فرهنگ و هنر

آئین بزرگداشت آیت‌الله العظمی گلپایگانی در قم برگزار شد

همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) :

همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) و سالروز وفات آیت‌الله العظمی سید محمدرضا گلپایگانی مرجع فقید جهان تشیع، مراسم بزرگداشتی در روز پنج‌شنبه، ۱۷ آذرماه بعد از نماز مغرب و عشا در مسجد امام حسن عسکری(ع) در قم برگزار شد.
به گزارش … آئین گرامیداشت سی‌اُمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در مسجد امام حسن عسگری(ع) که از بناهای ماندگاری است که به دست این فقیه فرزانه بنا نهاده شد، با حضور جمع کثیری از علما، روحانیون و آحاد مردم برگزار شد.
در این مراسم آیت‌الله احمدی فقیه یزدی با بر شمردن برخی از سجایای اخلاقی و سیره زندگی آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) تداوم امور عام‌المنفعه و مردمی به یادگار مانده از ایشان را جزئی از باقیات و صالحات و خیر جاری دانست.
آیت‌الله سید محمدرضا گلپایگانی از مراجع تقلید و علمای بزرگ شیعه در دوران معاصر پس از درگذشت آیت‌الله بروجردی، به مقام مرجعیت رسید. وی از زمره مخالفین رژیم پهلوی و از همراهان امام خمینی بود که پس از تبعید امام به عراق، بیانیه‌ها، اعلامیه‌ها، تلگراف‌ها و سخنرانی‌هایی در حمایت از امام خمینی و انقلاب اسلامی ایراد کرد.
تاسیس بیمارستان، مدارس علمیه، دارالقرآن الکریم و مجمع اسلامی لندن از فعالیت‌های عام‌المنفعه این مرجع تقلید است.
آیت­‌الله گلپایگانی روز پنجشنبه هجدهم آذر ۱۳۷۲ هجری شمسی برابر با ۲۴ جمادی‌الثانی ۱۴۱۴ هجری قمری در شهر قم درگذشت. پیکر این مرجع تقلید پس از تشییع با شکوه در تهران و قم در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه در کنار دیگر مراجع تقلید به خاک سپرده شد.

به بهانه سی‌اُمین سالگرد ارتحال؛
جلوه‌هایی از سیره زندگی حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) از نظر مقام معظم رهبری
همزمان با ایام سی‌اُمین سالگرد ارتحال حضرت آیت‌الله العظمی گلپایگانی(ره) بخشی از مطالب مرتبط با این عالم فقیه در منظر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی توسط ستاد برگزاری ارتحال جمع‌آوری شد.
ابتکارات آیت‌الله گلپایگانی (ره) و نقشی که ایشان در گسترش آموزش علوم دینی و همچنین مبارزه با حکومت ستم‌شاهی و حمایت از نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران از جمله مواردی است که در سخنان رهبر معظم به آن‌ها اشاره شده است. عالم‌ بزرگ‌، فقیه‌ نام‌ آور، مرجع عظیم‌الشأن‌، عبد صالح‌ و تقی‌ نقی‌ زکی‌ از تعابیری است که در پیام تسلیت در پی رحلت حضرت‌ آیت‌الله‌ العظمی‌ گلپایگانی به کار رفته است.
یکی‌ از اسطوانه‌های‌ انقلاب‌ و نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌
آن‌ بزرگوار یکی‌ از اسطوانه‌های‌ انقلاب‌ و نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ بشمار می‌آمد. در دوران‌ اختناق‌ و در مقابله‌ با حوادث‌ سهمگین‌ سالهای‌ تبعید امام‌خمینی‌ قدس‌ سره‌ مواردی‌ پیش‌ آمد که‌ صدای‌ این‌ مرد بزرگ‌، تنها صدای‌ تهدید کننده‌ای‌ بود که‌ از حوزه‌ علمیه‌ قم‌ برخاست‌ و به‌ نهضت‌ شور و توان‌ بخشید. پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌، همواره‌ در قضایای‌ عمومی‌ کشور، حضوری‌ بارز و پشتیبانی‌ای‌ صریح‌ از نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ و از مقام‌ منیع‌ رهبری‌ و شخص‌ شخیص‌ امام‌ راحل‌ قدس‌الله‌ نفسه‌ الزکیه‌ داشت‌ و مورد تکریم‌ و احترام‌ بلیغ‌ آن‌ حضرت‌ بود. فقدان‌ این‌ بقیه‌ السلف‌ اعاظم‌، و این‌ ملجاء و مرجعه‌ مؤمنان‌، ثلمه‌ای‌ بزرگ‌ و ضایعه‌ای‌ جبران‌ناپذیر است‌. (18 آذرماه‌ 1372)
یکی از فقهای معروف منحصر در امر فقاهت
در همین حوزه قم، مبتکر مدارس برنامه‌ای، یکی از فقهای معروف منحصر در امر فقاهت بود؛ یعنی مرحوم آیت‌الله گلپایگانی. اصلا مدرسه‌ی برنامه‌ریزی شده در حوزه قم، تأسیس آقای گلپایگانی است؛ قبل از مدرسه حقانی. مرحوم آقای بهشتی و دیگران مدرسه حقانی را از روی مدرسه آقای گلپایگانی درست کردند. در واقع مرحوم آقای بهشتی و بعضی دیگر مدرسین آنجا بودند؛ بعد بیرون آمدند و خودشان مدرسه حقانی را بنیانگذاری کردند. مدرسه آقای گلپایگانی – که ظاهرا هنوز هم این مدرسه به همین اسم هست – قدیمی‌ترین مدرسه برنامه‌ریزی شده در حوزه است. آقای گلپایگانی یک فقیه متبحر متخصص در کار فقاهت و پابند به مسائل فقاهت، نترسید از اینکه یک برنامه نوئی را در امر آموزش اجرا کند. البته ایشان نوآوری های دیگری هم داشتند. اول جائی که در حوزه، این مسائل رایانه‌ای و اینها را راه انداخت، دستگاه آقای گلپایگانی بود، که بعد البته رواج بیشتری پیدا کرد. (دیدار جمعی از اساتید و فضلا و طلاب نخبه حوزه علمیه قم 2 آبان ماه 1389)
صاحب عزم و اراده

لینک کوتاه این صفحه: https://nedayeghom.ir/26mh

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بررسی کنید
نزدیک
دکمه بازگشت به بالا