فرهنگ و هنر

فعالیت 425 کانون فرهنگی هنری درقم یک ظرفیت عظیم فرهنگی است

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم:

مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه فعالیت 425 کانون فرهنگی هنری مسجد در قم یک ظرفیت عظیم فرهنگی است گفت: دستیابی به جایگاه واقعی مسجد نیازمند هدایت، حمایت و برنامه ریزی است.
به گزارش ندای قم ،حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حیدری روز سه شنبه 29شهریور ماه در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به جایگاه مسجد گفت: مسجد چه در قرآن و در سیره ائمه(ع) به عنوان یک پایگاه اصیل مسجد در ساحت های مختلف یک تمدن طراحی می شود واگر بخواهیم یک مامن برای تحقق حکمرانی مردمی و حاکمیتی ایجاد کنیم پایگاه اصیل آن مطابق با سیره مسجد است .
مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد قم با بیان اینکه خداوند در قرآن می فرماید انس و جن را خلق نکردیم مگر برای عبودیت، ادامه داد: اساس مسجد مبتنی برعبودیت و بندگی است و هرکسی می خواهد در مسیر عبودیت قرار بگیرد نیازمند یک ظرف است و این ظرف چیزی نیست جز مسجد و عبودیت به وسیله مسجد تحقق پیدا می کند.
وی در ادامه با بیان اینکه در جامعه اسلامی ما انچنان که باید و شایسته است به مسجد توجه نشده است افزود: مقام معظم رهبری یکی از علل ایجاد انقلاب اسلامی را مسجد عنوان می کند، در دوران دفاع مقدس یا همین دوران کرونا نقش مساجد را به خوبی می توان شاهد بود.
هرچه از مسجد فاصله بگیریم از آرمان های اسلام و انقلاب فاصله گرفته ایم
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: هیچ ارگان یا سازمان مردم نهادی در دوران کرونا نتوانست به اندازه مسجد ایفای نقش کند، اصل مسجد نیز همین است که در ابعاد سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و هنری بتواند تاثیرگذار باشد.
وی با بیان اینکه هرچه از مسجد فاصله بگیریم از آرمان های انقلاب و حتی از آرمان های اسلام فاصله گرفته ایم. تصریح کرد: مسجد محلی برای حضور جوانان و تولید معرفت و محتواست و این جایگاه ارزشمند نیازمند یک برنامه ریزی و حمایت و هدایت است و رسانه ها باید این جایگاه را مهم ببینند و به آن بپردازند.
حجت الاسلام والمسلمین حیدری تاکید کرد: اگر بخواهیم آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم باید به مسجد توجه کنیم. احیای جایگاه واقعی مساجد نیازمند برنامه ریزی و هدایت است ،آن هم مسجدی که پیوست محله داشته باشد و برون داد اجتماعی فرهنگی سیاسی داشته باشد و مقوله تربیت را دنبال کند.
وی ادامه داد: در این زمینه باید مطالبات مردم و رسانه جدی شود و هرچه مطالبات در حوزه مسجد جدی تر شود به همان اندازه به آرمان های اسلام و انقلاب نزدیکتر می شویم.
مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت 425 کانون در مساجد قم گفت: ما 200 کانون خواهران داریم و تنها استان در کشور هستیم که به نام خواهران کانون ثبت کرده ایم.
وی با بیان اینکه این تعداد کانون یک ظرفیت عظیم فرهنگی است گفت: ما تلاش داریم با آموزش های تخصصی در کانون ها به رشد و نوآوری برسیم چرا که اعتقاد داریم مساجد به عنوان یک زیست بوم می توانند شرکت خلاق و دانش بنیان باشند همانطور که یکی از کانون های ما با طراحی و تولید بازی های معارفی به یک واحد خلاق و دانش بنیان تبدیل شده و از این دست کانون ها در قم بسیار است اما نیاز به حمایت دارند.
حجت الاسلام والمسلمین حیدری تصریح کرد: در زمینه خدمات و برنامه ریزی سازمانی کنار کانون های مساجد هستیم. گاهی مسجدی نیرو و امکانات دارد اما راهبرد و ایدئولوژی ندارد و برنامه بدون راهبرد غلط و شکست پذیر است در اینجا ما برنامه های انها را راهبری می کنیم و در این زمینه به آنها مشاوره و آموزش خواهیم داد.
دستیابی به جایگاه واقعی مسجد نیازمند هدایت، حمایت و برنامه ریزی است
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم با بیان اینکه اسیب جدی کانون مساجد عدم پیوست رسانه ای انان است ، گفت: کانون ها در حوزه دیجیتال مارکتینگ باید تقویت شوند و با استفاده از بستر فضای مجازی به نشر محتواهای تولیدی خود بپردازند.
وی تاکید کرد: پیوست های مالی کانون ها نیز باید تقویت شود تا درامدزایی کنند و توانمند شوند و در این راستا نیز ما به آنها اموزش می دهیم تا خودکفا شوند.
حجت الاسلام والمسلمین حیدری به طراحی مجامع تخصصی آموزشی برای کانون ها اشاره کرد و گفت: مجامع سرود، داستان و رمان و … از جمله این آموزش های تخصصی است که از صفر تا صد آن را در خدمت کانون ها خواهیم بود.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: ما باید در حوزه کانون های مساجد عملیات مشترک داشته باشیم تا برونداد اجتماعی داشته باشد که نمونه آن برپایی موکب فرهنگی تربیتی اربعین بود که به مدت دو روز و با همکاری 13 کانون برپاشد.

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/5re9

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا