشی افراد و فرصت‌های تبلیغی را یکی از چالش‌های حوزه فرهنگ دانست و بیان کرد: باید برای اجرای کنگره شهدای استان دغدغه‌ها و منویات رهبری را در نظر داشته باشیم.

کلانترزاده انتظارات مقام معظم رهبری در مورد شهر قم را یادآوری کرد و گفت: امروز خلأهایی وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخته و با بررسی شبهاتی که دشمنان در مورد شهدا و هویت شهر ایجاد می‌کنند، آگاهانه در این حوزه حرکت کنیم.

وی به استفاده از حوزه‌های مختلف هنری و هنرمندان در این حوزه تأکید و خاطرنشان کرد: باید مشارکت مردمی را در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت افزایش داده و با ایجاد انگیزه و اشتیاق در معرفی شهدا حرکت‌های مردمی را در این حوزه برنامه‌ریزی کنیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم ابراز کرد: مساجد،‌ مدارس، دانشگاه‌ها‌، امامزادگان، هیئت‌های مذهبی، پایگاه‌های بسیج، گلزار شهدا، حرم مطهر، مسجد مقدس جمکران و بوستان‌ها ظرفیت‌هایی هستند که می‌توانیم استفاده کرده و مردم را درگیر کارهای فرهنگی کنیم.

وی به ساخت تابلوهای معابر به صورت هوشمند و مجهز به رمزنگار اشاره کرد و گفت: امروز تقریباً ۶۰۰ تابلو مجهز به رمزنگار در شهر نصب‌شده که می‌توانیم از آن به‌عنوان نمایشگاه و سینما در مسیر معرفی شهدا و علما استفاده کنیم.

کلانترزاده ادامه داد: باید حرم مطهر و مکان‌های خاص به یک تریبون ویژه‌ برای کنگره شهدا تبدیل شود. همچنین از هنرمندان باید به‌صورت ویژه استفاده کرده و کلیپ‌های هدفمند ساخته‌شده و اکران شود؛ در این مسیر به یک وحدت رویه نیز نیازمند هستیم.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری قم در پایان خاطرنشان کرد: برای اجرای هر برنامه باید نظارت و پایش انجام‌شده و در کنار کمیته‌های اداری کمیته مردمی را نیز تشکیل دهیم و با حضور خانواده شهدا در این فضا فعالیت کنیم.

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم خبرداد:

نام‌گذاری بیش از ۷۰۰ معبر اصلی به نام شهدا در قم

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم نیز در این جلسه  از کاشت بیش از 6 هزار اصل درخت قرآنی در بوستان یادمان شهدا خبر داد و گفت: بیش از 700 معبر اصلی به نام شهدا در قم نام‌گذاری شده است.

پیام جوادیان ، به اقدامات انجام‌شده در حوزه ایثار و شهادت در شهرداری اشاره کرد و اظهار داشت: در حدود ۷۰۰ معبر اصلی در قم به نام شهدا مزین شده است.

وی نام‌گذاری ۳۷۵ کوچه و معبر به نام شهدا را در طرح کوچه‌های آسمانی یادآور شد و افزود: تابلوهای جدید مزین به‌عکس شهدا با استفاده از واقعیت مجازی، اطلاعات بیشتری راجع به شهید در اختیار مردم قرار می‌دهند.

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم با اشاره به اینکه به زودی فاز سوم طرح کوچه‌های آسمانی در سطح شهر اجرا می‌شود تصریح کرد: در دو مرحله نیز سردیس شهدا ساخته‌ و رونمایی شده و در حال نصب است و مرحله سوم ساخت تندیس‌ها آغازشده است.

وی به دیوارنگاره‌ها نیز اشاره کرد و گفت: یکی از رسالت‌های سازمان زیباسازی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بوده و بسیاری از دیوارنگاره‌ها مزین به تصویر شهدا است؛ همچنین تندیس کاملی از سردار سلیمانی از جنس بتن به ارتفاع ۴ متر و عرض حدود ۲ متر طراحی در حال ساخت است.

جوادیان محل نصب تندیس سردار سلیمانی را در ابتدای عوارضی قم تهران عنوان کرد و افزود: ابتدای عوارضی قم تهران فضای خوبی برای تبلیغات محیطی فراهم است؛ طرحی در سازمان زیباسازی به‌صورت زنجیر و پلاک در حال اجرا است تا تصاویر شهدا در این محدوده نصب ‌شود.

وی به نصب تابلوی بیت الشهدا اشاره کرد و گفت: در این طرح منزل شهدا به‌صورت یک لوح شاخص به مردم معرفی‌شده و افراد می‌توانند با استفاده از واقعیت مجازی اطلاعاتی از محل شهادت و وصیت‌نامه شهید دریافت کنند، در کنار این کار سند هویتی شهید نیز تقدیم خانواده شهدا می‌شود.

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم تأکید کرد: امروز شهر قم به‌عنوان نخستین کلان‌شهر بوستان یادمان شهدا داشته که از سال گذشته تا امروز بیش از ۶ هزار و ۹۰ اصل درخت قرآنی در این بوستان کاشته شده و در مرحله بعد پلاک شهدا نیز برای درختان نصب می‌شود.

وی ادامه داد: در این بوستان آمفی تئاتر روباز ساخته می‌شود و می‌توان مراسم بزرگداشت شهدا را در این مکان برگزار کنیم. همچنین المان‌های شهدا در این فضا نصب می‌شود؛ از طرفی اداره‌کل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری قم می‌تواند از تابلوها و سازهای که در اختیار سازمان است بهره برده و رنگ و بو و فضای شهر را به سمت فرهنگ ایثار و شهادت ببرد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم خبرداد:

لزوم توجه به فضای مجازی شهر در اقدامات فرهنگی کنگره شهدا

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم نیز دراین جلسه  به لزوم توجه به فضای مجازی شهر در اجرای کارهای فرهنگی کنگره شهدا اشاره کرد و گفت: نوجوانان از گروه‌های مهم هدف در برگزاری برنامه‌های فرهنگی کنگره شهدای استان قم هستند.

حجت‌الاسلام ، به زمان باقی‌مانده تا برگزاری کنگره ملی شهدای استان قم اشاره کرد و اظهار داشت: باید زمان را در نظر گرفته و برنامه‌های که امکان عملیاتی کردن آن راداریم، انجام دهیم.

وی نوجوانان را جامعه هدف در کنگره دانست و افزود: باید در اجرای کنگره شهدا علاوه بر ورود ارگان‌ها و نهادها در کنار شهرداری مردم را نیز شریک کنیم و به فضای مجازی نیز اهمیت دهیم.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم با اشاره به اهمیت مشارکت دیگر ارگان‌ها در برنامه‌های فرهنگی کنگره شهدا و به بازی گرفتن فعالان فضای مجازی تصریح کرد: می‌توانیم ۴۰ روز قبل از کنگره به‌صورت یک برنامه هماهنگ در مدارس به معرفی شهدا بپردازیم و مساجد، تکایا، دانشگاه و حوزه علمیه نیز باید در این برنامه همراه شوند.

وی ادامه داد: هر مسجد شهدای مشخصی دارد که می‌توانیم ۱۰ روز قبل از کنگره در مسجد ایستگاه صلواتی به نام شهدا و به نیت شهدا برپا کنند؛ برنامه‌های امسال روز قم را نیز با محوریت شهدا و با شعار”در سایه کریمه در جاده شهادت” برگزار می‌کنیم.

طباطبایی نژاد در پایان تصریح کرد: یکی از برنامه‌های سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم برگزاری رویداد گردشگری در حوزه جهاد و مقاومت است که همسو با کنگره شهدا خواهد بود

مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم مطرح کرد:

لزوم استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه در برگزاری کنگره شهدا

مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم نیز دراین جلسه  از آمادگی اوقاف برای همکاری برای اجرای کنگره خبر داد و گفت: باید باکارهای هنری و ساده در این زمان کوتاه فضای شهر را تغییر داده و به فضای ایثار و شهادت نزدیک کنیم.

مهدی قائم پناه اظهار داشت: به نظر می‌رسد برای اجرای کنگره برنامه کاملی نوشته‌نشده است و باید به این موضوع توجه کنیم.

وی از استفاده از طرح‌های هنری در حوزه فرهنگ را مطرح کرد و افزود: باید باکارهای هنری و ساده در این زمان کوتاه فضای شهر را تغییر داده و به فضای ایثار و شهادت نزدیک کنیم.

مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم از آمادگی اوقاف برای همکاری در جهت اجرای کنگره خبر داد و گفت: ما می‌توانیم بخشی از کارهای فرهنگی را انجام داده و فضای امام‌زادگان می‌تواند در اختیار کنگره قرار گیرد.

وی به اجتماع مردم در روزهای پنج‌شنبه‌ در امام‌زادگان اشاره کرد و گفت: روزهای پنج‌شنبه و اجتماع مردمی در این روز فرصت مناسبی برای کنگره بوده و باید برای آن برنامه داشته باشیم.

قائم پناه تصریح کرد: مردم باید در اجرای این برنامه سهم بیشتری داشته باشند و از طایفه‌های مختلف دعوت به همکاری کنیم.

وی در پایان آزادسازی زندانیان غیر عمد به نام شهدا را نیز مطرح کرد و گفت: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم در ساخت نماهنگ نیز می‌تواند همکاری لازم را با کنگره داشته باشد و می‌توانیم ۳ هزار طلبه‌ای که در کانون مبلغان سازمان عضو هستند را برای کارهای فرهنگی کنگره بسیج کنیم.

معاون فرهنگی اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم  تاکید کرد:

لزوم استفاده از نخبگان در اجرای کنگره شهدا در قم

معاون فرهنگی اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم  نیز دراین جلسه با اشاره به اهمیت حضور نخبگان علمی در برنامه‌های فرهنگی گفت: بیش از 450 پرونده نخبه در بنیاد شهید وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها در اجرای کنگره کمک بگیریم.

حجت‌الاسلام غلامرضا ناظمی ، با اشاره به لزوم بازآفرینی جایگاه شهدا در میان نسل جوان اظهار داشت: امروز باید تکریم خانواده شهدا در دستور کار قرارگرفته و هویت انقلابی شهر دوباره زنده شود.

وی با اشاره به اهمیت حضور نخبگان علمی در برنامه‌های فرهنگی افزود: باید در بازآفرینی فرهنگ ایثار و شهادت و برگزاری کنگره شهدا از نخبگان نیز بهره برده و فرزندان شهدا را در این برنامه سهیم کنیم.

معاون بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قم تصریح کرد: بیش از ۴۵۰ پرونده نخبه در بنیاد شهید وجود دارد که می‌توانیم از آن‌ها در اجرای کنگره کمک بگیریم.

وی خواستار برگزاری برنامه‌های تبلیغاتی در نقاط مختلف شهر شد و تأکید کرد: بیشتر برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در مرکز شهر اجرا می‌شود،‌ نباید به پیرامون شهر و حاشیه شهر بی‌توجه بوده و برای آن‌ها نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شود.

حجت‌الاسلام ناظمی در پایان به دغدغه مقام معظم رهبری به منطقه نیروگاه و شاه ابراهیم اشاره کرد و گفت: از حاشیه شهر غفلت نکنیم و کارهای فرهنگی تمام شهر به‌صورت یکپارچه اجرا شود.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/zibs

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا